Bukefalos 28 år!

Höstmammorna 2009 #2- Fortsättningen!

Sv: Höstmammorna 2009 #2- Fortsättningen!

Här är det också sjukt... Pratade igår med sambon om att Chelsea aaaaldrig är sjuk, och i gårkväll precis när hon somnat för natten så lägger hon värsta kaskadspyan i sängen. Upp och torka av och ny pyjamas.
Allt verkar lugnt och lägger henne igen, sover ngn timme sen samma sak igen :crazy:
Får då komma ner till oss i vardagsrummet, är jättetrött men vill se om hon ska spy mer.
Nu har hon spytt från och till sen dess, nu ligger hon och sover i sin säng, spyfri sen 2h så får väl se. Tillslut var ju magen helt tom så det är ju inget som kommer när hon spyr, men ändå.
Samtidigt vill hon äta... fick en brödskiva förut, spydde lite och tog sen en tugga. Hon är galen :p Och vill dricka dricka hela tiden. Det är ju iof bra, men hon spyr upp allt sen efter ett tag. Dock tar det ngn timma oftast så hoppas hon tillgodo ser sig vätskan lite iaf.
Vi är inte vana vid sjukt barn så är lite paffa :cool:
Just ja, har feber också för första gången mitt i alltihopa. Vill baaara sitta hos mig hela tiden. Enda som får henne att titta upp är katten hehe.

Så, så roligt har vi haft det idag!
 
Sv: Höstmammorna 2009 #2- Fortsättningen!

stackarn :( ge henne vatten hela tiden så det finns något att kräkas upp, man vet ju själv hur ont det gör när det är tomt:(
 
Sv: Höstmammorna 2009 #2- Fortsättningen!

Hon har sörplat i sig ur en nappflaska under hela kvällen, hon som inte ens dricker ur nappflaska annars :p
Hon var sååå trött vid 17.30 så provade lägga henne i spjälsängen, hon somnade nästan direkt lilla stackaren.
Men gissar att allt vatten vill ut snart så håller koll hela tiden.

Tar taacksamt emot alla kräk och feber tips, är ju nybörjare på sånt :grin:
 
Sv: Höstmammorna 2009 #2- Fortsättningen!

När hon väl är kryare så introducera maten sakta, vitt bröd är bra men inga mejeriprodukter, inga fibrer. Vatten vatten vatten viktigt:)

När Moa var sjuk i lördags var hon SUPERtrörstig! Hon kräktes, fick en ikea-pipmugg full med vatten, drack hälften, stoppade i nappen, tog ut nappen, kräktes, drack andra halvan vatten, i med napp, ur, kräktes, osv. Allt på rullande band, nappen hann knappt komma in:p

Inge svårt att tvinga i vatten då:angel:
 
Sv: Höstmammorna 2009 #2- Fortsättningen!

Här är det också sjukt... Pratade igår med sambon om att Chelsea aaaaldrig är sjuk, och i gårkväll precis när hon somnat för natten så lägger hon värsta kaskadspyan i sängen. Upp och torka av och ny pyjamas.
Allt verkar lugnt och lägger henne igen, sover ngn timme sen samma sak igen :crazy:


Så, så roligt har vi haft det idag!

Precis så har våran natt varit, festligt värre.
 
Sv: Höstmammorna 2009 #2- Fortsättningen!

Lite och ofta är en bra tumregel, samt hålla koll på allmäntillstånd och att de kissar.
 
Sv: Höstmammorna 2009 #2- Fortsättningen!

Nu sover C för natten. Idag har hon varit sjukt slö, bara velat sitta i famnen. Gnytt en del och sovit lite från och till. Dock inga kräkningar sen tidigt i morse!
Pillat i sig lite ris, en macka, lite blåbärssoppa och ett kex ;)

Det vände ngn gång efter 14 idag då jag smög iväg till stallet ett tag, när jag kom hem så var hon mkt piggare. Hade sovit en timme i famnen på sin far och satt faktiskt och pillade lite på sina smurfar när jag kom. Och åt sen det där riset och sjöng faktiskt en stund vid matbordet = bra tecken! :D

Lite gnällig på kvällen men då var hon så trött så trött...

Så det har börjat vända här, skööönt!
 
Sv: Höstmammorna 2009 #2- Fortsättningen!

Hur mår alla höst"bebbar"?? Alla friska nu??

Här är det faktiskt helt friskt, både på barn och föräldrar - äntligen! :D

Så vad sker annars i era liv, arbetar alla? Går barnen på förskola?

Chelsea har äntligen fått sin förskoleplats bekräftad, just på den förskolan vi ville ha! :love: 20 barn på hela förskolan, runt 7 st på småbarnsavdelningen (med 3 förskollärare i gruppen, dock är en resurs).
Är ett föräldrakooperativ, men det enda man "måste" göra är att så uppskriven som jour = om en förskollärare är sjuk och ingen vikare finns så ska den som står uppskriven komma in och jobba. Heeel ok för mig som bara arbetar deltid.
Sen så har man gemensamma akiviteter, och man är med i en grupp (tex fixargruppen som kanske ska måla ett staket eller så).
Det är sååå mysigt där och - 2min promenad från oss (max!).


Hur många timmar/dagar i veckan går era småttingar som går på förskola?
Vi har skrivit upp oss på 20h i veckan, tänkte fördela det på 3 dagar i veckan. Då täcker det de dagar jag arbetar, resten av dagarna är hon och jag lediga tillsammans. Hon får då gå 6h om dagen (7 en dag i veckan).
Jag har ett alternativ om jag ändrar lite på jobbet, då går hon som ovan ena veckan och andra veckan går hon 4h x 2 och 6h x 2. Alltså då fyra dagar i veckan, varannan vecka. Vet inte vilket som är bäst eg?

Tror C kommer ääälska förskolan, hon vill aldrig gå hem från öppna förskolan, och jag tror hon behöver träffa andra barn mkt oftare än hon gör nu :banana:
 
Sv: Höstmammorna 2009 #2- Fortsättningen!

Nytt jobb, mycket kul men stressigt som ¤&¤%¤%#¤ jut nu, och sjuk sedan 4 veckor:( rethosta som inte släpper:( Men annars är vi glada! Snäckan går 9-15 alla dagar, funkar kanon, sambon lämnar och hämtar alla dagar utom en eftermiddag i veckan, jag jobbar häcken av mig och försöker komma hem så tidigt som möjligt.
JAg ses fortfarande gärna en dag, gärna helg, men oooorkar inte rodda ihop något, hakar gärna på dock. Stadsmuséet är en ny favorit, de har barnrum och är bättre än kulturhuset.
 
Sv: Höstmammorna 2009 #2- Fortsättningen!

Vi lullar på här hemma, ingen förskola än. Hon trivs bra de gånger vi är på ÖF och skulle säkert trivas på förskolan, men hon får vänta till augusti. :)
För tillfället är vi friska, äntligen! Brorsan släpar hem skit från förskolan. Förra veckan var vi däckade hela familjen.

Ses gärna nån dag vi med, vi är flexibla. Men jag vet inte om jag orkar ta tag i det, inte just nu iaf.
 
Sv: Höstmammorna 2009 #2- Fortsättningen!

jag letar jobb men det går trööögt, som för alla andra :(

Moa går på förskola (här hemma säger vi dagis för det är mycket lättare för henne att säga) 8.30 - 11.30 ons-fre. Hon har ju rätt till 15 timmar men här är det uppdelat på 3 timmar om dagen 5 dagar/veckan men det blir ju ett jäkla körande.
Hon älskar att vara där och härja runt, de dansar och sjunger mycket och det bara älskar hon:D

Just nu är hon frisk, dock jag förkyld. För två veckor sen hade vi vinterkräksjuka allihop, dock inte samtidigt och lindrigt.

Hon har ju varit i "stoppa saker i saker" åldern ett bra tag nu, men det nya är att hon ska "stoppa Moa i saker" :D hon kryper ner i allt, kassar, kartonger, gömmer sig i täcken - allt!

Hon är även börjat leka med kläder, hon tar på sig tex en mössa och springer ut till speglen och synar, "Tiiiiiitta Moooooooa!!" och världens flin, sen ut och byta grej.
Mest lajbans är att ta på mina trosor runt halsen , hon har lärt sig öppna lådan:grin:

4 kindtänder har kommit upp, inte roligt alls...

jag ses gärna också, ingen som ska neråt småland:angel:
 
Sv: Höstmammorna 2009 #2- Fortsättningen!

Molly har börjat förskolan, ett föräldrakooperativ som är hur fint som helst!
10 barn och 3 fröknar på Mollys avdelning, alldeles lagom :D.
På söndag ska Molly börja rida på knatteridning och hon ska sättas i ridskolekö, är ca 6 års väntetder här).
Annars är hon precis som man ska, 82 cm lång och 11 kg tung på 18-månaderskontrollen.
Härmas och pratar.

För övrigt så har vi flyttat till ett större hus på landet och vi trivs sjukt bra.
Ett gammalt timmerhus från 1877 med gårdshus, bastuhus och ett megagarage.
Inga grannar men bara 10-15 minuters promenadväg till Willys :).

Ni 08-or då, har ni inte kvar era fikadejter?
Pratar mest bara om bilar och traktorer, men även djur är en favvo :)
 
Sv: Höstmammorna 2009 #2- Fortsättningen!

Men du är ju lyxfru:D

Vi hänger som sagt gärna, framförallt på lördagarna eftersom sambon jobbar då. Och när det blir varmt blir ju allt lättare, hata vinterkläder:mad:
Snäckan vagnvägrar för övrigt, hon ska gå hela tiden. Att handla mat tar lätt en timme om hon ska gå sjääääälv till matbutiken 10 minuter bort.
Idag har vi hängt i Skånegläntan, vårt favorithak. Gungor, sandlåda och staket samt kaffe till mig finns, samt bänkar att sola på.
 
Sv: Höstmammorna 2009 #2- Fortsättningen!

Då kommer jag och hänger med dig i sommar :D.

Ja gör det! :bump:

Min lilla unge vill bara gå och gå. Tar evigheter även de gånger hon faktiskt går åt rätt håll. Får brotta ner henne vagnen eller upp på ryggen när det behövs. Puh.
Odlar sin första huggtand gör hon också, hon är riktigt farlig! Men glad ändå. ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Höstmammorna 2009 #2- Fortsättningen!

Ja gör det! :bump:

Min lilla unge vill bara gå och gå. Tar evigheter även de gånger hon faktiskt går åt rätt håll. Får brotta ner henne vagnen eller upp på ryggen när det behövs. Puh.
Odlar sin första huggtand gör hon också, hon är riktigt farlig! Men glad ändå. ;)

Min unge använder bara vagnen vid sovning. Annars är det bara gå och att åka på ryggen som gäller :).
Min unge fick sin sista tand innan ettårsdagen. Sjukt tidigt.
Första tanden fick hon ju samma dag som vi hade höstmammeträffen.
Det tråkiga med att hon fick alla tänder på samma gång var att vi slutade med amningen så tidigt.
Slutade när hon var 10 månader för då var inte mina bröst mat längre, de var bitleksaker :crazy:.
Jag sörjde amningen jättelänge och blir grymt avundsjuk när jag ser folk som ammar. Speciellt pyttisar (:love:)
 
Sv: Höstmammorna 2009 #2- Fortsättningen!

Min lilla knäppa unge väljer ofta vagnen framför ryggen, helknäpp. Tur att storebror är vettig. :love:
Oj det måste verkligen ha varit intensivt med tänderna! Förstår att du sörjde, svårt när det inte blir som man tänkt det... Jag har ingen aning om hur man är mamma utan amning. :p Avundsjuk på pyttisar blir jag ändå. Inte för att jag vill ha fler, men kanske krypa de jag har ibland. När de springer åt olika håll, slåss med varandra... Livet är härligt ändå. ;)
 
Sv: Höstmammorna 2009 #2- Fortsättningen!

Låter som att det är dags för en till med andra ord :D

Moa slutade ju amma vid 8 månader, och jag sörjer också, är så avis på min kompis som ammar nu och en annan som ska ha bebis i juni.

Moa vill mest putta köra vagnen själv när vi är ute, men när hon är trött stannar hon och säger att hon vill sova, och det är alltid vagnen som gäller när det är sovdags, även på kvällen enligt henne själv:p Dockan har också börjat sova i vagnen, men eftersom hon inte når upp och lägga på täcket(viktigt!) springer hon efter mig " ocka ova, " ocka OOOOOOOOVA!" så jag får göra det trehundrajuttioelva gånger per dag
 

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
18 19 20
Svar
395
· Visningar
24 213
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 720
Senast: cewe
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 544
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 556

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp