Hogwarts 2098 (Ulvlek)

Svar på obligatoriska frågan

Oculus reparo​

Uttal: ÅCK-ulus re-PA-roBeskrivning: Används för att laga glasögon.
Kan ju behövas under leken tycker jag om man som jag har glasögon 🤠 så man ser ordentligt!
 
Okej, första gänget frågor @Myrten
1. Kan ormviskaren skicka meddelanden tillbaks till Delfin eller är det en envägskommunikation?
2. Fortsätter reglen för hur långt meddelandet från Delfin får vara och vad det får innehålla för alla meddelanden även efter om den hittar ormviskaren, eller är det bara under letandet dom reglerna gäller?
3. Kan Delfin skicka obegränsad mängd meddelanden efter att ha hittat ormviskaren eller bara ett per DL?
4. Kan Filch dödas av svärdet precis som de andra Slytherin's?
5. Det står att om en god spelare inte skickat vidare ett föremål i tid så blir det oanvönt nästa dl, gäller det onda också? Kan de alltså genom att med flit vänta minska antalet användningar goda kan få ut av föremålet?
6. Kan onda bara använda svärdet en gång under leken även om dom får det flera gånger?
7. Kan svärdet bara användas om den som har det själv blir lynchad/käkad? Måste de då i förväg säga att "om jag blir lynchad/käk vill jag använda svärdet på x"?
8. Bara så jag fattat rätt, bägaren skyddar automatiskt, utan att man meddelar LL att man vill skydda sig själv?
9. Bara så jag fattat rätt 2, alla tre "goda" objekt måste skickas vidare varje nattDL, oavsett om det i frågan om bägaren och svärdet, användts eller inte?
Du är så strukturerad, jag är impad, jag får hoppa fram och tillbaka för att läsa rollerna och sen förstå dina frågor. :)
 
OM FÖREMÅLEN

Föremålen framstår kanske som mer krångliga än vad de egentligen är. De är baserade på välkända roller:

BÄGAREN bygger på rollen välsignad, dvs ger spelaren skydd mot käk. Sen är twisten att "rätt" hus även får skydd mot lynch.

DIADEMET bygger på rollen spion. Hur mycket info man får som spion har ofta varierat.

SVÄRDET bygger på rollen jägare. Där väljer spelaren ett byte som spelaren tar med sig om hen dör. Här är twisten att rätt hus kan överleva.

Till dessa roller lägger vi en brevbärare, dvs som ger paket. Detta är förmågorna som lämnas vidare varje natt.

När innehavaren dör försvinner föremålen ur leken, precis som välsignad, spion och jägare försvinner om de dödas.

Detta kanske underlättar.
 
På den obligatoriska frågan så väljer jag den där trollformeln som Lily Potter använde för att skydda Harry när Voldemort skulle döda honom. Känns som den är kraftfull och skydda sig från att dö känns väl vettigt i en duell...
 
Ja, två av föremålen hamnar i goda lyan. Där kan de användas en gång. Sen är de borta.
Ah ok. Jag trodde det var kontinuerligt i goda lyan så bra att du förtydligade det (sig inte att det stod något om ett dygn i beskrivningen men kanske redan behöver använda min trollformel månne O_o

Sedan ser jag att bara bägarens egenskap att skydda är den enda som goda lyan kan använda i leken aktivt en gång är det korrekt?
 
Ah ok. Jag trodde det var kontinuerligt i goda lyan så bra att du förtydligade det (sig inte att det stod något om ett dygn i beskrivningen men kanske redan behöver använda min trollformel månne O_o

Sedan ser jag att bara bägarens egenskap att skydda är den enda som goda lyan kan använda i leken aktivt en gång är det korrekt?
Spioninfo kan de inte dela med sig av -men givetvis själva ta del av menar jag.
 
Ah ok. Jag trodde det var kontinuerligt i goda lyan så bra att du förtydligade det (sig inte att det stod något om ett dygn i beskrivningen men kanske redan behöver använda min trollformel månne O_o
Mina fetningar;)
OM spelaren som har bägaren dör (t ex om en Gryffindor har bägaren och blir lynchad) hamnar bägaren i goda lyan som kan använda den en gång och skicka ett beskydd

När spelaren som har diademet dör går det till goda lyan på samma sätt som bägaren.
 
Folk ställer så himla smarta frågor. Jag känner att jag mest flyter med och hoppas att andra ställer smarta frågor för mig?
 
Obligatoriska frågan

Jag väljer solklart Accio - locka till sig besvärjelsen! Hur smidigt att locka till sig allt jag tappat bort som kan behövas!!! I och utanför en duell 😅
 
Jag förstår inte riktigt frågan, men det är som alla förmågor hos specialroller. Ibland glömmer/väljer spelaren att inte använda dem. Föremålen stannar bara ett speldygn hos varje spelare och här räknas lyan som en. Så de kan inte hålla på föremålen.
Dessa föremål har alla natt-DL och vandrar i leken. LL lottar vid lekens början ut dem till spelare av rätt hus. Vid natt-DL lämnar spelaren sedan över föremålet till någon hen själv väljer. Om spelaren missar DL blir föremålet oanvänt den kommande natten. Det är inget krav att använda föremålen. Om föremålen hamnar i lyan måste de lämnas ut nästa gång.
Citera biten i rollistan jag grubblar på.

Okej, säg att du är en Gryffindor och har svärdet första natten, men glömmer skicka den vidare innan nattDL. Iom att det står "om spelaren missar DL blir föremålet oanvänt den KOMMANDE natten" (versaler mina). Gäller då vid miss av val av nästa innehavare innan nattDL att:
a) objektet skickas vidare direkt när du kommer ihåg att välja, men kan inte användas vid nattDL 2 av spelaren som får det, utan det används först igen nattDL 3 och skickas därefter vidare
b) Det lottas vem som får svärdet istället för att du får välja och den spelare som får den kan använda den nattDL 2
c) skickas vidare direkt du valt någon, men denna kan inte använda det nattDL 2, utan får bara välja vem det ska skickas till härnäst som då får använda det nattDL 3
d) du har kvar det över nattDL 2 men kan inte använda det, utan bara välja vem som ska få det sen och denne kan använda det nattDL 3

Det extra tillägget om att (som jag läste det) just Slytherin måste skicka det vidare fick mig att undra om det är så att när föremålet är hos någon utanför lyan gäller något i stil med d), men att för ulvarna gäller att nästa person kan använda objektet kommande nattDL oavsett om valet av ny innehavare kom sent. Och om a), c) eller d) gäller även när det är lyan som ska skicka vidare objektet, finns det ju en taktik att som ond låta bli att skicka objektet innan DL för att de då kan användas en DL mindre. Och att som god låta bli att skicka det innan DL för att minska risken att onda får använda det, kanske särskilt om det är d) som gäller, vilket ju hade kunnat ge en hel dag till att hitta någon man tror är god att skicka till.

Du är så strukturerad, jag är impad, jag får hoppa fram och tillbaka för att läsa rollerna och sen förstå dina frågor. :)
Jag försökte göra en mental frågelista när jag läste igenom, men gick själv tillbaks för att dubbelkolla formuleringar medan jag skrev :rofl:

Edit: stavfel i första stycket
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 834
Senast: Lobelia
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 225
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 448
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 147
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp