Hogwarts 2098 (Ulvlek)

@Hedinn - kan du fixa så att inlägg 18-20 placeras direkt efter inlägg 1?

Rollutskick pågår! Men det måste ta en viss tid mellan meddelandena så...
Kan tyvärr inte det. Får inte lägga in mer text i ursprungsinlägget (det finns en begränsning som inte är Myrten-anpassad :D) och kan inte flytta ordning på inlägg. Enda sättet är att radera inläggen som skrevs innan. Ska jag göra det?
 
OM FÖREMÅLEN

Föremålen framstår kanske som mer krångliga än vad de egentligen är. De är baserade på välkända roller:

BÄGAREN bygger på rollen välsignad, dvs ger spelaren skydd mot käk. Sen är twisten att "rätt" hus även får skydd mot lynch.

DIADEMET bygger på rollen spion. Hur mycket info man får som spion har ofta varierat.

SVÄRDET bygger på rollen jägare. Där väljer spelaren ett byte som spelaren tar med sig om hen dör. Här är twisten att rätt hus kan överleva.

Till dessa roller lägger vi en brevbärare, dvs som ger paket. Detta är förmågorna som lämnas vidare varje natt.

När innehavaren dör försvinner föremålen ur leken, precis som välsignad, spion och jägare försvinner om de dödas.

Detta kanske underlättar.
Men om man tänker diademet då, tänker jag rätt i att det inte går att använda första natten? Eller får ägaren spioninfon efter den lämnat det vidare?
 
Kan tyvärr inte det. Får inte lägga in mer text i ursprungsinlägget (det finns en begränsning som inte är Myrten-anpassad :D) och kan inte flytta ordning på inlägg. Enda sättet är att radera inläggen som skrevs innan. Ska jag göra det?
Om inläggen är OT kan vi väl göra det? Tror det underlättar för alla.
 
Men om man tänker diademet då, tänker jag rätt i att det inte går att använda första natten? Eller får ägaren spioninfon efter den lämnat det vidare?
Diademet funkar som vanlig spion, man får infon efter natt-DL. Då är diademet på väg till nästa person.
 
Nån sak till om diademet @Myrten
1. Om goda lyan får det efter en lunch, får de då föregående eller kommande natt spioninfo?
2. Om de får det efter ett käk, får de då den nattens spioninfo?
3. När de delar ut diademet, delar de då ut spioninfo för kommande natt, eller den infon de själva fick när diademet hamnade i lyan?
 
Så om du har svärdet till natt 1 och inte väljer mottagare innan DL så lottas det och mottagaren kan använda det under natt 2?
Oavsett om föremålet går vidare som det "ska" (dvs lämnas) eller lottas kan det användas direkt av den som får det. Inga luckor pga tillvägagångssätt i överlämnandet.
 
Det finns så många duell-trollformler. Här är en lista på trollformler i Harry Potter. Vilken av dessa - eller en helt annan, egenpåhittade, tycker du vore bäst? Vad skulle du vilja göra med dina magiska förmågor om du plötsligt ska duellera mot en fiende?
I vardagslivet tänker jag att accio (fatta vad skönt att aldrig behöva leta efter något!) och reparo vore praktiska.

I duell är det ju dock lite annorlunda. Nu var det längesen jag spelade Hogwarts Mystery, men vill minnas att Incendio var rätt effektiv i dueller där.
 
Nån sak till om diademet @Myrten
1. Om goda lyan får det efter en lunch, får de då föregående eller kommande natt spioninfo?
Nej, de får kommande natts spioninfo.
2. Om de får det efter ett käk, får de då den nattens spioninfo?
Samma här, lyan "blir spion" när de får diademet och måste vänta på natt-DL
3. När de delar ut diademet, delar de då ut spioninfo för kommande natt, eller den infon de själva fick när diademet hamnade i lyan?
De kan dela ut infon direkt när de fått den=det är den infon de har fått. Men säger till LL "Vi vill skicka info till X". Sen är det Xs hus som avgör hur mycket info X får.

Om dueller: tja, det beror på. De inblandade kan ju ana då röstningen är öppen. Om det sedan stämmer, med tanke på fårulv osv vet bara LL. Det är sluten PM-konversation då spelarna skickar sina drag (aggressiv, defensiv eller sneaky) till LL.
 
Om dueller: tja, det beror på. De inblandade kan ju ana då röstningen är öppen. Om det sedan stämmer, med tanke på fårulv osv vet bara LL. Det är sluten PM-konversation då spelarna skickar sina drag (aggressiv, defensiv eller sneaky) till LL.
Tack!
Duellen var väl om man hamnade lika i röstning, så är man aktiv i leken så vet man nog att man hamnar i en duell, samt då vem man har samma antal röster som. :)
Som myrten nämde med fårulven, så kan det ju vara så att det enligt röstlistan ser ut att inte bli en duell, eller visar fel på vilka 2 det är som har lika många röster, och det riskerar då att avslöja fårulven om det berättas i leken att det är och vilka som duellerar, eller om duellanterna får reda på sin motståndare.
 
Sen är det Xs hus som avgör hur mycket info X får.
Så om goda lyan råkar skicka till en ond får de "ni har fått diademet, vilken rad vill ni ha" precis som om de får diademet medan det fortfarande "lever" i leken?

Meddelas mottagaren om de får bägaren/diademet från en annan spelare eller från goda lyan? Dvs om goda lyan skickar dom, verkar det som om de är med i leken men när mottagaren säger vem så ska få det härnäst händer inte det utan att man vet om det.

Om den som håller i något av de "goda" föremålen dör, meddelas det i leken att de hade föremålet när de dog?

Om en Gryffindor använder svärdet, märks det i uppdateringen eller döljs det. (Tänker att om någon annan använder det märks det ju genom att två deltagare dör, om inte Delfin skulle råka använda det på samma person som ulvarna käkar.)

Jag gissar att ulvar och Delfin inte själva dör om de använder svärdet?

Kan Filch använda svärdet? Blir det då ett extra käk eller dra med sig någon i döden?
 
Herrejisses - det här blir svårt på riktigt. Nya roller som iofs inte är helt olika vad som är känt från tidigare lekar. Föremål som är bra i rätt händer och läskiga i fel händer. Som grädde på moset - duellerna. Det är ju som vanligt tveeggat, att duellera mot nån viktig, dels vill an ju överleva själv men hellre dö än att en asviktig god roll dör. Jag har gått igenom trollformlerna och det finns ju en del kraftfulla men de känns sådär att ta till jag väljer hellre en som är mer åt försvarshållet

Expelliarmus (Avväpningsbesvärjelsen)

Uttal: ex-PELL-ee-AR-muss (Brittiskt /ɛkspɛ'liarmʊs/)Beskrivning: Denna trollformel används för att avväpna en annan trollkarl eller häxa, oftast får den effekten att trollstaven eller trollspöt flyger utom räckhåll för offret. Den kan också få offret att flyga bakåt någon meter när mycket kraft ligger bakom besvärjelsen. Som visas i Harry Potter och fången från Azkaban, simultan användning av avväpnings-besvärjelsen av många häxor eller trollkarlar kan få offret att flyga bakåt mer kraftfullt.Sedd/Omnämnd: Först sedd i Harry Potter och Hemligheternas kammare, när Professor Snape avväpnar Professor Lockman i Duellerings klubben. I samma bok använder också Harry besvärjelsen för att få tag på Dolders dagbok från Draco Malfoy. I Harry Potter och fången från Azkaban använder Harry, Ron, and Hermione besvärjelsen samtidigt på Professor Snape vilket leder till att han svimmar. I harry potter och den flammande bägaren så använder Harry Potter besvärjeseln mot Lord Voldemort i en duell. I Harry Potter och halvblodsprinsen används den av Draco Malfoy när han avväpnar Professor Dumbledore.Etymologi: Kanske en felaktig form av det Latinska ordet expellere som betyder "avväpna" ("-armus", kan komma från engelskans "arm" som i "vapen").
 
Så om goda lyan råkar skicka till en ond får de "ni har fått diademet, vilken rad vill ni ha" precis som om de får diademet medan det fortfarande "lever" i leken?
Ja.
Meddelas mottagaren om de får bägaren/diademet från en annan spelare eller från goda lyan? Dvs om goda lyan skickar dom, verkar det som om de är med i leken men när mottagaren säger vem så ska få det härnäst händer inte det utan att man vet om det.
Ingen sådan info kommer med föremålen, men om någon som innehar ett föremål dör kommer det att stå öppet i leken; "X var Hufflepuff och hade vid sin död Ravenclaws diadem". Så spelarna vet vilka föremål som finns kvar och vilka som har gått vidare.
Om den som håller i något av de "goda" föremålen dör, meddelas det i leken att de hade föremålet när de dog?
Ja.
Om en Gryffindor använder svärdet, märks det i uppdateringen eller döljs det. (Tänker att om någon annan använder det märks det ju genom att två deltagare dör, om inte Delfin skulle råka använda det på samma person som ulvarna käkar.)
Det skrivs inte ut i uppdateringen att någon har dött istället för någon annan pga personen var Gryffindor och hade svärdet. Det kommer dock att framgå i spioninfon.

Jag gissar att ulvar och Delfin inte själva dör om de använder svärdet?
Den här måste jag diskutera med Art, för när jag nu ser scenariot för mig blir det lite annorlunda än jag tänkt tidigare. Återkommer.
Kan Filch använda svärdet? Blir det då ett extra käk eller dra med sig någon i döden?
För Filch fungerar svärdet som för Ravenclaw eller Hufflepuff. Han drar med sig någon.
 
På tal om föremål @Myrten, om en ond får bägaren, meddelas de då? Får de välja vem som ska få den härnäst? Eller lottar du? Om du lottar, blir den fortfarande kvar oanvänd hos onda ett speldygn först, eller skickas den genast vidare till någon annan?
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 847
Senast: Lobelia
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 228
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 450
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 155
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp