Höjd pensionsålder, hur påverkar det dig?

Lejonelle

Trådstartare
Nu höjs snart pensionsåldern. Hur påverkas du? Ändrar regeländringen dina planer? Hur länge har du tänkt jobba?

Är det bättre att sluta helt än att gå ned på deltid och kanske jobba ett par år till? Ta ut tjänstepensionen på en gång medan man vet att man lever, eller dela upp det på många år? Hur tänker du?

Jag raknat kallt pa att pensionsaldern ar kring 70 innan det blir min tur (ar i sena 20-arsaldern nu).
Har "tur" att jag har kontorsjobb, sa alltsa icke fysiskt slitande, men jag sparar aggressivt, bade i pension och privat, for att ge mig sjalv storre frihet och valmojligheter.

Mitt grundlaggande antagande ar att systemet inte kommer att gynna mig/att jag inte kan forlita mig pa det - vilket naturligtvis ar jattetrakigt och pa det stora hela inte bra for samhallsnyttan...

• Gilla
Reactions: ptr
Kommer ha en mindre gård 2 mil från Göteborg utan lån när det är dags att dra mer på jobbandet säljer jag det och köper nytt där priserna är billigare och lever på mellanskillnaden som jag får behålla.

Räknar kallt med att det inte kommer finnas någon pensionålder när det är dags utan kommer säkert baseras på förmågan att jobba, kan inte bli besviken då.

Jag lär ha en obelånad BR i attraktivt läge med låg avgift. Det jag gör idag är att jag sparar/placerar inför pensionen

Jag kommer nog sluta så fort jag kan, jag har ingen aning om var jag bor när den dagen kommer men knappast här iaf. När jag slutar med hästar har jag inget intresse av att bo kvar som jag gör nu.

Räknar kallt med att vara död innan jag får lov att gå i pension. Jag är högrisk för cancer, missbruk och självmord. Nåt, om inte alla, kommer ha tagit livet av mig tills dess.

Jag hade bara 13 år kvar med tidigare regler. Mitt jobb är mentalt påfrestande och jag har även kronisk värk så jag får se hur länge det fungerar.
Har en BR som jag planerar att sälja inom de närmsta åren då 25 år i Stockholms bostadskö bör ha lett till en tvåa på Söder snart. Det närmsta jag kommit är att bli slagen med sju dagar... Vinsten på den och arv gör att jag inte kommer att bli en fattigpensionär utan ha möjlighet att gå lite tidigare om jag känner att jag inte klarar mer. Alternativt jobba deltid.

Räknar med att behöva jobba till i alla fall 70. Räknar också iskallt med att pensionssystemet inte kommer vara gynnsamt för mig. Jag betalar av min bostad och hoppas då kunna bo hyfsat billigt och sen sparar jag en del privat. Dock kommer jag säkert behöva byta yrke tills dess.. hur kul jag än tycker mitt jobb är kan jag inte se att kroppen kommer hålla för det när man passerat 60.

Jag har inte så många år kvar. Hoppas att reglerna inte kommer att påverka mig. Jag vill kunna jobba det jag orkar och vill - inte det jag är tvungen till. Min kropp är inte helt samarbetsvillig.

Har lagt upp livet och lånen så jag ska kunna klara mig på väldigt lite pengar och den planeringen är inte beroende av om jag går i pension något år tidigare eller senare.

I mitt yrke är det vanligt att fortsätta några år efter 65 redan nu. Att jobba mer eller mindre till bortåt 75 känns rimligt för mig, om jag tänker på arbetets art och hur mina föräldrar åldras. Min pappa är 82 och är i full färd med att ge ut ett par böcker, tex.

Jag började jobba sent och har jobbat deltid långa perioder, så jag är inte så optimistisk när det gäller min pension. Å andra sidan lär det bli lite arv vad det lider.

Räknar med att jobba deltid upp till 68-70-årsåldern. Till 65 kommer huset vara avbetalt (om inte räntan höjs kraftigt) och om jag jobbar så lite att jag inte heller behöver hunddagis så minskar månadsutgifterna sammantaget med en bra summa. Sparar också, men inte så mycket som jag skulle kunna. Väljer att resa medan jag vet att jag kan och orkar.

Jag räknar med att få jobba till 75 eller så, under förutsättning att det fortfarande finns någon som kan betala ut pension då.

Till 70 räknar jag med att jobba. Jag hoppas att någon arbetsgivare är villig att betala för mitt arbete tills dess. Än så länge är jag frisk och har arbetsuppgifter som inte sliter på kroppen så det är inte en skrämmande tanke.

Inser att det är en omöjlig ekvation att folk börjar arbeta i trettioårsåldern, går i pension vid 65 (eller tidigare!) och sedan lever i snitt tjugo år till, (eller trettio om man kollar dödsannonserna i tidningarna....). Det är alltså bra att systemet ändras eftersom det är ohållbart. Finns det inga pengar, så finns det inte.

Angående om tjänstepensionen ska tas ut på en gång, eller på många år är det individuellt. Har du föräldrar som dog tidigt, eller lever de fortfarande när du blir pensionär? Vad som i slutändan var det rätta beslutet kan ingen veta. Några måste ju vara de som sponsrar hundraåringarna.

Efter 60 tänker jag inte lönearbeta i vanlig mening, alltså mån-fre 40 timmar/vecka. Kommer sitta i styrelser och sånt istället. Jobba när jag vill/med det jag vill kommer jag säkert göra hela livet. Älskar att jobba, men kommer som sagt inte köra 40-timmar mån-fre utan mer koncentrerat i perioder osv. Har en bra plan :)

Förövrigt räknar jag inte med att få pengar från staten utan finansierar min framtida pension själv.

Jag räknar inte med någon pension alls. Samma sjukdomar som hindrar mig från att lönearbeta och tjäna ihop någon pension lär ta kål på mig långt innan det skulle bli aktuellt.

Jag raknat kallt pa att pensionsaldern ar kring 70 innan det blir min tur (ar i sena 20-arsaldern nu).
Har "tur" att jag har kontorsjobb, sa alltsa icke fysiskt slitande, men jag sparar aggressivt, bade i pension och privat, for att ge mig sjalv storre frihet och valmojligheter.

Mitt grundlaggande antagande ar att systemet inte kommer att gynna mig/att jag inte kan forlita mig pa det - vilket naturligtvis ar jattetrakigt och pa det stora hela inte bra for samhallsnyttan...
Samma här, har inga som helst illusioner om att det kommer finnas nått pensionssystem när jag blir gammal.

Räknar inte med att hinna ta ut pension
Kommer nog få jobba tills minst 70
Varken mamma eller pappa blev 73 så vi får la se

Liknande trådar

Relationer Hej! Vill väll mest skriva av mig. Jag och mitt nu ex hade varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 3 år. Jag hade ett samtal med...
Svar
6
· Visningar
991
Senast: cewe
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 957
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Skulle gärna köpt Sketchers, men de är en smula för dyra. Vilka är era bästa tips? Har Jalas nu och de är ingen hit (för). Får ont i...
Svar
8
· Visningar
408
Skola & Jobb Jag utbildade mig till statsvetare en gång i tiden och började arbeta inom kommunal näringslivsutveckling, på ett privat bolag som... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 973

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka