Höjd stallhyra - som resultat av foderbristen?

Vi har precis fått reda på att vi kommer få sänkt stallhyra över vintern.

De 50 balarna de fått in har blivit förstärkta med 50 inköpta, dock hade ca 120 balar totalt behövts.

Detta betyder att tillgången per häst kommer sjunka till 10kg (utan möjlighet att köpa till) i stället för de 12 + möjlighet till tillköp som står i våra kontrakt. Stallägarna kommer därför sänka stallhyran med motsvarande ca 200kr/månaden.

För min skull hade jag struntat i sänkningen, men ägarna vill göra rätt för sig, vilket jag iofs uppskattar.
 
Här säger det att det finns ingen brist på lucern och kommer inte finnas heller, problemet är bara transporterna.

Här har jag bara sett Krafft uttala sig. De hävdar att deras lager kommer inte ta slut men de hinner inte få iväg nog just nu. Övriga producenter har inte uttalat sig såvitt jag vet. Jag tror många inte än riktigt kan överblicka hur mycket som i slutänden kommer behövas?
 
Här har jag bara sett Krafft uttala sig. De hävdar att deras lager kommer inte ta slut men de hinner inte få iväg nog just nu. Övriga producenter har inte uttalat sig såvitt jag vet. Jag tror många inte än riktigt kan överblicka hur mycket som i slutänden kommer behövas?
nä antagligen inte.
 
RS höjer spånpriset 1/8 pga råvarubrist.

Här kan leverantörerna av lucern inte ge leveransbesked. Väntat i 10 dagar på mitt hack. Försäljaren väntar på 80 pall med 21 säckar/pall. Leverantören kan inte ge besked om leveranstid då tillverkaren inte kan ge något besked om när de kan leverera.

Beror tydligen på vem/var man beställer osv.
Här har det precis köpts 2 pall hack (min kompis) och det fanns inga problem att få mer/beställa mer dvs inga leveransproblem osv.
 
Istället för 12 kg ingår 6 kg denna vintern. Övrigt silage/hö får vi köpa för 5kr/kg istöllet för 3. Så ca 1000-1200kr/månad för min häst.

Jag är glad att de säkrat silage/hö åt oss.
 
Vi kommer få ransonering i vårt stall. B-ponny - 5 kg, C-ponny 6 kg, D-ponny 7 kg och stor häst 10 kg.
Vet inte alls vad det är för ågot de fått tag på eller vad det kommer att kosta heller. Har dock hittat lite eget hö som jag kommer ta hem och dryga ut med (vår ponny brukar äta 10 kg/dag vintertid).
 
Vi kommer få ransonering i vårt stall. B-ponny - 5 kg, C-ponny 6 kg, D-ponny 7 kg och stor häst 10 kg.
Vet inte alls vad det är för ågot de fått tag på eller vad det kommer att kosta heller. Har dock hittat lite eget hö som jag kommer ta hem och dryga ut med (vår ponny brukar äta 10 kg/dag vintertid).
Ransonering i kompisens stall. Max 10 kg hösilage per häst. Gäller redan nu
 
Nu har jag det klart hur det blir för mig, hälften av vinterfodret är slaget och balat från egen mark (inhyrt jobb) och hälften köps från min höbonde plus bokat upp halm och spanmål.

Första året med inplastat hö.
Det där är nog olika. När jag började köpa eget i storbal -07 så betalde jag 300:-/bal förra året betalade jag 450:-/bal. Två olika bönder men bägge har höjt under den period jag anlitat dem.
nej jag klagar inte på kostnaden utan vill påvisa att det visst finns folk som höjer
När jag började med storbal ca år 2000 så kostade en bal 200kr.
förra året betalade jag 550kr så priset har gått upp.
Hörde av "min" bonde att en bal kostar 100kr att producera. Då ej med plast.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 688
Senast: Zamira
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 164
Senast: ameo
·
A
Hästmänniskan Ska försöka fatta mig så kort som möjligt. Jag står i ett stall sen ex antal månader tillbaka med mina två hästar. Jag flytta dit...
Svar
4
· Visningar
1 103
Senast: compis
·
Hästmänniskan Vill höra med er kunniga hur det är med det här att ändra kontraktbestämmelser utan "påskrivarens" medkännande. Jag har min häst i...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 298
Senast: Kockan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp