Höjd stallhyra - som resultat av foderbristen?

Här har priserna ökat. Helt andra priset förra året jämfört med för 10 år sen.

Problemet i år är inte priserna bara utan tillgången. Spelar ingen roll hur mkt man är beredd att betala när det inte finns att köpa.
Fast det var väl foderbrist redan förra säsongen, så det kanske inte är så konstigt om priserna började stiga då pga minskad tillgång?
 
Tänkte mer på de som importerar dyrt hö. Jag har själv funderat på om jag ska göra det men är osäker på mina lagringsmöjligheter. Min ena granne har en tom loge men rampen är rutten och har rasat så då måste jag bygga en ny, min markägare där hästarna går har inte möjligheter att lagra storbal öht.
Är nog väldigt få som väljer att importera just hö - är nog främst ensilerat foder isåfall och som nån annan skrev så polen och Litauen brukar vara duktiga på hur man skördar ensilage 👍
 
Fast det var väl foderbrist redan förra säsongen, så det kanske inte är så konstigt om priserna började stiga då pga minskad tillgång?

Det är nog otroligt relativt hur man upplever foderbrist ?
Jag har ingen erf av att förra året det skulle varit grovfoderbrist alls nånstans faktiskt. Stora stall här överallt med egenproduktion. 50-100 hästar på alla anläggningar.

Inga prishöjningar här förra året pga det nånstans .

Själv står jag på anläggning med eget foder och 15+ hästar samt 70+ kor sen snart 5 år. Inga prishöjningar ang fodret.
Innan dess 6 år på annan anläggning med inköp av grovfoder, ingen höjning av hyran pga grovfodret i sak där heller . (Läs : mini höjning av stallhyra endera utifrån konsumentprisindex eller pga arbete personal /ägare utförde som krävde en minimal höjning jmf med tidigare).
 
Senast ändrad:
Det är nog otroligt relativt hur man upplever foderbrist ?
Jag har ingen erf av att förra året det skulle varit grovfoderbrist alls nånstans faktiskt. Stora stall här överallt med egenproduktion. 50-100 hästar på alla anläggningar.

Inga prishöjningar här förra året pga det nånstans .

Själv står jag på anläggning med eget foder och 15+ hästar samt 70+ kor sen snart 5 år. Inga prishöjningar ang fodret.
Innan dess 6 år på annan anläggning med inköp av grovfoder, ingen höjning av hyran pga grovfodret i sak där heller . (Läs : mini höjning av stallhyra endera utifrån konsumentprisindex eller pga arbete personal /ägare utförde som krävde en minimal höjning jmf med tidigare).
Visst var det grovfoderbrist även förra säsongen. Det var för övrigt första gången på 9 år som "min" bonde hade så det knappt räckte fram tills det nya höet kom (och förstaskörden kom ju ovanligt tidigt för honom i år). Alla andra år som kund hos honom har det inte varit några problem alls för mig som köper hö året om. Att det var brist redan förra säsongen kan du bland annat läsa här i en artikel skriven i slutet av september 2017:
https://www.agria.se/lantbruk/artiklar/om-lantbruk/en-minnesvard-odlingssasong/
 
@bettysmatte jag har bara svarat på ditt inlägg och redovisat min erfarenhet ang förra året. Som sagt har jag inte upplevt alls att förra året var någon kris nationellt .

Vad just din bonde hade osv representerar ju inte läget nationellt ? Du har väl fö två små hästar så om din bonde inte hade att sälja till dig osv så för den skull blir det ju inte representativt för läget i landet alls känner jag , som tidigare motiverat .
 
@bettysmatte jag har bara svarat på ditt inlägg och redovisat min erfarenhet ang förra året. Som sagt har jag inte upplevt alls att förra året var någon kris nationellt .

Vad just din bonde hade osv representerar ju inte läget nationellt ? Du har väl fö två små hästar så om din bonde inte hade att sälja till dig osv så för den skull blir det ju inte representativt för läget i landet alls känner jag , som tidigare motiverat .

Jag upplevde förra året som dåligt höår där många hade svårt att få tag på hö, inte lika illa som iår men fortfarande dåligt år där många fick nalla av reserverna!
 
Jag upplevde förra året som dåligt höår där många hade svårt att få tag på hö, inte lika illa som iår men fortfarande dåligt år där många fick nalla av reserverna!

Säkert väldigt olika beroende på vad man har för omständigheter och förhållanden osv !

Dock generellt ang förra året så var det ju inte foderbrist generellt i Sverige .
 
Säkert väldigt olika beroende på vad man har för omständigheter och förhållanden osv !

Dock generellt ang förra året så var det ju inte foderbrist generellt i Sverige .
Jag bor i västra Götaland och här blev det brist på foder i vintras eftersom vintern blev ovanligt lång och kall. Höt blev snordyrt redan då så många köpte halm från Skåne, Pga efterfrågan gick priset upp till fyra kronor kilot.
 
Jag bor i västra Götaland och här blev det brist på foder i vintras eftersom vintern blev ovanligt lång och kall. Höt blev snordyrt redan då så många köpte halm från Skåne, Pga efterfrågan gick priset upp till fyra kronor kilot.

Ja det finns som sagt självklart olika förhållanden .
 
Förrförra året då. Poängen är att priset successivt stigit de senaste tio åren. INTE stått stilla. Dvs här gäller inte det du skrivit att priserna varit desamma i tio år.
Häromkring har också priserna stigit successivt, fler och fler leverantörer har många olika alternativ som passar olika behov, detta ger säkert dem ökade kostnader vilket märks på priserna. Konsumenterna ställer högre krav och är villiga att betala för det.
 
Häromkring har också priserna stigit successivt, fler och fler leverantörer har många olika alternativ som passar olika behov, detta ger säkert dem ökade kostnader vilket märks på priserna. Konsumenterna ställer högre krav och är villiga att betala för det.

Samma här. Möjligheter välja passande gröda, värden, TS osv
 
Det är nog otroligt relativt hur man upplever foderbrist ?
Jag har ingen erf av att förra året det skulle varit grovfoderbrist alls nånstans faktiskt. Stora stall här överallt med egenproduktion. 50-100 hästar på alla anläggningar.

Inga prishöjningar här förra året pga det nånstans .

Själv står jag på anläggning med eget foder och 15+ hästar samt 70+ kor sen snart 5 år. Inga prishöjningar ang fodret.
Innan dess 6 år på annan anläggning med inköp av grovfoder, ingen höjning av hyran pga grovfodret i sak där heller . (Läs : mini höjning av stallhyra endera utifrån konsumentprisindex eller pga arbete personal /ägare utförde som krävde en minimal höjning jmf med tidigare).
I östra Götaland var det foderbrist redan förra året. Går man tillbaka till 2016 var inte heller det något bra år, men då med skillnaden att fälten var överösta med vita bollar överallt. Både 2016 och 2017 var det dessutom väldigt dåligt med grundvatten och bevattningsförbud hela sommaren och hösten. Så när denna torra sommar kom så var alla buffertar med foder redan tomma. Trots den regn och snörika hösten och vintern så lär det väl snart bli bevattningsförbud igen. Vi får gå tillbaka ända till 2015 för att minnas ett normalt skördeår. Mälardalen har haft ungefär som vi, då jag har en vän som kör foderbil och han har kört otaliga lass från västkusten till Mälardalen senaste året.

Att du inte märkt något kanske beror på att er gård tar eget foder och räcker skörden så har ni ju ingen brist.
 
I östra Götaland var det foderbrist redan förra året. Går man tillbaka till 2016 var inte heller det något bra år, men då med skillnaden att fälten var överösta med vita bollar överallt. Både 2016 och 2017 var det dessutom väldigt dåligt med grundvatten och bevattningsförbud hela sommaren och hösten. Så när denna torra sommar kom så var alla buffertar med foder redan tomma. Trots den regn och snörika hösten och vintern så lär det väl snart bli bevattningsförbud igen. Vi får gå tillbaka ända till 2015 för att minnas ett normalt skördeår. Mälardalen har haft ungefär som vi, då jag har en vän som kör foderbil och han har kört otaliga lass från västkusten till Mälardalen senaste året.

Att du inte märkt något kanske beror på att er gård tar eget foder och räcker skörden så har ni ju ingen brist.

Även delar av mellansverige hade brist förra året.
 
Min stallägare är transparent med foderkostnaden. Den förra höbonden vi hade höjde priset med 1,5 kr/kg under Juni månad. Vi hade inget val utan fick köpa det eftersom vi hade tomt hemma. Det kändes ju på hyran (540kr extra för mig) men jag har full förståelse för att det är vi inackar som får betala det höjda priset.

Höbonden byttes sedan ut mot en ny av flera olika skäl, och vi har sensommaren säkrad för det vanliga/tidigare priset. Dock är vi alla inackar informerade om att prishöjningar kan komma att ske igen på kort varsel.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 692
Senast: Zamira
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 172
Senast: ameo
·
A
Hästmänniskan Ska försöka fatta mig så kort som möjligt. Jag står i ett stall sen ex antal månader tillbaka med mina två hästar. Jag flytta dit...
Svar
4
· Visningar
1 104
Senast: compis
·
Hästmänniskan Vill höra med er kunniga hur det är med det här att ändra kontraktbestämmelser utan "påskrivarens" medkännande. Jag har min häst i...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 299
Senast: Kockan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp