Höjd stallhyra - som resultat av foderbristen?

få se om jag får något svar
De har en egen fodersort också för hästar. Edel heter den.
Gav Edel Avel till min gammelman när han levde
Jag ska kolla i morgon, är ändå uppe tidigt för att ta in hästarna innan värmen slår till och jag måste till jobbet.
 
Vi kommer att få betala mellanskillnaden, så i det stora hela så blir det ca 600:- mer i månaden för den häst som äter 10 kg hö. Vårt hö + halm kommer ifrån Tjeckien. Plus att spånet kommer att bli dyrare för det är tydligen brist där oxå!
 
Går inte ens att få tag på i stora delar av landet.
Är väl ändå pga att folk bunkrar och transporterna inte hänger med än en reell brist?
Beställde spån idag och det fanns ingen indikation på brist eller höjt pris på hemsidan och fick ingen notis vid bekräftelsen heller.
 
RS höjer spånpriset 1/8 pga råvarubrist.

Här kan leverantörerna av lucern inte ge leveransbesked. Väntat i 10 dagar på mitt hack. Försäljaren väntar på 80 pall med 21 säckar/pall. Leverantören kan inte ge besked om leveranstid då tillverkaren inte kan ge något besked om när de kan leverera.
 
Är väl ändå pga att folk bunkrar och transporterna inte hänger med än en reell brist?
Beställde spån idag och det fanns ingen indikation på brist eller höjt pris på hemsidan och fick ingen notis vid bekräftelsen heller.
Vi fick reda på detta idag av stallägaren. Det pratades om detta på Falsterbo.
 
Nu har tröskorna börjat rulla på fälten. Jag hoppas vi får den halm vi beställt, det skulle underlätta mycket att fortsätta ha halm som strö då vi kommer behöva begränsa grovfoderingtaget till runt 10 kg per häst.
 
Står på lösdrift med fri tillgång av grovfoder september till maj. Stallägaren har fått tag på så det ska räcka hela säsongen nu, men vi får hyreshöjning på ca 1000 kr i månaden under perioden då det ges grovfoder. Dock är hyran fortfarande under standardhyran i området, då även i stall där grovfoder inte ingår.

Vi fick också möjlighet att säga upp oss på kortare tid än vanligt, om man flyttat senast 31/8, ifall man inte vill betala den högre hyran.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 677
Senast: Zamira
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 124
Senast: ameo
·
A
Hästmänniskan Ska försöka fatta mig så kort som möjligt. Jag står i ett stall sen ex antal månader tillbaka med mina två hästar. Jag flytta dit...
Svar
4
· Visningar
1 098
Senast: compis
·
Hästmänniskan Vill höra med er kunniga hur det är med det här att ändra kontraktbestämmelser utan "påskrivarens" medkännande. Jag har min häst i...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 284
Senast: Kockan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp