Sv: homeopati

Nu blir jag lite putt faktiskt för vi har en av sveriges absolut bästa hovslagare här....ingen har sagt att jag skulle ta bort hästen utan att jag skulle få ta bort DELEN som alla trodde skulle "dö".

Har du hört talas om Hilmer Haglund ( det borde du gjort om du är så himla duktig)? Det finns banne mig INGEN som slår honom på fingrarna när det gäller hovvård/slageri.


Ändå så ger homeopaten och inte hilmer cred för att fixat hoven?
 
Sv: homeopati

homeopatikan gjorde att jag fick igång en cirkulation som speedade på läkningen..Jag ger Hilmer all cred för vad han gjorde, men han trodde aldrig att det skulle "överleva"...han nitade ihop det men trodde jag skulle få skära bort det efter några dagar då det skulle börja självdö....det gjorde det inte...
 
Sv: homeopati

...och om du tycker du kan mäta dig med Hilmer så kanske du får äran att bli min nya hovis när jag flyttar till Julmyra..... törs du det :D
 
Sv: homeopati

homeopatikan gjorde att jag fick igång en cirkulation som speedade på läkningen..Jag ger Hilmer all cred för vad han gjorde, men han trodde aldrig att det skulle "överleva"...han nitade ihop det men trodde jag skulle få skära bort det efter några dagar då det skulle börja självdö....det gjorde det inte...
Jag har sett el haft massvis av hästar där en bit av hovväggen ramlat av när en hovklyfta kommit tillräckligt långt ner men ingen av dessa har lossat så djupt att det gått in i levande vävnad i lamellagret.
Det här är första gången jag hört ngn påstå att homeopatika skulle kunna få igång cirkulationen i horn.
PL
 
Sv: homeopati

hela kötthoven var loss, när han tog tag i ytterkanten av ballen så kunde man vrida isär alltihop
 
Sv: homeopati

Inga vetenskapliga studier av homeopati har visat någon effekt. Principen bakom homeopati är att ett medel blir mer kraftfullt ju mer man späder ut det. Det snällaste man kan säga om homeopati blir därför att det, åtminstone om man enbart tittar på biverkningar av medlen i sig, med största sannolikhet inte gör någon skada.
Det finns något som heter beprövad erfarenhet.Det duger fint för mig.:bow:
Sen bygger Homeopatin på INDIVIDbehandling,dvs tex två hästar med samma symtom kan få helt olika medel beroende på kroppstyp och temperament mm,låter knäppt men funkar kanon.
En homeopat tar hänsyn till helheten .

Jag har sett en sk "vetenskaplig studie" utföras på kalvdiarre,det var ett skämt..(och den utfördes slarvigt och knappast seriöst genomförd)
Frågan är hur homeopati skall bevisas när det är individbehandlingar som skall utföras och inte så att ETT medel går användas rätt över en hel grupp i ett försök..
Då har man inte förstått hur homeopati fungerar och bör användas.:crazy:

Sen är tex engelska eller tyska veterinärer helt dumma i huvudet då ?där det i dessa länder är veterinärer som anv homeopati i tjänsten!
Såg ett program på tv för ett tag sen där bla en veterinär hade goda resultat på Cushinghästar.
Tycker jag var mkt intressant.
 
Sv: homeopati

Det värsta med homepatikan är att en del har en tendens att sätta så stor tilltro till både medlen och homeopaten att man underlåter att ge hästen veterinärvård när den behöver det.
Det finns oseriösa och okunniga i alla branscher!
Kolla bara inom tex hovslageriyrket eller din travbransch!:eek:

Hur många underlåter inte där att anlita veterinär i rätt tid!?:confused:
De vänner jag har kontakt med inom homeopati är seriösa och använder homeopati som komplement inte ersättning för veterinärvård!
Vet ej vilka du stött på men lika kanske dras till lika även bland människor!* lite ironisk*:angel: :D
Nä skämt och sido jag har sett så otroliga resultat med homeopati att jag inte kan blunda för fakta,ändå skulle det aldrig falla mig in att påverka nån annan att använda det då det kräver kunskap,intresse och framförallt djuröga för att lyckas.

Jag tycker precis som du att det är olyckligt när okunniga hellre petar i hästen piller än åker till veterinär,eller ersätter proffessinell hovvård med hokus pokus osv.

Ändå kan jag inte sluta att fascineras över att homeopati funkar,jag tycker det är otroligt häftigt!:p
Jag skulle dock inte lura i nån att homeopati funkar på allt,i vissa fall har djur så svåra skador eller förslitningsskador att det enda rätta är att de avlivas.Det har då ett bättre liv på "andra sidan."
 
Sv: homeopati

Tex du som hovis kunde rekommendera hepar sulfur för hovbölder. Du kan hjälpa med dålig horntillväxt, dålig hornkvalite...du skulle prova så fick du se.
Jag har fått till ganska många hästar som har ständiga hovsprickor o problem med hovarna. Jag hade en häst vars "balle" och en längsgående öppen hovspricka gjorde att det satt löst alltihopa, alla var övertygade om att den delen skulle dö och vi skulle få ta bort delen och bygga upp en "ny" del...både hovis o vet.. Hästen vann lopp snart efter.
Ingen trodde på simsalabim....mer än jag o hästen :D
Jag tror dig!;)
Jag är hovslagare ,i tjänsten använder jag inte homeopati (bara privat)
Skulle däremot ägaren va intresserad och fråga efter min åsikt så delger jag min erfarenhet ,men hänvisar dem till duktig homeopat för ev behandling.

Skulle aldrig få för mig att övertala nån kund .
Jag är seriös.
 
Sv: homeopati

Aconitum, alltså stormhatt? Det är ju giftigt, innehåller blåsyra. Skulle aldrig ge det till mina barn, har de tandvärk så är tandläkaren den rätta adressen.
Hm.. homeopatica är som redan sagt utspätt och ett energiläkemedel som inte innehåller något av den ursprungliga gifiga dosen.

Jag går inte till tandläkaren med ett spädbarn som gråter hysteriskt o inte äter pga smärtor o orolig mage vid tandsprickning. Ett enda litet piller aconitum har på ca 30 sekunder helt upphävt barnets besvär (mitt eget) Om barnet skulle ha botats av placebo vore det underligt. Skriken inbillade jag mig inte!
(och ja, man får behandla sina egna barn , inte andras!)

Även hästarna kan ha så pass lindriga eller luddiga besvär att en vet aldrig skulle behandla dem. Men de är likväl besvär och kan botas med dessa piller. Och jag är en i grund och botten MKT kritisk person, som inte går på skitsnack och myter. Det ska visa sig fungera. Och det gör dessa piller!
 
Sv: homeopati

Det finns något som heter beprövad erfarenhet.Det duger fint för mig.
Sen bygger Homeopatin på INDIVIDbehandling,dvs tex två hästar med samma symtom kan få helt olika medel beroende på kroppstyp och temperament mm,låter knäppt men funkar kanon.
En homeopat tar hänsyn till helheten .
:bow: Helt rätt och viktigt!
 
Sv: homeopati

...och om du tycker du kan mäta dig med Hilmer så kanske du får äran att bli min nya hovis när jag flyttar till Julmyra..... törs du det :D

Jag har inget behov att att mäta varken det ena eller det andra.
Modet är det inget större fel på, men vill ni ha min hjälp så är ni välkomna till smedjan då Julmyra ligger utanför mitt distrikt.
 
Sv: homeopati

Jag tror dig!;)
Jag är hovslagare ,i tjänsten använder jag inte homeopati (bara privat)
Skulle däremot ägaren va intresserad och fråga efter min åsikt så delger jag min erfarenhet ,men hänvisar dem till duktig homeopat för ev behandling.

Skulle aldrig få för mig att övertala nån kund .
Jag är seriös.

Hovslagare emellan, du gör mig inte så lite fundersam. Vad menar du skulle kunna gå fel med en hovklyfta som i detta fallet rättats till pga homeopati?
 
Sv: homeopati

Det finns något som heter beprövad erfarenhet.Det duger fint för mig.:bow:.

Det finns en hel del erfarenheter av att djur och människor har farit illa, att homeopati är ett av de djupaste kvacksalveriträsken. Det väljer du att helt bortse ifrån?
 
Sv: homeopati

homeopatikan gjorde att jag fick igång en cirkulation som speedade på läkningen..Jag ger Hilmer all cred för vad han gjorde, men han trodde aldrig att det skulle "överleva"...han nitade ihop det men trodde jag skulle få skära bort det efter några dagar då det skulle börja självdö....det gjorde det inte...

Vad menar du skulle självdö???????????
Hovbiten under klyftan eller????????
Har du nån koll alls på hovens uppbyggnad?
 
Sv: homeopati

*kl*

För mig är homeopati ingenting som duger vid sjukdomstillstånd. Då måste vetenskapligt prövad veterinär medicin till.

Men när hästen är frisk och matte vill bli av med lite pengar, då är homeopati helt ok!

Humbug!

Norrland
 
Sv: homeopati

Det finns en del hovslagare också som borde förbjudas....t ex den som skodde min häst som efter en vecka var sömstucken på alla 4 och innan vi kom på det trodde vi han hade en dödlig virus....

Man ska inte dra alla hovisar över en kam, bara för att det finns idioter så är inte alla det och det gäller alla branscher. Även "kvacksalvare" som du så fint kallar det.

Min främsta uppgift har varit att hjälpa djuren, kan inte vet göra det så provar jag mina egna metoder och jag har haft ett ganska stort antal häst som har blivit bättre. Bl a Princess V ( stochampionatsvinnare) som förmodligen aldrig kommit till start ens utan min hjälp.....ägarna är mig förevigt tacksamma ( var ,för hon dog efter första fölet)
 
Sv: homeopati

Den biten var "lös", alltså en bit på ca 5x4 cm som bara satt fast uppe i kronranden och i kötthoven en bit.
Ingen vanlig skada direkt. en väldigt DJUP spricka alltså....
Jo , jag vet hur det såg ut för jag var med hela tiden.
 
Sv: homeopati

Det finns en del hovslagare också som borde förbjudas....t ex den som skodde min häst som efter en vecka var sömstucken på alla 4 och innan vi kom på det trodde vi han hade en dödlig virus....

Man ska inte dra alla hovisar över en kam, bara för att det finns idioter så är inte alla det och det gäller alla branscher. Även "kvacksalvare" som du så fint kallar det.

Min främsta uppgift har varit att hjälpa djuren, kan inte vet göra det så provar jag mina egna metoder och jag har haft ett ganska stort antal häst som har blivit bättre. Bl a Princess V ( stochampionatsvinnare) som förmodligen aldrig kommit till start ens utan min hjälp.....ägarna är mig förevigt tacksamma ( var ,för hon dog efter första fölet)

Jag har aldrig påstått att det inte finns dåliga hovisar men vi (de flesta av oss) utför ett hantverk. Vi håller inte på med hokus pokus.
 
Sv: homeopati

Den biten var "lös", alltså en bit på ca 5x4 cm som bara satt fast uppe i kronranden och i kötthoven en bit.
Ingen vanlig skada direkt. en väldigt DJUP spricka alltså....
Jo , jag vet hur det såg ut för jag var med hela tiden.

En djup klyfta menar du? eller var det en spricka?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag är orolig över min hästs luftvägar. Står inackorderad och min stallägare har i mina ögon bara fått tag i sämre kvalite på halm...
Svar
8
· Visningar
688
Senast: Freazer
·
Hästvård Är det någon här som har erfarenhet av Hovpasta , Artimud eller Hoof Potty, vilket är olika hovleror. Kan man använda det direkt på en...
Svar
4
· Visningar
350
Senast: Miingla
·
Hästvård Jag har försökt hitta liknande trådar på forumet men hittar mest bara äldre trådar. Är intresserad av att veta hur användandet ser ut...
Svar
3
· Visningar
582
Senast: jemeni
·
Hästvård Glanssprayen går åt som smör här hemma. Funderar på att testa denna? Eller vad använder ni vars hästar har tjocka svansar och långa...
2
Svar
25
· Visningar
1 850
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp