hon buffar!

S

Sunnan

Har ni några bra tips hur man ska få hästen att sluta "buffa" en i magen?
Min häst har haft en ganska otrevlig barndom, först hos en travtränare som körde slut på hästarna genom att trava 4 mil åt gången, dra gamla järnsängar efter dem , gav hästarna lugnande för att få in dem i transporten osv, hon var på väg att bli slaktad som 2 åring då hon protesterade mot denna behandling.
" Räddades" av en tjej i min by, men jag vet inte om det var så mycket bättre. Denna tjej har en del mysko lekar för sig, bla att ha en hink foder med sig i hagen, locka hästarna så de ska jaga henne. Detta resulterar i hästar som är helt tokiga och försöker sprinag över en i sin iver att få mat.
En annan rolig lek de hade var att buffa -i -magen -så -får -hästen -godis-leken, vilket är rent helvete att få bort.
Har ägt hästen i 5 år nu, och hon buffar inte så ofta längre, men i vissa situationer, som för att tigga, och när hon blir stressad så slänger hon gärna lite med huvudet.
Har någon varit om likn och hur fick ni bort det helt?
I 80% av fallen så buffar hon inte, men så plötsligt smäller det till och så skall hon buffa igen.
Jag är konsekvent i min hästhållning, har försökt att "buffa" tillbaka, har försökt ignorera, har försökt med ett bestämt NEJ, men de sista 20% av denna ovana finns kvar

Vad göra?
 
Gu va sur man blir på såna som gör så mä hästar skapar de en massa onödiga ovanor som är med de hela livet..
mad.png
Men jag tror att det skulle kunna hjälpa att du antingen ser till att inte stå så nära att hon kan buffa på dig..eller att ta tag i tränset/grimman och butta bort henne och säga till henne till slut bör det nog bara räcka med att du konsekvent och ganska skarpt sträcker upp ryggen och tittar på henne för att hon ska förstå när hon gör det beröm
smile.png
det e va jag tror borde hjälpa
wink.png
LYCKA TILL!
 
Senast ändrad av en moderator:
Det är grymt irriterande, hon har som aldrig fått någon uppfostran, jag köpte henne som 6 åring och nu är hon 11 år.
Vi fick då börja om från början, det gick inte ens att leda henne i grimma, hon bara drog iväg, och att gå i byn bland folk, bilar och spotunnor var inte att tänka på. Nu fungerar det smärtfritt och det är hennes småstörande grejer vi jobbar på nu.
Hon är tyvärr lite av en älg i sättet, speciellt när hon blir stressad över nya situationer osv så blir som så ....okänslig, bufflig.

Jga har testat detta med ta tag i henne ordentligt och säga åt på skarpen, jag har även testat det motsatta, stå lugnt och pilla lite i manen osv när hon är på buffhumör, men ingenting verkar ge resultat åt de små bufffasonerna hon har kvar.
Jag vill än en gång poängtera att det är sällan hon gör det, inte varje dag

tack för tipset, kanske finns det någon mer härinne som har en buffoman?
 
Sånt är inte lätt, särskilt inte om hon vet att , buffar jag så får jag godis och beröm.
Hästar i flocken brukar inte tålera att en annan häst, särskilt inte en ranglåg häst buffar på en ranghög häst.
Ofta varnar hästen först,sen hotar den att snart smäller det om det inte hjälper, så smäller det!
Du måste visa att ett sådant beteende inte passar sig.
Du börjar med att varna, genom att stampa hårt med benet i marken, och skria till.
Hjälper inte det, hotar du genom att visa att du ska nipas med handen ( hästar nips med tänderna), hjälper inte detta, ja då smäller det, du niper så hårt du kan på hästens båge eller där du kommer åt på kroppen (jag har aldrig sett en häst slå en annan häst i huvudet, så det undviker du.

DEtta ska garanterat hjälpa!!
Gör hästen om det, så gör du om det!!

Kram
bounce.gif
bounce.gif
bounce.gif
sam
 
Senast ändrad av en moderator:
Min häst buffade mycket förut. Han är en rätt otålig häst som vill att saker och ting ska hända hela tiden.. Och det lustiga är att han slutade buffa efter att en "hästpratare" sa till honom att det inte var ett önskvärt beteende. Han hade varit extra jobbig under en tid och även när hon skulle "prata" med honom så buffade han och knuffades och höll på ´men efter den kvällen händer det bara ytterst sällan att han gör det.. och då inte alls lika hårt som tidigare.. Det är häftigt! Sammanträffande eller helt enkelt så nådde hon honom på nåt sätt. Jag vet att nåt hände iallafall. :confused:
 
håller med sante lite där. gör nåt otrevligt tillbaka varje gång hon buffar.
 
Jag hade en häst i stallet, som buffade otroligt mycket,, jag började med att sätta händerna på huvudet och skjuta bort det,, men om han ändo försökte buffa satta jag händerna på hans huvud och skjöt bort det med mera kraft, så att det för hästen vart obekvämt att buffa, och när han insåg att varje gång han buffade på mig eller hade huvudet för nära så vart det obekvämt genom att jag "knuffade bort hans huvud hårt" så slutade han med det.

och om man sätter händerna på huvudet, och sen skjuter bort huvudet så blir det inte som om man skulle slå hästen på huvudet, som man så klart inte ska göra..
 

Liknande trådar

Hästhantering Har val 3år mkt hanterad hos förra ägarna. Buffig och gärna i famnen på en. Va när jag korrigerade att han va i mitt space som det tog...
Svar
8
· Visningar
2 327
Anläggning Hej! Jag och min mamma är relativt nya på en lösdrift. För närvarande är det fyra lättfödda hästar som går i lösdriften. Dessa har...
Svar
4
· Visningar
1 380
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 467
Senast: Glimra
·
Tjatter Det är en sen augustikväll. Som så många andra dagar i denna förrädiska månad öser regnet ned. Det är blött överallt, särskilt på...
66 67 68
Svar
1 353
· Visningar
51 481
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp