Bukefalos 28 år!

Hon har löss ÄN....

MsSleepalot

Trådstartare
Tvättade min hund med ohyreschampot Antiparasite för nästan 2 veckor sedan nu, trättade och sköljde av sedan tvättade igen och lät verka 10 min. Lössen var kvar efter några dagar då samma procedur gjordes igen. Lössen kvar efter några dagar...

Köpte då Exspot och kletade på! Efter nu nästan en vecka är lössen fortfarande kvar!

Ringde djursjukhuset och dom tipsade om tvätt med Dermocan (mitt schampo var dubbelt så dyrt men funkade ej???) och sedan ha på Exspot eller Frontline!

Det är ju ungefär så vi gjort? Och sanerat hemma!

Vad gör vi för fel? Nån som har tips?
 
Sv: Hon har löss ÄN....

Jag har ingen erfarenhet men det borde rimligen vara så att så länge det finns löss kvar så hinner de lägga ägg som sen kläcks. Alltså borde man försöka få död på alla löss och sen ta död på de som kläcks utifrån äggen. Sen så måste man ju såklart se till att sanera sitt hem också och vara extra noga med hundens liggplats, madrasser osv. för går hunden dit och lägger sig och det inte är lusfritt så får den ju tillbaka ohyran på sig.
 
Sv: Hon har löss ÄN....

Tvättade min hund med ohyreschampot Antiparasite för nästan 2 veckor sedan nu, trättade och sköljde av sedan tvättade igen och lät verka 10 min. Lössen var kvar efter några dagar då samma procedur gjordes igen. Lössen kvar efter några dagar...

Köpte då Exspot och kletade på! Efter nu nästan en vecka är lössen fortfarande kvar!

Ringde djursjukhuset och dom tipsade om tvätt med Dermocan (mitt schampo var dubbelt så dyrt men funkade ej???) och sedan ha på Exspot eller Frontline!

Det är ju ungefär så vi gjort? Och sanerat hemma!

Vad gör vi för fel? Nån som har tips?



det kan vara ett helvete att bli av med ohyra om man inte vet smittkällan... vi har gjort behandling i två omgångar och sanerat våran bostad.... utan vidare resultat.
min hund har fått någonting som orsakar klåda, dock har hon inga synliga djur i pälsen. fick ett ohyremedel utskrivet idag av vetrinären som heter stronghold(selamectin) o de ska droppas i "manken" finns dock endast på recept men ska tydligen vara bland de bättre medlen. tar all ohyra som, loppor, löss, hjärtmask, spolmask, pälsätande löss, öronskabb, sarcoptesskabb m.m
testad på över 100 olika raser inklusive collie. man gör 3 behandlingar på dag 1, 14 och 28.
kanske något du skulle kunna få utskrivet??
 
Sv: Hon har löss ÄN....

Vi använde frontline på våra hundar. Samt sanerade deras bäddar. Lössen försvan nästa på engång. Vet inte vilken efekt expot har men frontline sitte rju kvar ganska länge i huden. Om man inte badar eller tvättar dom.
Vi hade löss på 2 av våra hundar. På den ena hitta vi bara gnetter som satt fast inte en enda lus men då hade han blivit behandlad med frontline i juni pga att han är extremt känslig mot fästingar.
På tiken hittade vi levande löss i början av augusti, hon var ej behandlad med frontline. Då ska jag tillägga att hundarn delar bädd, borstar ja allting.
 
Sv: Hon har löss ÄN....

Löss kan överleva i flera dagar utan värd. Jag hoppas att du har sanerat hemmet ordentligt. Dvs skurat hela hemmet (golv, alla ytor, lister mm) med ohyremedel, maskintvättat allt som går att maskintvätta, tvättat/lagt i frysen/slängt alla leksaker, tuggben, koppel och kammar och borstar.

Och som sagt, tänk på återsmittningsrisk. De hundar som du och din hund kommer i kontakt med måste också behandlas, inklusive sanering av hem. Smittan behöver inte ske genom direktkontakt mellan din hund och en annan. Det kan räcka att du har hälsat på en grannhund och sedan går in till din utan att byta kläder och duscha först.
 
Sv: Hon har löss ÄN....

Flera dagar lever den inte utan värddjur, men ett dygn ungefär klarar den sig.
Men problemet är ju inte de vuxna djuren, de är ganska lätta att få kål på, utan det är äggen som är skyddade mot preparaten som finns idag.

Mao så måste du se till att du får ihjäl en hel cykel, så de som kläcks inte hinner lägga nya ägg. En lus blir vuxen efter 9-12 dagar och lägger nya ägg som kläcks efter 6-9 dagar.

Så behandla, vänta ca 8 dagar, behandla igen och ytterligare en gång efter åtta dagar. Så du har tre behandlingar totalt.

Men vad det gäller ditt problem, så funderar jag på om du inte har källan någon annan stans än hos din hund.
 
Sv: Hon har löss ÄN....

Exspot har tillräckligt lång verkningstid för att klara en hel cykel redan med första behandlingen.
PL
 
Sv: Hon har löss ÄN....

Testat använt frontlain som är mot alla sånna ohyror?
Man droppar bara i nacken så ska det försvinna, Funkat jätte bra på min tre hundar!
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 552
Foder & Strö Vi har alla våra tre hästar i samma hage. En shettis, en maxad c-ponny och ett halvblod, alla är lättfödda. I höstas när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 511
Senast: Kristall10
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 914
Senast: Hyacinth
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp