Hon har sålt min häst!!!!

Sv: Hon har sålt min häst!!!!

Hej du överkörda person!

Du kan ta kontakt med kronofogden så kan de göra en undersökning och de kan också hjälpa dig med att få tillbaka hästen, du får betala en s k ansökning om handräkning, dvs att de hämtar hästen där den är. Du har hennes personnr så de tar reda på var hon befinner sig och de ger sig alldrig samt så har du deras stöd och du behöver inte själv ta i detta. Du ska vara med när de hämtar hästen för du kan känna igen hästen, samt så står även polisen till hjälp med att hämta hästen om så behövs.

Har varit ute för liknande, sålde en 1-åring till Skellefteå och fick alldrig betalt som jag skulle, hade ett mkt bra kontrakt och hästen stod på mig, fram tills dess hästen skulle vara tillfullo betald.

Åkte 150 mil fram och tillbaka men det var det värt.

LYCKA till!
 
Sv: Hon har sålt min häst!!!!

Om du är säker på att personen kommer att bestrida en sådan ansökan bör du kanske kolla med tingsrätten vad det kan kosta dig att ta upp målet där.
Om hon inte bestrider målet efter att ha blivit delgiven ( vilket kan ta tiiid ibland)så kan du ju få ett utslag på att du har rätt till hästen, men ett bestridande kostar dig i alla fall i tid eftersom du då har att välja mellan att gå till tingsrätt eller lägga ner alltihop.
 
Sv: Hon har sålt min häst!!!!

knapplån

*följer denna tråd med spänning*
 
Sv: Hon har sålt min häst!!!!

Oj oj har med lidande med dej....

Har råkat ut för nästan samma sak....men jag sålde min kuse, och i kontraktet skrev jag (som säljare) att om han blev till salu så har jag förköpsrätt.... Och han blev till salu efter ca 1 år, blev strul...men i det här köpet så blev det inget ägarbyte vid STC,(det blev på skrivet av mej, men sen sket det sej...hon skrev inte på och det blev inte in skickat) så där står jag nu, och vet att hon sålde han iaf och att han är såld igen...men ingen vet vart, till vem...men jag kommer allt närmare.

Kan ju fundera hur det är det här med att vara reg, ägare vid STC, för kärringen där bryr sej inte ett smack när man ringer om det här, hon är bara snäsig..
Juridist sett....vem är ägare...den som finns på STC eller den som har skrivit ett "hem" kontrakt??

Ja ja nog med mitt....men jag hoppas att du får någon ordning på de här, om du inte får tillbaka hästen så hoppas jag iaf att du får reda vart den är osv.... Men x-kompisen oj oj finns tydligen många sånna människor...Suck!
Kommer att kolla här hur det går för dej, jag håller tummarna...
 
Sv: Hon har sålt min häst!!!!

Förköpsrätt vid eventuell vidareförsäljning är inget som är bindande rent juridiskt. Förvisso skulle man väl kunna skriva in en klasul men är det inte gjort så finns det inget att direkt diskutera sålt är sålt.
 
Sv: Hon har sålt min häst!!!!

Håller på dig!! Hoppas att du återfinner din polle!
 
Sv: Hon har sålt min häst!!!!

Jodå, det är bindande rent juridiskt, MEN man behöver nån form av vite eller så för att den skall ha någon verkan !

Jättemärkligt tycker jag.
 
Sv: Hon har sålt min häst!!!!

*knapplån*

Lite uppdatering:

Polisen gör inte ett skvatt o inte heller STC bryr sig. Åklagaren tycker inte heller att det är värt att gå vidare utan vill lägga ner detta.

Så nu har jag bara efterlysningsannons som gäller.. Vet dock inte hur jag ska skriva eller var ja ska lägga den.
Har gamla kort på hästen vid 2 års ålder.

mvh Jessica
 
Sv: Hon har sålt min häst!!!!

Lägg ut efterlysning i tidningar tex ridsport, aftonbladet den lokala tidningen hos dig etc. Sätt upp bilder i ridsportaffärer mm.

Hoppas att du hittar din pålle! Lycka till!
 
Sv: Hon har sålt min häst!!!!

Hmm:mad::( Polisen blev man väl inte så förvånad över men STC borde ju hjälpa till åtminstone!

Lycka till!
 
Sv: Hon har sålt min häst!!!!

Nja det är väl snarare så att det enda det kan leda till är kontraktsbrott vilket ger ekonomisk ersättning och därför man lämpligt skriver in ett vite i klasulen.
 
Sv: Hon har sålt min häst!!!!

Oj oj har med lidande med dej....

Kan ju fundera hur det är det här med att vara reg, ägare vid STC, för kärringen där bryr sej inte ett smack när man ringer om det här, hon är bara snäsig..
Juridist sett....vem är ägare...den som finns på STC eller den som har skrivit ett "hem" kontrakt??
...

STCs register är inget juridiskt bindande register som tex Bilregistret. Glöm det!
Ett "hemkontrakt" är juridiskt bindande om det innehåller "rätt" delar.
 
Sv: Hon har sålt min häst!!!!

shit:eek: har läst hela tråden och tycker verkligen synd om dig.
Fan vilken "kompis"!:devil:
Hoppas du hittar din pålle och att din ex kompis på nåt sätt bli straffad..

Lycka till och ge inte upp! :)
 
Sv: Hon har sålt min häst!!!!

Ja.. hemsk historia.
Jag skulle aldrig efter detta dela ägandeskap på en häst med NÅN...
Som bäddat för problem.. :crazy:

Hoppas att TS först och främst hittar hästen. Sen utgå därifrån.
Det blir nog lättare då om hon vet var hästen först o främst befinner sig.. :crazy:
 
Sv: Hon har sålt min häst!!!!

*knapplån*

Lite uppdatering:

Polisen gör inte ett skvatt o inte heller STC bryr sig. Åklagaren tycker inte heller att det är värt att gå vidare utan vill lägga ner detta.

Så nu har jag bara efterlysningsannons som gäller.. Vet dock inte hur jag ska skriva eller var ja ska lägga den.
Har gamla kort på hästen vid 2 års ålder.

mvh Jessica

Vänd dig till media och berätta din historia där. Kan ju knappast i detta läge bli sämre. Och det är märkligt vad folk brukar piggna till när olika saker som drabbar folk figurerar i media. ;) Då kanske t.ex. STC får lite mer energi att hjälpa till. Är ingen fan av vare sig Aftonbladet eller Expressen men i sådana här lägen är dom ju bra att ha. :D

Kicki :)
 
Sv: Hon har sålt min häst!!!!

Hur går det med allt??
Har läst hela tråden och det är hemskt, hoppas att det löser sig.

Om hon sålt hästen till någon utan din vetskap så är det stöld. Har hon sålt till en i sin kompis krets som vet att ni är två på hästen så blir hon delaktig i hennes affär eftersom det då inte är i sk "god tro".
Det hon gjort räknas väl till egenmäktigt förfarande.

EXEMPEL: MEN har hon sålt hästen till någon som kanske kollat upp den i tex STC så visste den att det var två ägare och då ska det även vara 2 underskrifter. Om hon då sa att hon fått din underskrift på papper så är det urkundsförfalskning om hon skrivit under i ditt namn. Det är brottsligt.

Oavsett så är det hon gjort brottsligt då det krävs bådas underskrifter vid en ev försäljning, om man är delägare.
Sen behöver man inte byta ägare på STC. Vet flera som inte gjort det då de tex inte vill att ens häst ska gå på travet.

Du har passet, alla papper mm Har du även ägarbeviset??
Det är det som berättar vem som äger hästen. Inte passet eller STC.
OM man inte skrivit något kontrakt och i detta fall inte.

Dock kan du inte bara åka och hämta hästen om den hittas, då det blir olaga intrång. MEN hittar du hästen så ringer du polisen och hänvisar till din anmälan och ber dem om hjälp om det skulle behövas.

Har du anmält??
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 176
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
12 517
Senast: Blyger
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
968
Senast: Lutten
·
  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
399
Senast: Coras star
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp