hona/hane?

B

Bukinnan

Hur ser man om det är en han eller honkatt förutom p å det "vanliga" sättet? :confused:
 
Honkatter är i regel finlemmade, och hankatter är lite grövre. Sedan har jag också fått uppfattningen att hankatter är mer tillgivna, medans honkatter är lite mer... bitchiga.
 
Det beror ju på ras, vissa raser är det lätt att se skillnad på könen, andra svårare, sedan har ju inte alla katter lika utpräglad könskaraktär.
I min ras (korat) är det generellt ganska lätt att se skillnad på dem, eftersom hanarna är betydligt kraftigare än honorna, som är "små prinsessor". Men är man inte van att se rasen är det i princip omöjligt. Hos huskatter kan det vara svårt, eftersom man inte har en aning om hur katten "förväntas" se ut...
 
Men visst är det så att honan ska ha ett uppochnedvänt utroppstecken när man lyfter på svansen och hanen bara prick!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, någon som ser om detta är en hona eller hane? Helig birma 4 dagar gammal.
Svar
4
· Visningar
879
Senast: copernica
·
Katthälsa Finns det någonstans där jag kan hitta statistik på hur många kattfödslar som leder till komplikationer och liknande? Bakgrunden är...
Svar
6
· Visningar
515
Senast: Calmiche
·
Katthälsa Jag och sambon adopterade en honkatt från ett katthem för en månad sen. Hon är cirka ett år gammal och vi vet inget om hennes bakgrund...
Svar
2
· Visningar
590
Senast: DeCloe
·
Övr. Katt Hejsan! Jag har en 3-åring hane, som vi funderar på att para. Har kikat runt lite grann, men inte riktigt förstått hur jag går till...
Svar
5
· Visningar
1 104
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp