Honda cr-v -07 vill inte starta

Hur satt kablarna? Vad rekommenderar guiderna där?
Jag vet att "alla" säger att "man inte ska" koppla plus till plus och minus till minus, men i många fall är det det enda som fungerar. Fråga mig inte varför, men jag har varit med om det x antal ggr, speciellt när bilen som ska ge ström har någon "fancy feature" där startkabeln ska kopplas i någon ögla någonstans. ;)
Som Amazonägare och "domarbilsägare" (stora bilen är alltid domarbil på tävlingar och får tomt batteri pga att folk använder fläkten utan att bilen är igång...) använder jag mina startkablar rätt frekvent. :angel:

Tänk på att bilen måste bärgas till verkstaden, du bör inte låta någon kompis bogsera dig dit eftersom det skadar fyrhjulsdriften!
 
Sätt batteriet på laddning över natten och försök sen starta på morgonen som vanligt. Ju kallare det är desto sämre fungerar batterier generellt, speciellt om batteriet börjar bli gammalt och slött. Om det ändå inte går att starta trots fulladdat batteri så får man felsöka något annat. Om batteriet inte vill ta laddning öht så behöver man byta batteriet.

Min gamla Honda C-RV från -05 behöver stödladdning om temperaturen går ned mot -10 eller under eftersom batteriet börjar bli gammalt. När jag orkar ska jag byta batteri i den.
 
Jag vet att "alla" säger att "man inte ska" koppla plus till plus och minus till minus, men i många fall är det det enda som fungerar. Fråga mig inte varför, men jag har varit med om det x antal ggr, speciellt när bilen som ska ge ström har någon "fancy feature" där startkabeln ska kopplas i någon ögla någonstans. ;)
Som Amazonägare och "domarbilsägare" (stora bilen är alltid domarbil på tävlingar och får tomt batteri pga att folk använder fläkten utan att bilen är igång...) använder jag mina startkablar rätt frekvent. :angel:

Tänk på att bilen måste bärgas till verkstaden, du bör inte låta någon kompis bogsera dig dit eftersom det skadar fyrhjulsdriften!
Jag vet :)
Därför var jag nyfiken på vad guiderna säger om det
 
Jag vet att "alla" säger att "man inte ska" koppla plus till plus och minus till minus, men i många fall är det det enda som fungerar. Fråga mig inte varför, men jag har varit med om det x antal ggr, speciellt när bilen som ska ge ström har någon "fancy feature" där startkabeln ska kopplas i någon ögla någonstans. ;)
Som Amazonägare och "domarbilsägare" (stora bilen är alltid domarbil på tävlingar och får tomt batteri pga att folk använder fläkten utan att bilen är igång...) använder jag mina startkablar rätt frekvent. :angel:

Tänk på att bilen måste bärgas till verkstaden, du bör inte låta någon kompis bogsera dig dit eftersom det skadar fyrhjulsdriften!

Det finns en något större olycksrisk med att göra så vid gnistbildning. Den vill man helst inte ha vid batteriet. Helst inte i motorrummet alls om det går.

Minuspolen och jordpunkten är elektriskt samma sak, så funktionellt gör det inte någon skillnad om det inte finns problem med kontakt gällande jorden vid batteriet eller annanstans. Men då har man ändå fler problem som på moderna bilar förhindrar start. Så ”fancy feature-”-grejen är bara ett ställe som är elektriskt kopplat till batteriets minuspol och extra lätt åtkomlig.
 
Det finns en något större olycksrisk med att göra så vid gnistbildning. Den vill man helst inte ha vid batteriet. Helst inte i motorrummet alls om det går.

Minuspolen och jordpunkten är elektriskt samma sak, så funktionellt gör det inte någon skillnad om det inte finns problem med kontakt gällande jorden vid batteriet eller annanstans. Men då har man ändå fler problem som på moderna bilar förhindrar start. Så ”fancy feature-”-grejen är bara ett ställe som är elektriskt kopplat till batteriets minuspol och extra lätt åtkomlig.
Jo, jag vet att det är tanken, men de som har så nya bilar och har försökt hjälpa mig iväg från domarplatsen har aldrig lyckats. ;)
 
@Millicent Kan du använda motorvärmare?

Jag har egentligen ingen aning men min bil har samma symptom nu. Dock en Volvo-diesel. Den startar när jag haft motorvärmare i många timmar. Bildoktorn trodde på glödstiften så nu är de bytta och jag hoppas den ska funka som vanligt.
 
Okej gott folk, en starthjälpare senare och bilen startade på två röda! :love: Batteriet var mycket riktigt urladdat och varför det inte fungerade med vanliga startkablar och donatorbil vet jag inte. Nu är det i alla fall fulladdat och jag kommer aldrig åka någonstans utan starthjälp med mig :D
 
Okej gott folk, en starthjälpare senare och bilen startade på två röda! :love: Batteriet var mycket riktigt urladdat och varför det inte fungerade med vanliga startkablar och donatorbil vet jag inte. Nu är det i alla fall fulladdat och jag kommer aldrig åka någonstans utan starthjälp med mig :D
Härligt att det löste sig, och att det inte var något värre med din bil :) !
 
Okej gott folk, en starthjälpare senare och bilen startade på två röda! :love: Batteriet var mycket riktigt urladdat och varför det inte fungerade med vanliga startkablar och donatorbil vet jag inte. Nu är det i alla fall fulladdat och jag kommer aldrig åka någonstans utan starthjälp med mig :D

En liten varning bara, batteriet kan vara halvdött sas och sluta fungera igen om det blir kallt några dagar (been there, done that...). Dvs jag skulle nog bytt batteri. Det är ju några år gammalt nu om du inte har bytt medans du ägt bilen.
 
En liten varning bara, batteriet kan vara halvdött sas och sluta fungera igen om det blir kallt några dagar (been there, done that...). Dvs jag skulle nog bytt batteri. Det är ju några år gammalt nu om du inte har bytt medans du ägt bilen.
Håller med. Jag bytte innan mitt dog helt. Jag upplevde det bara som att det inte var RIKTIGT samma styrka i det, och vågade inte chansa på hur det skulle bli när det blev kallare den vintern. Det var inte så gräsligt dyrt heller....
 
Håller med. Jag bytte innan mitt dog helt. Jag upplevde det bara som att det inte var RIKTIGT samma styrka i det, och vågade inte chansa på hur det skulle bli när det blev kallare den vintern. Det var inte så gräsligt dyrt heller....

Batterier kan frysa sönder delvis och en köldknäpp till dödar det helt. Det hände min jobbil när den stått ett bra tag i rejäla minusgrader (batteriet var inte ens gammalt så därför misstänkte jag inte det först).
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 056
Senast: Ajda
·
Äldre Så länge höll den här bilen, suck.. För några dagar sedan så blev jag glad ägare till en ny bil, Audi A6 Avant Quattro -02. Underbart...
Svar
10
· Visningar
2 373
Senast: Cydonia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 123
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 568
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp