Bukefalos 28 år!

Honkatt skriker

...Och här dyker också nästa myt upp, att alla som har annat än raskatter, struntar i att ge dem adekvat vård.

Utav de katter jag haft genom livet, så har ingen katt blivit sjuk och behövt veterinärvård, förrän de blivit seniorer på riktigt, alltså 12-13 år eller mer.

Kanske är är lantliga bondkatter helt enkelt rätt friska av sig, och behöver väldigt lite vård..
Inte alla, men enligt min erfarenhet många. Somliga som har frigående katter har helt enkelt inte en koll på när/om katterna blir sjuka, när/om de kommer hem eller när/om de blir dräktiga.
Efterlysning sker eventuellt i lokala facebookgruppen efter en vecka eller så, om alls eftersom kisse gillar att vara ute och strosa och ibland försvinner flera dagar. Ibland flera veckor.
Absolut inte alla huskattsägare, men jag upplever fortfarande att det här är en rätt vanlig norm bland huskattägare på landsbygden, och någonting jag aldrig sett hos den som går igenom prooceduren med att köpa raskatt.
 
...Och här dyker också nästa myt upp, att alla som har annat än raskatter, struntar i att ge dem adekvat vård.

Utav de katter jag haft genom livet, så har ingen katt blivit sjuk och behövt veterinärvård, förrän de blivit seniorer på riktigt, alltså 12-13 år eller mer.

Kanske är är lantliga bondkatter helt enkelt rätt friska av sig, och behöver väldigt lite vård..

Fast det är inte ovanligt att folk på egen gård har ett gäng okastrerade stallkatter (som är släkt med varandra) som inte har sett till att katterna är tama nog att ens klappas eller fångas in och tas till veterinären. Katter som inte ens fyllt 1 år som blir dräktiga och får ungar. Stallkatter vill man ha för musbekämpning men lägga tid och pengar på dem vill man inte. Slit och släng och klara dig själv. Om nån blir sjuk och skadad kan man inte ens fånga in den och ta den till veterinär för man har inte engagerat sig nog för att se till att den går att hantera. Ingen av katterna kan ju naturligtvis vaccineras eftersom de inte kan hanteras alls. Samma personer vaccinerar sina hundar och hästar regelbundet som man ska. Men katten är inte värd det. Varken tidsmässigt eller ekonomiskt.

Det är oftast folk på landet som inte tar hand om katter ordentligt. Så jag skulle råda ts att sälja ungarna som innekatter i stan. För då är chansen större att ägaren tar hand om dem på ett bra sätt. Då förblir de tama, hanterbara och tas till veterinär vid behov. Utekatter på landet blir lätt stallkatter (om de inte blir påkörda eller bortjagade) som man glömmer bort att kastrera och sen har man några generationer katter på gården som parar sig med varandra hej vilt. Kattungar får ungar. Ungar som ligger och svälter ihjäl för att mamman fortfarande är en unge och vet vad hon ska göra med dem.

Nä, lantliga bondkatter finns inte med i statistiken i lika hög grad för att de inte tas till veterinären i lika hög grad som raskatter. För att deras ägare skiter i dem. Eller rättare sagt, de säger att de bryr sig och blir ledsna när de är sjuka/skadade. Men inte tillräckligt för att se till att de är hanterbara och sen ta hand om dem på rätt sätt när de är sjuka/skadade.
 
...Och här dyker också nästa myt upp, att alla som har annat än raskatter, struntar i att ge dem adekvat vård.

Utav de katter jag haft genom livet, så har ingen katt blivit sjuk och behövt veterinärvård, förrän de blivit seniorer på riktigt, alltså 12-13 år eller mer.

Kanske är är lantliga bondkatter helt enkelt rätt friska av sig, och behöver väldigt lite vård..

Och är väl så myter uppstår? Du hittar på att jag skrivit nått jag inte skrivit för att det ska passa din åsikt om skillnaden raskatter vs huskatter. Det är faktiskt ganska vanligt att det är huskattägare som ljuger ihop saker och påstår att det är raskattägare som säger så. Precis som du gör nu.
 
Vad menar du den stora potentialen för lidande ligger i ? just för TS katt.
Är det ingen som tänker på den oseriösa grupp som avlar fram raskatter enkom för att få pengarna? det är klart att den gruppen vill ha bort huskatterna så de får mer köpare.

Det finns ca 15,000 reggade raskatter i Sverige totalt. Det finns (minst 100,000) hemlösa katter som får kattungar okontrollerat och lider när de svälter ihjäl/blir överkörda och fryser till döds. Lägg därtill alla som har en husis (husisar är i särklass den vanligaste katten i Sverige). Raskattsaveln och husisaveln är två helt skilda marknader. Enligt Agria beräknas det finnas 1,441,000 katter i Sverige. Även om man räknar bort de 100,000 hemlösa och de 15,000 registrerade raskatter så återstår 1,326,000 huskatter som har en ägare.

https://www.agria.se/katt/artiklar/om-katt/katten---popularaste-sallskapsdjuret-i-sverige/

Att tro att oseriösa raskattsuppfödare vill ha bort 1.3 miljoner huskatter för att sälja fler raskatter faller på sin egen orimlighet.

Vad gäller raskattsuppfödare har jag inte träffat en seriös uppfödare som faktiskt tjänar mycket pengar på sin uppfödning. De flesta är glada om de går plus minus noll. För de flesta är det en förlusthobby. De som tjänar pengar är BYB som köper katter som uppfödaren i princip alltid bedömt som olämpliga att gå vidare i aveln av olika skäl och sedan parar hejvilt så de sedan kan sälja långhåriga/prickiga husisar som Skogskatter, eller 13.5% britt, 47.4% bengal 28.1% egyptisk mau osv.
 
Det är väl sjukligt avlade raskatter som behöver blodprov för att undvika rasrelaterade ärftliga sjukdomar, som är onödiga vid utavel.
Och vad gäller "rasrelaterade sjukdomar" som finns det ärftliga sjukdomar hos huskatter också. Det är inte så att hela huskattpopulationen är en frisk population utan ärftliga sjukdomar. Huskattpopulationen kan skilja sig enormt åt eftersom den består av flera subpopulationer. Visst är det så att inavel befäster recessivt ärftliga sjukdomar, men det är inte så att uppfödare idag ägnar sig åt en massa inavel, vi vet bättre. Det är inte heller så att huskattpopulationen är befriad från inavel. I vissa subpopulationer förekommer mycket inavel. Det blir helt enkelt väldigt missvisande att tala om huskattpopulationen. Det är egentligen väldigt missvisande att prata om en ras som en enda stor population också eftersom populationen kan skilja sig väldigt mycket åt beroende på i vilket land vi befinner oss. I USA och i "de gamla öststaterna" är inavel fortfarande väldigt populärt medan vi i Skandinaven sedan lång tid tillbaka till stor del har övergett inavel (med vissa få undantag).

Jag kör kompletta DNA-tester på mina "sjukligt avlade raskatter" och än så länge har inte en enda upplaga av en av alla dessa sjukdomar hittats. Utöver detta HCM-scannas de och det görs kompletta bukultraljud på dem och ingenting har vi hittat. Och för att vara extra nitisk började jag HD-röntga mina "sjukligt avlade raskatter" för några år sedan vilket har lett till att vi idag är ganska många devon-uppfödare som HD-röntgar våra katter för vad vi hittade var symptomfria katter med HD. Vi kan alltså mota Olle i grind här och undvika att para drabbade katter med varandra.

Har du träffat på någon med huskatter som ägnar sig åt det arbetet? Nej, varför skulle de göra det för de tror ju på myten att huskatten är helt fri från ärftliga sjukdomar...
 
Det är många ston som blir frustrerade och har jobbigt när de brunstar, och många hundar.

Ska samtliga dessa kastreras också?

Det handlar ju inte enbart om frustration (vilket leder till stressbeteenden, att de tappar kondition, konflikter med andra katter osv) utan även om den stora risken för livshotande sjukdomar (livmoderinflammation om de får löpa, cancer om de får p-piller).

Jag kan inte tillräckligt om konsekvenserna av kastrering på tikar, men om det är lika okomplicerat och med i princip enbart positiva effekter som hos katter borde man definitivt kastrera i förebyggande syfte.

Jag har dock för mig att det kan ha en del mindre bra biverkningar hos hund.
 
Väldigt, väldigt många tikar måste kastreras akut i samband med livmoderinflammation. De flesta hundar är olämpliga för avel.
Cirka 1 av 4 innan 10 års ålder.
Att kastrera hundar, som det ändå inte ska avlas på, skulle rädda livet på en del tikar, och göra så att vårdbehovet minskar för de som klarar av livmoderinflammationen.
Men 20% av alla kastrerade tikar blir inkontinenta. Så tyvärr är risken för biverkningar också stora.
 
Det finns ca 15,000 reggade raskatter i Sverige totalt. Det finns (minst 100,000) hemlösa katter som får kattungar okontrollerat och lider när de svälter ihjäl/blir överkörda och fryser till döds. Lägg därtill alla som har en husis (husisar är i särklass den vanligaste katten i Sverige). Raskattsaveln och husisaveln är två helt skilda marknader. Enligt Agria beräknas det finnas 1,441,000 katter i Sverige. Även om man räknar bort de 100,000 hemlösa och de 15,000 registrerade raskatter så återstår 1,326,000 huskatter som har en ägare.

https://www.agria.se/katt/artiklar/om-katt/katten---popularaste-sallskapsdjuret-i-sverige/

Att tro att oseriösa raskattsuppfödare vill ha bort 1.3 miljoner huskatter för att sälja fler raskatter faller på sin egen orimlighet.

Vad gäller raskattsuppfödare har jag inte träffat en seriös uppfödare som faktiskt tjänar mycket pengar på sin uppfödning. De flesta är glada om de går plus minus noll. För de flesta är det en förlusthobby. De som tjänar pengar är BYB som köper katter som uppfödaren i princip alltid bedömt som olämpliga att gå vidare i aveln av olika skäl och sedan parar hejvilt så de sedan kan sälja långhåriga/prickiga husisar som Skogskatter, eller 13.5% britt, 47.4% bengal 28.1% egyptisk mau osv.
Jag har inte sagt något om raskattuppfödare?

Jag är däremot så trött på den där siffran med de 100.000 hemlösa katterna.

För några år sedan, så sökte jag reda på hur siffran tagits fram, och det var via enkäter till katthem, som uppmanades att bedöma hur många hemlösa katter det fanns i respektive katthems närområde.

Vi pratar alltså om en "självskattning".

Sedan har den siffran använts till att gissa sig fram till att "om det finns xxx st hemlös katter i område a, så måste det också finnas yyy hemlösa katter i område b" och så har man summerat områden med gissningarna, och smetat ut gissningarna på varje kommun i Sverige, och multiplicerat hej vilt.

Det är en oseriöst framtagen siffra, som fått eget liv som en verklig sanning.

Vilken sanningen är om hur många hemlösa katter det finns i Sverige vet egentligen ingen, ingen seriös undersökning via Länsstyrelser och kommuner med vetenskapliga metoder har gjorts.

Inte någonsin har t.ex. kommunerna de län som ligger närmast mig, fått en förfrågan om vilka problem det skulle finnas med hemlösa katter med den typ av hemlöshet som genererar kattkolonier med katter som förökar sig och finns i utkanten av industriområden eller liknande.

Det kanske finns jättemånga hemlösa katter på vissa ställen, och i stort sett inga hemlösa katter alls på andra håll.
Det här borde naturligtvis undersökas på ett seriöst sätt.

Det vore väldigt intressant att få veta hur det ser ut just nu, med hemlösa katter.
Var finns de? Hur många är det? Är det jämnt utspritt över landet? Vanligast på landsbygden, i mindre tätorter, eller större orter?


De fall av kattproblem (med illa skötta katter som förökar sig och lever i misär), som jag stött på i min verksamhet, har alltför ofta varit knutna till enskilda individer av människor, som p.g.a. ålder, psykiskt sjukdom, demens eller något annat problem, fullständigt har tappat greppet.

Alternativt har det handlat om enstaka fall av t.ex. dumpade kattungar som hittas på kommunens återvinningsanläggning, levande eller döda.
 
Det finns ca 15,000 reggade raskatter i Sverige totalt. Det finns (minst 100,000) hemlösa katter som får kattungar okontrollerat och lider när de svälter ihjäl/blir överkörda och fryser till döds. Lägg därtill alla som har en husis (husisar är i särklass den vanligaste katten i Sverige). Raskattsaveln och husisaveln är två helt skilda marknader. Enligt Agria beräknas det finnas 1,441,000 katter i Sverige. Även om man räknar bort de 100,000 hemlösa och de 15,000 registrerade raskatter så återstår 1,326,000 huskatter som har en ägare.

https://www.agria.se/katt/artiklar/om-katt/katten---popularaste-sallskapsdjuret-i-sverige/

Att tro att oseriösa raskattsuppfödare vill ha bort 1.3 miljoner huskatter för att sälja fler raskatter faller på sin egen orimlighet.

Vad gäller raskattsuppfödare har jag inte träffat en seriös uppfödare som faktiskt tjänar mycket pengar på sin uppfödning. De flesta är glada om de går plus minus noll. För de flesta är det en förlusthobby. De som tjänar pengar är BYB som köper katter som uppfödaren i princip alltid bedömt som olämpliga att gå vidare i aveln av olika skäl och sedan parar hejvilt så de sedan kan sälja långhåriga/prickiga husisar som Skogskatter, eller 13.5% britt, 47.4% bengal 28.1% egyptisk mau osv.
Klockrent. Ett av mina galna ex hade en katt som sålts som korsning mellan norsk skogSkatt och egyptisk Mau 🤣😅 Med S och allt.

Typ noll procent chans att han hade rätt. Katten såg ut så som bondkatter ser ut. Som Findus liksom.
 
...Men det är högre prevalens av HCM hos vissa raskatter (kattraser), än i kattpopulationen i gemen.

Och lägre förekomst hos vissa raser. Hos de flesta raser är det lika vanligt som hos huskatter.

Nu blir det sådär svårt att jämföra igen för hur många huskatter har HCM-scannats i Sverige? Den största delen av forskningen kring HCM har skett utanför Sverige så ska vi vara ärliga vet vi mycket lite om HCM hos svenska huskatter.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 059
Senast: Sel
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 544
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
836
Senast: Trassel12
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 932
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp