Bukefalos 28 år!

Honkatt skriker

Jag tänker lite som så att om du TS inte ens kan känna igen löp på en honkatt, hur insatt är du då egentligen i kattens reproduktion och hälsa öht? Det är ju grundläggande för att kunna ägna sig åt ansvarsfull avel. Hur insatt är du i kattens blodgrupper och vilka hälsotester som är lämpliga att göra?
Läs det första inlägget igen, för detdär är inte sant.
 
TS skrev:

"Jag frågade om de ville ha katt om våran får en kull och de sa jaaaa såklart! De hade kanske inte planerat det annars."

Så många honkatts- och tikägare har gjort som du; frågat vänner och bekanta om de vill ha en unge/valp. Eller har vännerna till och med sagt att om Molly ska ha ungar vill jag absolut ha en av ungarna/valparna!

När kullen sen väl är född är plötsligt ingen intresserad.

Dessutom, din katt är 5 månader. Innan hon är vuxen nog att paras, dräktigheten avklarad och ungarna gamla nog att lämna mamman har det gått åtskilliga månader. Är dina jaaaa-sägande vänner fortfarande intresserade eller har de redan köpt katt från något annat håll?
 
Huskattavel kan absolut vara kontrollerad, vilket den knappast kan kallas idag. Din åsikt är väl en ganska typisk skillnad på huskattuppfödare och raskattuppfödare. För mig är en avel inte kontrollerad för att man medvetet låter sin löpande hona para sig.
Den aveln gynnar inte huskatten som grupp, utan bara ägaren.
Men kan du -eller någon annan- svara på den fråga jag ställt är raskatter friskare??

Fast gynna huskatten, rent avelsmässigt, så är det just det gör när de får para sig fritt, blir en stor genetisk variation och en frisk ras. Tror rasaveln faktiskt har större problem.
 
Mkt märkligt resonemang 🤦🏻‍♀️ Så länge det finns hemlösa katter är det själviskt att para sin katt ”för att testa”, den åsikten står jag för
Lycka till med katten
Jag tycker det är ännu märkligare resonemang att anse att alla (utom de som köper kontrollerade raskattungar såklart de måste ju såklart få finnas för just de som avlar måste ju få in pengar) faktiskt ska ta ansvar över andras katter.
 
Men kan du -eller någon annan- svara på den fråga jag ställt är raskatter friskare??

Fast gynna huskatten, rent avelsmässigt, så är det just det gör när de får para sig fritt, blir en stor genetisk variation och en frisk ras. Tror rasaveln faktiskt har större problem.

Procentuellt, har ingen aning. Med tanke på att fler raskatter än huskatter får vård t.ex, så är det ju svårt att svara på. Det finns däremot raser med onödigt stora problem, det håller jag med om.
Du verkar ha missat att det numera är olagligt att låta sin katt para sig fritt?
Sen är det väl en sanning med modifikation att katter som själva får välja sin partner blir friskare. Tittar man på hur det kan se ut i t.ex en kattkoloni,är hälsa kanske inte det de är kända för.
 
Du verkar ha missat att det numera är olagligt att låta sin katt para sig fritt?
Saxar från JBV:

Kattungar ska vara planerade​

Som kattägare är du skyldig att se till att din katt inte förökar sig oplanerat. En planerad kull innebär bland annat att du tar hand om kattungarna.
Vill du ha kattungar är det med andra ord inte förbjudet att släppa ut sin hona och låta henne para sig med valfri katthane, så länge du ombesörjer för kattungarna.
Att inte kastrera sin hona och sedan inte ta hand om kattungarna däremot är olagligt.
 
Saxar från JBV:

Vill du ha kattungar är det med andra ord inte förbjudet att släppa ut sin hona och låta henne para sig med valfri katthane, så länge du ombesörjer för kattungarna.
Att inte kastrera sin hona och sedan inte ta hand om kattungarna däremot är olagligt.

Men du får inte ha en okastrerad hane ute att fritt para okända honor. Så det faller ändå.
 
Saxar från JBV:

Vill du ha kattungar är det med andra ord inte förbjudet att släppa ut sin hona och låta henne para sig med valfri katthane, så länge du ombesörjer för kattungarna.
Att inte kastrera sin hona och sedan inte ta hand om kattungarna däremot är olagligt.
Nej, du är skyldig att se till att båda föräldradjuren är friska vilket är omöjligt om du inte vet vilken pappan är. Det var bla detta som satte stopp för bondkattsföreningens (eller vad de nu kallar sig) avelsprogram för att bevara den svenska bondkatten.
 
Hur vet du att hon inte tycker det är jobbigt att löpa? Det mesta jag läst om löp pekar mot att det är stressande och påfrestande för katten.

Jag tycker inte att du är korkad. Det kan till och med vara så att du vet mer än mig, men det förutsätter ju att du skriver hur du resonerar. Jag förstår fortfarande inte på vilket sätt det är bäst för din katt att löpa och få ungar.
Det är många ston som blir frustrerade och har jobbigt när de brunstar, och många hundar.

Ska samtliga dessa kastreras också?
 
Jag tänker lite som så att om du TS inte ens kan känna igen löp på en honkatt, hur insatt är du då egentligen i kattens reproduktion och hälsa öht? Det är ju grundläggande för att kunna ägna sig åt ansvarsfull avel. Hur insatt är du i kattens blodgrupper och vilka hälsotester som är lämpliga att göra?
Det är väl sjukligt avlade raskatter som behöver blodprov för att undvika rasrelaterade ärftliga sjukdomar, som är onödiga vid utavel.
 
Det är många ston som blir frustrerade och har jobbigt när de brunstar, och många hundar.

Ska samtliga dessa kastreras också?
Nu är det inte hästar och hundar vi pratar om. Katter har en annan fysiologi, och enligt de studier jag läst är det inte bara frustration utan väldigt höga nivåer av stresshormon samt tydliga beteendeförändringar som pekar på avsevärd stress. Om en hund eller häst också har så stora problem, så ja, då hade jag kastrerat, men nu verkar det enligt vad jag vet inte vara det normala, som hos katter.
 
Procentuellt, har ingen aning. Med tanke på att fler raskatter än huskatter får vård t.ex, så är det ju svårt att svara på. Det finns däremot raser med onödigt stora problem, det håller jag med om.
Du verkar ha missat att det numera är olagligt att låta sin katt para sig fritt?
Sen är det väl en sanning med modifikation att katter som själva får välja sin partner blir friskare. Tittar man på hur det kan se ut i t.ex en kattkoloni,är hälsa kanske inte det de är kända för.
Nu sprider du myten om att det är olagligt att att andra än stamtavlekatter ska få avkomma.
 
Nu är det inte hästar och hundar vi pratar om. Katter har en annan fysiologi, och enligt de studier jag läst är det inte bara frustration utan väldigt höga nivåer av stresshormon samt tydliga beteendeförändringar som pekar på avsevärd stress. Om en hund eller häst också har så stora problem, så ja, då hade jag kastrerat, men nu verkar det enligt vad jag vet inte vara det normala, som hos katter.
Väldigt, väldigt många tikar måste kastreras akut i samband med livmoderinflammation. De flesta hundar är olämpliga för avel.
 
Procentuellt, har ingen aning. Med tanke på att fler raskatter än huskatter får vård t.ex, så är det ju svårt att svara på. Det finns däremot raser med onödigt stora problem, det håller jag med om.
Du verkar ha missat att det numera är olagligt att låta sin katt para sig fritt?
Sen är det väl en sanning med modifikation att katter som själva får välja sin partner blir friskare. Tittar man på hur det kan se ut i t.ex en kattkoloni,är hälsa kanske inte det de är kända för.
...Och här dyker också nästa myt upp, att alla som har annat än raskatter, struntar i att ge dem adekvat vård.

Utav de katter jag haft genom livet, så har ingen katt blivit sjuk och behövt veterinärvård, förrän de blivit seniorer på riktigt, alltså 12-13 år eller mer.

Kanske är är lantliga bondkatter helt enkelt rätt friska av sig, och behöver väldigt lite vård..
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 009
Senast: Sel
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 500
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
814
Senast: Trassel12
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 909
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundbeteende
  • Kattsnack 10
  • Hotellrum eller stuga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp