Höns i tätbebyggt område

Bukefalos 30 år!

Ava22

Trådstartare
En i byn har höns men det känns inte riktigt bra och jag undrar om det är ok. Det är minst 4 höns och de släpps ut väldigt sporadiskt.

Just nu så spenderar de dygnet runt i detta lilla hus. De har ett lite större när det är bättre väder. Men i detta har de nu suttit ett par veckor.
Är det läge med en anmälan till Jordbruksverket?

Bifogade filer

• IMG_5090.webp
    IMG_5090.webp
    107,2 KB · Visningar: 2 733
Om det inte är en stor ras så får du ha 9 höns per kvm... Så det där är väl förmodligen helt lagligt, tyvärr.. För att få räkna ytan behöver det vara 45 cm "i tak".

En i byn har höns men det känns inte riktigt bra och jag undrar om det är ok. Det är minst 4 höns och de släpps ut väldigt sporadiskt.

Just nu så spenderar de dygnet runt i detta lilla hus. De har ett lite större när det är bättre väder. Men i detta har de nu suttit ett par veckor.
Jag har väldigt svårt att se att huset ska vara isolerat och väl ventilerat. Men du skickar anmälan till länsstyrelsen där du bor.

Denna är inte godkänd iallafall om hönsen bara är i instängda delen då det är krav på ljusinsläpp, vilket inte denna har.

Där emot är ytan godkänd för 4 eller 5 höns (beror på hönsens storlek) hus delen är på denna ca 0,62 m2 utan redet.
Var många som kämpade för att fortsätta att ha höns på så liten yta för bara ett tag sedan.

@nullo-modo Nja, jag är med i några hönsgrupper på fb där jbvs nya förslag diskuterades, och det var verkligen ingen som stred för att få hålla sina höns på minsta möjliga yta. Men man ville bara skärpa upp utrymmeskraven för hobbyhöns (samt ett flertal andra djurslag), på ett sätt som i princip innebar att de stora äggproducenterna fick hela marknaden. Mycket få skulle kunna behålla sina höns, och då är min bestämda uppfattning att den absoluta majoriteten hobbyflockar lever långt mycket bättre liv än i industrin. Det är snarare där välfärden behöver skärpas, men de var undantagna.

Det är nog tyvärr lagligt (iaf om buren har galler framtill, vilket många av den modellen har). Men visst kan du anmäla, är bara osannolikt att det finns något att anmärka på baserat på lagen.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Autistic meltdown
  • SHL 26/27
  • Vad ska min son betala?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar