Hönstråden del III

Bukefalos 30 år!

marti130

Trådstartare
Dags för ny tråd då den gamla passerat 2000 inlägg!

i min hönshage växer det väldigt mycket våtarv. Jag ser ju att honsen äter lite av det men inte tillräckligt för att hålla det på lagom nivå. Någon som har bra råd vad jag kan göra förutom att dra upp. I dag har jag rensat typ en sjättedel av hagen så att de ska få lite jord att sprätta i. Våtarven fyllde lätt en skottkärra! 20250711_105012627.webp

Dags för ny tråd då den gamla passerat 2000 inlägg!

i min hönshage växer det väldigt mycket våtarv. Jag ser ju att honsen äter lite av det men inte tillräckligt för att hålla det på lagom nivå. Någon som har bra råd vad jag kan göra förutom att dra upp. I dag har jag rensat typ en sjättedel av hagen så att de ska få lite jord att sprätta i. Våtarven fyllde lätt en skottkärra!Visa bifogad fil 171429
Mina älskar det, blir superglada så fort jag kommer med sånt.

Måste bara berätta att mina gäss fåt hela 8 gässlingar i år. De är fantastiskt gulliga och väl omhändertagna av de äldsta. De som är året gamla får vara lite på avstånd men ändå vara med. De är också lite mer avogt inställda till barnen men visar det bara med försiktiga "nyp".
Det går inte, då blir pappa, pappa, mamma och mamma arga.

Kalkonerna kör som vanligt co parenting med sex ungar.

Nu är hönsens matstation uppsatt i stallet och första batchen startad i groventren.
PhotoCollage_20250729_155209700.webp
Med tanke på att jag har fyra hönor och en tupp lär den inhandlade spannmålen räcka i evigheter.

Jag fortsätter uppdatera om mina höns och deras mat.

I första burken som jag satte igår har spannmålen svällt rejält och bubblandet påbörjats.
PhotoCollage_20250730_100022798.webp
Ska nog minska mängden i de andra burkarna. Mina höns är rätt små och äter inte så mycket. Det är stor skillnad på att försörja fyra ponnyer eller fem höns...

Jag har en höna som är halt. Var som jag skrev i förra tråden ganska ruffigt i gruppen för ett par veckor sen, när ungtupparna började blir stora. Två rök då.
Hittade henne en dag utanför hönsgården blockhalt. Kan inte se någon yttre skada. Har fått bo i egen bur i hönshuset. Idag kunde hon stötta lite på benet. Men är långt ifrån bra.
Hur länge hade ni avvaktat? Eller borde jag ta bort henne nu? Har gått kanske 12 dagar…

Jag har mina i stallet som håller några grader kallare än ut så jag säger att det går bra. Inte i solljus.
Just nu skulle det ju funka att ha burkarna i stallet men i vinter lär det ju bli fryskallt då jag inga hästar har längre. Sadelkammaren har jag numera som blomförvaring över vintern så där håller jag 5-10 grader och det kanske blir för kallt?

Jag får nog fnula lite på någon bra lösning. Jag har ju byttorna med hönsens mat i stallet så det vore ju geschwint att även ha burkarna för fermentering där.

Jag har en höna som är halt. Var som jag skrev i förra tråden ganska ruffigt i gruppen för ett par veckor sen, när ungtupparna började blir stora. Två rök då.
Hittade henne en dag utanför hönsgården blockhalt. Kan inte se någon yttre skada. Har fått bo i egen bur i hönshuset. Idag kunde hon stötta lite på benet. Men är långt ifrån bra.
Hur länge hade ni avvaktat? Eller borde jag ta bort henne nu? Har gått kanske 12 dagar…
Har hon varit halt 12 dagar utan att du hittar en synlig skada/bumblefoot etc hade jag nog inte avvaktat längre än över helgen kanske. Tycker de brukar bli bättre fort om det är nåt som går över.

Har hon varit halt 12 dagar utan att du hittar en synlig skada/bumblefoot etc hade jag nog inte avvaktat längre än över helgen kanske. Tycker de brukar bli bättre fort om det är nåt som går över.

Jag tror det är en fraktur. Vad annars kan det vara som tar så lång tid?
Tycker jag kan skönja en liten svullnad 1-2cm ovanför foten.

Hur viktigt tycker ni att det är med sittpinnar i olika höjd?

När jag skaffade höns så återanvände jag den gamla hönsgården, snarare än byggde om/nytt. Nu senaste veckorna har jag dock börjat ändra om lite - börjat måla för att göra det ljusare, nya reden, ny matstation (som fortfarande utvärderas om det blev bättre eller inte ;) ) etc. Och även försöka fixa så att det är svårare för råttorna att ta sig in till hönsen, och mindre trevligt för råttorna där inne... :cautious: Vissa saker är kvar att fixa, t.ex. ett litet tak till hönsgården precis utanför luckan, så att de alltid kan gå ut lite även om det är regnigt eller snö.

Men, en sak som jag funderar kring hur jag ska göra är sittpinnarna. Det är idag ca 4-5 meter sittpinne (för 5 hönor och en tupp, så räcker gör det ;)), men det är bara en höjd på sittpinnen. Bajsbrädan undertill är också platt, så att de kan gå på den om de känner för det, vilket väl inte är optimalt. Jag hade kunnat ta bort ena vinkeln av sittpinne och istället bygga två sittpinnar på 2 meter långa, i två olika höjder. Hade det varit mycket trevligare för dem på det sättet? Eller är det okej för hönsen att bara ha en höjd att välja på för sittpinnarna?

Hur viktigt tycker ni att det är med sittpinnar i olika höjd?

När jag skaffade höns så återanvände jag den gamla hönsgården, snarare än byggde om/nytt. Nu senaste veckorna har jag dock börjat ändra om lite - börjat måla för att göra det ljusare, nya reden, ny matstation (som fortfarande utvärderas om det blev bättre eller inte ;) ) etc. Och även försöka fixa så att det är svårare för råttorna att ta sig in till hönsen, och mindre trevligt för råttorna där inne... :cautious: Vissa saker är kvar att fixa, t.ex. ett litet tak till hönsgården precis utanför luckan, så att de alltid kan gå ut lite även om det är regnigt eller snö.

Men, en sak som jag funderar kring hur jag ska göra är sittpinnarna. Det är idag ca 4-5 meter sittpinne (för 5 hönor och en tupp, så räcker gör det ;)), men det är bara en höjd på sittpinnen. Bajsbrädan undertill är också platt, så att de kan gå på den om de känner för det, vilket väl inte är optimalt. Jag hade kunnat ta bort ena vinkeln av sittpinne och istället bygga två sittpinnar på 2 meter långa, i två olika höjder. Hade det varit mycket trevligare för dem på det sättet? Eller är det okej för hönsen att bara ha en höjd att välja på för sittpinnarna?
Jag läste någonstans att det där med pinnar på olika höjd har att göra med att de höns som är högst i rang sitter på översta pinnen. Hur sant det är vet jag inte. Mina fyra höns samt tuppen brukar klämma in sig på samma pinne. Ibland den översta, ibland den lägre.

Men en sak du ska tänka på är att pinnarna ska sitta olika långt från väggen så att de inte bajsar i huvudet på varann.

Min gödselbräda är också rak men jag har ett kompostnät på snedden över brädan. Det är fastsatt på två krokar så lätt att ta bort när jag mockar. Hittade ingen bild på hur det ser ut men kan ta en när jag nattar hönsen.

Fråga inför framtiden. Finns det nån ras som är extra social eller handlar det om hantering från födsel? När jag får tag på mitt hus, vill jag ha 3-4 hönor att få ägg ifrån men också ha som roliga husdjur.

Just nu skulle det ju funka att ha burkarna i stallet men i vinter lär det ju bli fryskallt då jag inga hästar har längre. Sadelkammaren har jag numera som blomförvaring över vintern så där håller jag 5-10 grader och det kanske blir för kallt?

Jag får nog fnula lite på någon bra lösning. Jag har ju byttorna med hönsens mat i stallet så det vore ju geschwint att även ha burkarna för fermentering där.

Det tror jag räcker. Det kanske tar någon extra dag dock.

Vi fick ta bort hönan. Benet blev lite bättre och hon kunde stödja på det. Fortfarande svullen om ankeln. Men hon började plocka fjädrar på sig själv när hon bodde i hundburen. Släppte ut henne till de andra. Första dagarna verkade hon okej. Satt högst upp på sittpinnen och hakade på de andra ute. Men sen drog hon sig undan och gömde sig ute, och till sist satt hon mest och tryckte i ett rede. Gick ner massor i vikt. Vi hittade inget konstigt på henne mer än att hon var otroligt mager och svullen om ankeln. Så hon fick vandra vidare.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka