Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi fick också ett ägg häromdagen. Brukar inte få förrän i februari nån gång så var rätt förvånad.Första ägget för säsongen!
Visa bifogad fil 178577
Mina brukade faktiskt lägga året runt även om det var färre ägg. Gav dem mycket frukt och grönt på vintrarna, om de inte kunde vara ute i trädgården och själva plocka i sig.Vi fick också ett ägg häromdagen. Brukar inte få förrän i februari nån gång så var rätt förvånad.
Här lägger hönsen året om med uppehåll för ruggning. Visst är det mer på våren än övriga året och minst på vintern.Vi fick också ett ägg häromdagen. Brukar inte få förrän i februari nån gång så var rätt förvånad.
Är ljuset som styr men även ålder och avel.Våra ankor och hönor hade bara uppehåll på kanske en månad i år. De är i full gång med äggläggandet redan.Här har ju varit extremt mild, men jag trodde det framför allt var ljuset som styrde?
Våra brukar också få extra grönt på vintrarna men ändå inga ägg då de inte har extra ljus. Förutom i år dåMina brukade faktiskt lägga året runt även om det var färre ägg. Gav dem mycket frukt och grönt på vintrarna, om de inte kunde vara ute i trädgården och själva plocka i sig.
Hur har det gått?Lohmann och en hedemora har fått samsas om 3 ägg nu. De ger sig inte med ruvandet. Borde vara dags för kläck om 2 dagar.
Hur brukar befruktningen vara såhär års?
Vi lyste äggen igår. Vet att det är svårt att se när det gått så långt. Men man kunde se en stor svart skugga i äggen.
Vi får se om det blir något…
Hur har det gått?
Jag förstår inte det där med reden... Här finns två reden, exakt likadana och placerade på samma ställe ändå används bara ett av dem! Det kommer bli trångt när fler av hönorna börjar värpa.Blev aldrig något av äggen. Så vi kastade dem. De har inte fått några nya att ruva på.
Är lite svårt när de ligger i samma rede. Samtidigt som alla andra promt ska lägga sina ägg där också. Jag gjorde kryss på äggen, men det nöts snabbt bort när alla ska kaosa däromkring.
Vad har du för raser och vikter? Våra svarthöns är nog 2.5 år (en ettåring) och lägger ägg på ca 45-50 g nu. Först var de mer på 30-talet.Här är det antingen små ägg eller stora och medium bara ibland
S och XL ägg.
Visa bifogad fil 181062
Stora äggen kommer ifrån gamla höns med en ålder på över 4 år och dom små från höns under året.