Hönstråden del III

Bukefalos 30 år!

Finns 3 pinnar och alla ska tydligen sitta på samma
20250916_183902.webp

Vi fick också ett ägg häromdagen. Brukar inte få förrän i februari nån gång så var rätt förvånad.
Mina brukade faktiskt lägga året runt även om det var färre ägg. Gav dem mycket frukt och grönt på vintrarna, om de inte kunde vara ute i trädgården och själva plocka i sig.

Våra ankor och hönor hade bara uppehåll på kanske en månad i år. De är i full gång med äggläggandet redan. :confused: Här har ju varit extremt mild, men jag trodde det framför allt var ljuset som styrde?

Vi fick också ett ägg häromdagen. Brukar inte få förrän i februari nån gång så var rätt förvånad.
Här lägger hönsen året om med uppehåll för ruggning. Visst är det mer på våren än övriga året och minst på vintern.

Eftersom jag är statistiknörd så dom äldre ruggugglorna har hittills denna månad lagt knappt 2 ägg i veckan eller 0,26 ägg om dagen i genomsnitt per höna och dom yngre födda i år har ett snitt på 4,3 ägg i veckan eller 0,62 ägg om dagen

Våra ankor och hönor hade bara uppehåll på kanske en månad i år. De är i full gång med äggläggandet redan. :confused: Här har ju varit extremt mild, men jag trodde det framför allt var ljuset som styrde?
Är ljuset som styr men även ålder och avel.

Hönor som är födda iår och börjat lägga innan vintern lägger genom hela vintern utan uppehåll för mörker eller ruggning.

Sedan finns det avelsarbete som gör höns mindre känsliga för att det blir mörkt så dom fortsätter. Tillexempel kulturhönsföreningen jobbar med vissa raser för att vara bra vintervärpare.

Mina brukade faktiskt lägga året runt även om det var färre ägg. Gav dem mycket frukt och grönt på vintrarna, om de inte kunde vara ute i trädgården och själva plocka i sig.
Våra brukar också få extra grönt på vintrarna men ändå inga ägg då de inte har extra ljus. Förutom i år då :p.

Jag har en Lohmann som envisas med att ruva nu. O_o
Lyfter ur henne ur reder varje dag. Satte till och med för favoritredet igår.
Då la hon sig i ett av de andra som aldrig duger annars.

Jag vill inte ha kycklingar mitt i vintern! :cool:

Lohmann och en hedemora har fått samsas om 3 ägg nu. De ger sig inte med ruvandet. Borde vara dags för kläck om 2 dagar.
Hur brukar befruktningen vara såhär års?
Vi lyste äggen igår. Vet att det är svårt att se när det gått så långt. Men man kunde se en stor svart skugga i äggen.
Vi får se om det blir något…

Lohmann och en hedemora har fått samsas om 3 ägg nu. De ger sig inte med ruvandet. Borde vara dags för kläck om 2 dagar.
Hur brukar befruktningen vara såhär års?
Vi lyste äggen igår. Vet att det är svårt att se när det gått så långt. Men man kunde se en stor svart skugga i äggen.
Vi får se om det blir något…
Hur har det gått?

Hur har det gått?

Blev aldrig något av äggen. Så vi kastade dem. De har inte fått några nya att ruva på.

Är lite svårt när de ligger i samma rede. Samtidigt som alla andra promt ska lägga sina ägg där också. Jag gjorde kryss på äggen, men det nöts snabbt bort när alla ska kaosa däromkring.

Blev aldrig något av äggen. Så vi kastade dem. De har inte fått några nya att ruva på.

Är lite svårt när de ligger i samma rede. Samtidigt som alla andra promt ska lägga sina ägg där också. Jag gjorde kryss på äggen, men det nöts snabbt bort när alla ska kaosa däromkring.
Jag förstår inte det där med reden... Här finns två reden, exakt likadana och placerade på samma ställe ändå används bara ett av dem! Det kommer bli trångt när fler av hönorna börjar värpa.

De fick 5 nya ägg idag. Gjort dubbla kryss på dem. Och ska försöka bättra på, så jag kan ha lite bättre koll.

Stora 79g är lohman avkommor
Lilla 49g är felfärgat silveruddsblå
Små medium ägg får jag från alustrolp och maran som också är under året men värper dålig nu.

Vikter på hönsen vet jag inte mer än att alustrolp och lohman är betydligt större än sb.

Lyste äggen idag på dag 9. Mycket tveksam till att de är befruktade. Nått var helt genomskinligt, andra en stor mörk skugga i, nått med luftbubbla i och ett par som var helt melerade (kanske skalet som gör dem så?). Ingen med tydligt spindelnät.

Har inte sett tuppen para sig med någon höna sen i höstas heller.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka