Hoppa hårt 2 dagar i rad

Emilia090807

Trådstartare
Den 3 maj är det terräng träning och den 4e maj är det p&j. 2 "hårdare" pass på rad funkar det? Eller ska jag skippa en av de. Det blir våran första terräng och det kanske kan bli jobbigt för han? Ska hoppa 90-1M bana dagen efter. Vill ju inte heller att han typ ska va trött och bara stanna och riva på P&J 🤔 vad tycker ni?
 
Den 3 maj är det terräng träning och den 4e maj är det p&j. 2 "hårdare" pass på rad funkar det? Eller ska jag skippa en av de. Det blir våran första terräng och det kanske kan bli jobbigt för han? Ska hoppa 90-1M bana dagen efter. Vill ju inte heller att han typ ska va trött och bara stanna och riva på P&J 🤔Vad tycker ni
 
Den 3 maj är det terräng träning och den 4e maj är det p&j. 2 "hårdare" pass på rad funkar det? Eller ska jag skippa en av de. Det blir våran första terräng och det kanske kan bli jobbigt för han? Ska hoppa 90-1M bana dagen efter. Vill ju inte heller att han typ ska va trött och bara stanna och riva på P&J 🤔 vad tycker ni?
Är han tränad för det kan det gå bra. Om inte hade jag låtit bli hoppningen.
 
Det beror ju alldeles på hur vältränad din häst är och hur hårt den är van att gå, och det är det ju du som vet bäst.
För min häst skulle det inte vara något problem, jag ser inte heller pay and jump som ett speciellt hårt pass. Det är ju oftast betydligt mindre arbete för hästen än en vanlig hoppträning.
Men en häst som inte är van med att ridas på den nivån hade jag inte gjort både och med.
 
Den 3 maj är det terräng träning och den 4e maj är det p&j. 2 "hårdare" pass på rad funkar det? Eller ska jag skippa en av de. Det blir våran första terräng och det kanske kan bli jobbigt för han? Ska hoppa 90-1M bana dagen efter. Vill ju inte heller att han typ ska va trött och bara stanna och riva på P&J 🤔 vad tycker ni?

Det finns massor av hästar som hoppas två dagar i rad. Mina hästar skulle säkerligen kunna göra det men jag har mest unghästar nu och tycker det blir för mkt för dem. En vuxen häst/ponny i bra kondis skulle jag nog kunna göra det men föredrar egentligen inte där heller, inte av ngn spec anledning direkt, bara ett tycke.
 
Allt hänger ju på hästens kondition. Men tänk på alla kurser, där tränas flera dagar i rad.

Dock eftersom du tvekar och tror hästen kommer vara trött samt ser det som hårt jobb så kanske det är ett tecken på att den inte är i kondition nog. Då bör du stryka det ena.
 
Om du tvekar och ställer frågan här så är hästen förmodligen inte i kondition för uppgiften. För många tävlingshästar är det normalt att hoppa flera dagar i veckan (träna nån dag och tävla hela helgen). Allt beror på hästens kondition och hur väl de redo för uppgiften.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 304
Senast: zarmino
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
1 655
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 102
Senast: __sofia__
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 459
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp