hoppa med graman?

Sv: hoppa med graman?

knapp
att en ryttare blir känd är ändå hästens förtjänst tycker jag...det är den som gör jobbet s.a.s...
 
Sv: hoppa med graman?

Nu dopar inte alla sina hästar ,men det är en annan fråga.

Personligen anser jag att graman kan vara ett bra hjälpmedel för att just korrigera språngkurvor och lydnad, under förutsättning att det används av kompetenta ryttare.
 
Sv: hoppa med graman?

Så enkelt är det inte.En häst är inte bättre än sin pilot sett över tid även om den kan prestera en och annan bra runda med kassa ryttare.
 
Sv: hoppa med graman?

Erfarna ryttare BEHÖVER inte gramaner, men om de sen använder av ren och skär lathet är en annan sak. Och en oerfaren kan missburka gramanen. DET var min point.
 
Sv: hoppa med graman?

Personligen anser jag att graman kan vara ett bra hjälpmedel för att just korrigera språngkurvor och lydnad, under förutsättning att det används av kompetenta ryttare.

Spinnar vidare.

Nu gör inte jag det, men jag vet endel som använder graman när de tränar studs (typ 50-70cm höjder) just för språngkurvan och för att få dem att jobba igenom sej..
 
Sv: hoppa med graman?

Erfarna ryttare BEHÖVER inte gramaner, men om de sen använder av ren och skär lathet är en annan sak. Och en oerfaren kan missburka gramanen. DET var min point.

Jag tror dock inte det beror på lathet utan rätt och slätt på att det är bra helt enkelt.

Oerfarna ryttare kan missbruka både det ena och det andra men det är OT.
 
Sv: hoppa med graman?

Jag tror dock inte det beror på lathet utan rätt och slätt på att det är bra helt enkelt.

Oerfarna ryttare kan missbruka både det ena och det andra men det är OT.

Jag tror det beror på bekvämlighet. De har nog överhuvudtaget inga problem med att få sin häst att gå rätt, så varför använda graman då? Jo bekvämt och enkelt.

Och ja, missbruk har man sett både till höger och vänster...
 
Sv: hoppa med graman?

Att en 13-åring hoppar sin ponny med graman är ju helt befängt.. :crazy:

Däremot hoppas och tror jag att de toppryttare som använder graman vet vad de håller på med.. Men det finns säkert människor på den nivån som missbrukar gramanen av olika anledningar..
 
Sv: hoppa med graman?

Jag har använt graman några gånger på min förra häst. Enbart bara för att han skulle bygga rätt muskler och lära sig gå i form.

Men det låter dumt att hoppa med den.
 
Sv: hoppa med graman?

Nu dopar inte alla sina hästar ,men det är en annan fråga.

Personligen anser jag att graman kan vara ett bra hjälpmedel för att just korrigera språngkurvor och lydnad, under förutsättning att det används av kompetenta ryttare.

Alla använder inte graman heller, för de har vett att låta bli.

På vilket sätt hjälper gramanen hästen/ridningen? Det enda gramanen gör att att tvinga in huvudet på hästen så att hästen inte kan göra som den vill. När man hoppar är vitsen med hela språnget: eftergiften, men en graman ger ju bara effekt när man har den spänd. Förklara gärna hur du använder den då? Håller du in hästen så att den enda utvägen är att krumma ihop hela kroppen eller hänger den bara där för syns skull?
 
Sv: hoppa med graman?

Den kan användas på hästar som smäller upp huvudet i sista galoppsprånget och därmed sänker ryggen över hindret. Genom att hålla nere nacken kan man motverka att ryggen sänks, självklart ger man ändå eftergift över hindret. Fungerar på en del, är värdelöst på andra.
 
Sv: hoppa med graman?

Den kan användas på hästar som smäller upp huvudet i sista galoppsprånget och därmed sänker ryggen över hindret. Genom att hålla nere nacken kan man motverka att ryggen sänks, självklart ger man ändå eftergift över hindret. Fungerar på en del, är värdelöst på andra.

Men att nacken sänks gör inte att ryggen höjs, såvida den inte går i form. När nacken är sänkt ser ryggen automatiskt högre ut, men den behöver ju inte vara "höjd" s.a.s för det. Från att hålla i gramanen i sista språnget till att ge eftergift, hur klarar man det, om allt detta sker under typ en millesekund?
 
Sv: hoppa med graman?

Jhar inte sagt att ryggen höjs, jag sa att det kan motverka att den sänks. Skilnad.

Det är väl för bövelen inte svårare att lätta på gramanen än en vanlig tygel!?
 
Sv: hoppa med graman?

Man ska väl inte hoppa med graman ? Vad tjänar det till att dra ihop hästen. den kan inte hoppa på rätt sätt och drar man ihop den innan hindret så kan den ju inte se det
 
Sv: hoppa med graman?

Om jag hade ridit med graman hade jag inte ens skrivit det. Människor som ser det som enda lösning har inte kunskap nog att lära sig saker anser jag, graman är bara en feg utväg, en genväg istället för att lära sig rida hästen. Inte blir det bättre för att hästen kröker på nacken. Hästen får hellre springa med huvudet högt än ha det mellan benen.

Jag tänker stå för att jag rider med gramman ibland då jag för tillfället ser det som enda utvägen då min häst står på bakbena och går över om jag tar i högertygeln annars men om jag har den och knappt håller i den blir hon jätte fin
Hoppar även på den för att få igenom förhållningar och på så sätt få ett rundare språng.

Kan även tilläga att jag rider för en av sveriges mesta utbildade dressyr tränare och hoppar för en av sveriges bästa unghäst utbildare (och duktig hopptränare)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Är lite sugen på ett fautras-släp så undrar om någon har erfarenheter av dem och är nöjda? Vilken modell isåfall och tycker ni att...
Svar
18
· Visningar
740
Ridning hej! jag har ett litet problem. min maxade c ponny från irland tycker typ inte om att hoppa. typ 2020 hoppade han jätte bra med sin...
Svar
13
· Visningar
1 376
Senast: Nikan
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 376
Senast: zarmino
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp