hoppa med graman?

Sv: hoppa med graman?

Men då ligger ju problemet hos dig och inte hos hästen?

Ja och ibland när man har prbolem med sin ridning kan det vara bra att ta hjälp av ett hjälpmedle för att hitta den rätta ridningen. Som jag förstår det så funkar det med graman för filippa99 och om hon rider lite med grama kan hon ju hitta den rätta ridningen för att sedan kunna rida utan gramam i slutändan.

Jag hade problem med min häst som var ganska het och framåt även i dressyridningen, vilket ledde till att jag vart lite för hård i handen och red med för lite ben. Min dressyrtränare tyckte då att jag kunde sitta hemma på banan och trimma med graman och rida utan för henne. efter 2-3 månader med graman och utan stigbyglar hittade jag plötsligt rätt ridning och fick äntligen min häst till rätt ridning på marken och fick en mjukare hand och mera ben. Dessutom lärt mig av olika tränare och min gamla ridlärare att gramanen ska fästas i sidorna på sadelgjorden för när det fäst mellan framben är det lätt att hästen enbart går på gramanen om ni förstår vad jag menar.
Däremot skulle jag nog aldrig hoppa med graman, men det är mitt val och jag anser inte heller att det är något fel att hoppa med graman. OM man gör det på rätt sätt och inte använder det för att bara vara bekväm.
 
Sv: hoppa med graman?

Ja och ibland när man har prbolem med sin ridning kan det vara bra att ta hjälp av ett hjälpmedle för att hitta den rätta ridningen. Som jag förstår det så funkar det med graman för filippa99 och om hon rider lite med grama kan hon ju hitta den rätta ridningen för att sedan kunna rida utan gramam i slutändan.

Bra skrivet!
 
Sv: hoppa med graman?

Vi vill ha ut olika saker ur våra respektive grenar, behöver således olika metoder, utrustning och träning.
 
Sv: hoppa med graman?

glömde säga att när ja hoppar med graman har ja den hängandes.. men den sitter i sidan av sadeljorden för att hästen inte ska fastna!
alltså är den inte spänd
 
Sv: hoppa med graman?

hej!

jag undrar varför folk hoppar med graman? vad är det bra för?
såg nyss en 13 åring hoppa med sin lilla ponny och använde graman..

Graman använder man om man kan rida och i hoppning är det för hästar som ev hoppar med hög nacke. det är alltså en hjälp att visa framåt neråt i språnget dock brukar man inte hoppa höga höjder
 
Sv: hoppa med graman?

Efter att ha sett en kurs med P***r M****e så är det ungefär min åsikt, ja.
Att man är känd betyder inte att man kan allt. Och är man känd är pressen ännu större på prestation både från ens egna och hästens sida. Varför dopade världseliten sina hästar under OS? Rädda att prestera dåligt?

Kanske skall skilja på doping som ger högre prestation och medel som vilken Svenska som helst använder sig av nästan dagligen dvs liniment :grin:
 
Sv: hoppa med graman?

Alla använder inte graman heller, för de har vett att låta bli.

På vilket sätt hjälper gramanen hästen/ridningen? Det enda gramanen gör att att tvinga in huvudet på hästen så att hästen inte kan göra som den vill. När man hoppar är vitsen med hela språnget: eftergiften, men en graman ger ju bara effekt när man har den spänd. Förklara gärna hur du använder den då? Håller du in hästen så att den enda utvägen är att krumma ihop hela kroppen eller hänger den bara där för syns skull?

Men du vet ju inte funktionen med graman så det är rätt lustigt att du uttalar dig :rofl:
 
Sv: hoppa med graman?

Men att nacken sänks gör inte att ryggen höjs, såvida den inte går i form. När nacken är sänkt ser ryggen automatiskt högre ut, men den behöver ju inte vara "höjd" s.a.s för det. Från att hålla i gramanen i sista språnget till att ge eftergift, hur klarar man det, om allt detta sker under typ en millesekund?

Håller du gramanen spänd i språnget så höjer du ryggen automatiskt allt annat är fysiskt omöjligt..

Som sagt gramanen i hoppnign är att få hästar som hoppar med hög nacke att sänka nacken för att på det sättet höja ryggen istället
 
Sv: hoppa med graman?

Men hur ska hästen, även om ryttaren kanske är världsbäst på att ge eftergift, kunna räta ut sig så snabbt? Eller är det meningen att den ska hoppa med mulen mellan benen? Om hästen har en dålig språngkurva kanske man ska träna på lite lägre hinder istället. Och sen när hästen inte längre får "stöd" utav gramanen kommer den ju antagligen inte att hoppa bättre, så då är ju den träningen bortkastad iaf.

:grin:

Orsaken är just att man vill att hästen skall sänka nacken i språnget, har inget med markarbetet att göra innan/efter hindret

Man hoppar ofta låga hinder på just graman med hästar som höjer nacken i sprången

För att jämföra:

Hög nacke
billede.asp


Önskvärd nacke
billede.asp
 
Sv: hoppa med graman?

lite halvt kl

Kan börja med att säga jag rider inte - och hoppar absolut inte - med graman!


Men iaf, det dök upp en liten fundering i mitt huvud...

När man hoppar med graman, så kommer man ju få ge den dubbla eftergiften mot vad man skulle behövt göra med bara en vanlig tygel. Eller tänker jag helt knas nu?
För gramanen är ju fäst mellan hästens ben, och när man ger en normal eftergift, så kommer det bara bli hälften så mycket som hästen verkligen får i eftergift. Hänger någon med?
Så man kommer ju absolut inte att kunna rida med automatisk eftergift längre, eftersom gramantygeln behöver dubbla eftergiften om man jämför med den vanliga tygeln.


Då kommer man som ryttare ha 3 möjligheter som jag ser det:

1. Ge tillräckligt med eftergift så gramanen har en mjuk kontakt med hästens mun i språnget. Tygeln kommer att glappa rejält, och kontrollen direkt efter hindret kommer att bli sämre.

2. Man ger såpass mycket eftergift att TYGELN har en mjuk kontakt med hästens mun. Gramantygeln kommer då att vara rejält spänd i språnget, och hästen kommer att ha en ihopdragen nacke pga detta. Det enda posetiva med detta måste väl vara att man har kontrollen direkt efter hindret.

3. Ett mellanting. Lite glappande tygel, lite för spänd graman. Posetivt? Kan faktiskt inte hitta någonting alls, man förlorar lite av kontakten direkt efter hindret pga den glappande tygeln, och samtidigt drar man ihop hästens nacke i språnget.

Hur hoppar man då med en gramantygel? vilket av alternativen använder man sig av?


Hoppas att någon förstår mina funderingar i alla fall... :)




Diana

men det man vill åt med att hoppa på graman är att få hästen att sänka nacken därför ger man inte efter på gramanen på samma sätt som med tygeln.

Man hoppar ju inte normalt med gramanen utan bara för att skola, dvs låga hinder. När man hoppar högre så åker den av.
 
Sv: hoppa med graman?

tyvärr vet jag några som har gramanen mellan benen när de hoppar(hoppar upp till 1m-110 med gramanen så):S
jag tycker att om man ska använda graman så ska man spänna den i sadelgjorden i sidorna, men helst ska man ju självklart rida utan(är lite emot det)

Om du spänner gramanen mellan benen och in under martingalremmen runt halsen så finns det ingen risk att hästen fastnar
 
Sv: hoppa med graman?

*KL*
Jag "hoppar" min häst med graman ibland, dvs skolar över bommar, cavalettis och småhinder max 60-70 cm. Dock räknar jag detta inte ens som att hoppa sas utan markarbete med bommar. Tränar jag renodlad hoppning sas har jag ´naturligtvis ingen graman.
 
Sv: hoppa med graman?

Vi vill ha ut olika saker ur våra respektive grenar, behöver således olika metoder, utrustning och träning.

Självklart. Jag hade väl önskat ett något mer utförligt svar än så dock.
Alltså VAD är det man vill ha ut som man inte kan få ut av ridning utan graman?
 
Sv: hoppa med graman?

Sorry, jag trodde det var mest gaffel om ifall det gav något att hoppa med graman eller inte- de flesta skriver "Jag orkar inte gå in på varför, men jag rider med graman".

Är det bara jag som inte förstår hur en graman kan göra något för ryggverkan, och om den gör det- hur blir det när man tar av den?



EDIT: Såg nu några inlägg jag missat. Då är jag helt med på anledningen, och att vissa är väldigt för och andra väldigt emot. Trodde det fanns någon djupare anledning som jag inte hade greppat, men det var bara det där med rundare språng med mer ryggverkan. Hur en graman kan fixa till det på lång sikt, övergår mitt förstånd, men så är jag ju inte hoppryttare heller.
 
Senast ändrad:
Sv: hoppa med graman?

*kl*

Mitt intryck när folk rider runt med graman är att de inte kan rida särskilt bra, tyvärr. Vet att det kan vara ett bra hjälpmedel nån gång (har dock ej stött på nån sån häst eller situation än) men de flesta som rider på det är småtjejer som vill få en krök på nacken. När jag ska köpa häst sorterar jag genast bort alla som har graman på på bilden, av den enkla anledningen att jag ridit för många hästar som inte har nån som helst kopplong kvar mellan huvudposistion och kropp. Många slutar tom pendla med huvudet på det sätt de gör i en naturlig skritt. Sen undrar man varför hästarna får låsningar i ryggarna och kotledsinflammationer.

Lite OT det jag skrev ovan kanske, vi diskuterade hoppning här, där har jag ingen erfarenhet för jag kulle nog inte komma på den tanken själv. Tycker hästen ska kunna sträcka framåt nedåt obehindrat, trots eftergift är det friktion kvar när grammanen ska ut, och en häst som lärt sig att vara kvar bakåt iom en tygel som just verkar bakåt.

Finns säkert nån som verkligen fått ut nåt bra av gramman, men jag har väl inte använt det tillräckligt för att hinna märka något vettigt.
 
Sv: hoppa med graman?

Sorry, jag trodde det var mest gaffel om ifall det gav något att hoppa med graman eller inte- de flesta skriver "Jag orkar inte gå in på varför, men jag rider med graman".

Är det bara jag som inte förstår hur en graman kan göra något för ryggverkan, och om den gör det- hur blir det när man tar av den?



EDIT: Såg nu några inlägg jag missat. Då är jag helt med på anledningen, och att vissa är väldigt för och andra väldigt emot. Trodde det fanns någon djupare anledning som jag inte hade greppat, men det var bara det där med rundare språng med mer ryggverkan. Hur en graman kan fixa till det på lång sikt, övergår mitt förstånd, men så är jag ju inte hoppryttare heller.

Hästar utvecklas hela tiden det gäller även hoppning. Att hoppa en häst som konstant hoppar med hög nacke är inte bra vare sig för tekniken eller för styrkan.

Att sitta och småhoppa låga hinder på graman hjälper dessa hästar att sänka nacken och på så sätt "visa" vägen. Självklart kommer dessa hästar aldrig att hoppa med nacken så som man vill men betydligt bättre än vad de gör från början.

Även väldigt heta hästar fungerar bra på graman när det är frågan om gymnastikhoppning, för något annat är det inte på tal om. De flesta hoppar fram sin häst på graman (dock inte med nosen indragen) när de börjar hoppa för att sedan ta av den när man börjar hoppa lite högre
 
Sv: hoppa med graman?

Stefan Holm skulle nog kunna hoppa runt en banan på 150 är jag rätt säker på;) Om han däremot skulle klara det med en häst är jag mer tveksam mot.

:) kom att tänka på att syrran faktiskt filmat Stefan Holm när han hoppade häck i Wåxnäshallen med häckar på ca 1,50 m ca 3-4 häckar på raken :p så visst han klarar det!

Ang. graman när man hoppar anser jag lite dumt men jag kanske inte har fattat fördelarna med det (för orutinerad för att använda graman, enligt mig själv)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Är lite sugen på ett fautras-släp så undrar om någon har erfarenheter av dem och är nöjda? Vilken modell isåfall och tycker ni att...
Svar
18
· Visningar
738
Ridning hej! jag har ett litet problem. min maxade c ponny från irland tycker typ inte om att hoppa. typ 2020 hoppade han jätte bra med sin...
Svar
13
· Visningar
1 376
Senast: Nikan
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 372
Senast: zarmino
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hönstråden II
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp