hoppa med graman?

Sv: hoppa med graman?

Stefan Holm skulle nog kunna hoppa runt en banan på 150 är jag rätt säker på;) Om han däremot skulle klara det med en häst är jag mer tveksam mot.

Fast aj vad ont i ryggen han skulle få. Det ligger ju inte direkt några mattor bakom hindren ;)
 
Sv: hoppa med graman?

Stefan Holm skulle nog kunna hoppa runt en banan på 150 är jag rätt säker på;) Om han däremot skulle klara det med en häst är jag mer tveksam mot.

Vilken härlig syn jag fick nu :rofl: Förutom att han måste få ont av landningarna måste det se kul ut när han springer mellan hindrena :D
 
Sv: hoppa med graman?

Med tanke på att Stefan Holm lätt saxar 1,50 så behövs inga mattor. Han hoppar säkerligen jämfota över den höjden också.
Svårast blir nog längdhindren.
 
Sv: hoppa med graman?

Men hur ska hästen, även om ryttaren kanske är världsbäst på att ge eftergift, kunna räta ut sig så snabbt? Eller är det meningen att den ska hoppa med mulen mellan benen? Om hästen har en dålig språngkurva kanske man ska träna på lite lägre hinder istället. Och sen när hästen inte längre får "stöd" utav gramanen kommer den ju antagligen inte att hoppa bättre, så då är ju den träningen bortkastad iaf.
 
Sv: hoppa med graman?

Jag tänker stå för att jag rider med gramman ibland då jag för tillfället ser det som enda utvägen då min häst står på bakbena och går över om jag tar i högertygeln annars men om jag har den och knappt håller i den blir hon jätte fin
Hoppar även på den för att få igenom förhållningar och på så sätt få ett rundare språng.

Som jag skrev tidigare så är det ok om gramanen används på hästar som gillar att stå på två ben, men att hoppa med den... nja...
 
Sv: hoppa med graman?

Ingen rider väl med nosen i bogen bara för att man har graman?! Man kan hålla huvudet på en högst normal nivå även med ett par extra tyglar. Inte längre för hästen att sträcka ut halsen därifrån än för en häst som själv håller huvudet normalt.

Bara för att man använder hjälptyglar betyder inte det att man drar ihop allt vad det går.
 
Sv: hoppa med graman?

Men graman leder ner hästens huvud oavsett hur hårt man håller i tygeln. Och den mest normala huvudpositionen är ju faktiskt den som hästen får välja själv. Har man problem med att hästen slänger upp huvudet/stegrar är det bättre att använda martingal, då kan ryttaren koncentrera sig på saker som är viktigare.
 
Sv: hoppa med graman?

Finns hästar som martingal inte hjälper ett piss på.

Det är ju just leda ner huvudet man vill. Men det betyder inte att hästen går ihopdragen med näsan i bogen!
 
Sv: hoppa med graman?

lite halvt kl

Kan börja med att säga jag rider inte - och hoppar absolut inte - med graman!


Men iaf, det dök upp en liten fundering i mitt huvud...

När man hoppar med graman, så kommer man ju få ge den dubbla eftergiften mot vad man skulle behövt göra med bara en vanlig tygel. Eller tänker jag helt knas nu?
För gramanen är ju fäst mellan hästens ben, och när man ger en normal eftergift, så kommer det bara bli hälften så mycket som hästen verkligen får i eftergift. Hänger någon med?
Så man kommer ju absolut inte att kunna rida med automatisk eftergift längre, eftersom gramantygeln behöver dubbla eftergiften om man jämför med den vanliga tygeln.


Då kommer man som ryttare ha 3 möjligheter som jag ser det:

1. Ge tillräckligt med eftergift så gramanen har en mjuk kontakt med hästens mun i språnget. Tygeln kommer att glappa rejält, och kontrollen direkt efter hindret kommer att bli sämre.

2. Man ger såpass mycket eftergift att TYGELN har en mjuk kontakt med hästens mun. Gramantygeln kommer då att vara rejält spänd i språnget, och hästen kommer att ha en ihopdragen nacke pga detta. Det enda posetiva med detta måste väl vara att man har kontrollen direkt efter hindret.

3. Ett mellanting. Lite glappande tygel, lite för spänd graman. Posetivt? Kan faktiskt inte hitta någonting alls, man förlorar lite av kontakten direkt efter hindret pga den glappande tygeln, och samtidigt drar man ihop hästens nacke i språnget.

Hur hoppar man då med en gramantygel? vilket av alternativen använder man sig av?


Hoppas att någon förstår mina funderingar i alla fall... :)




Diana
 
Sv: hoppa med graman?

Jag tror inte någon sätter gramanen mellan frambenen när man hoppar, enorm risk för att få in ett framben!!

Jag förstår inte arför alla tror att man håller aphårt i gramanen och drar ihop hästen? Man har inte mer i den tygeln än i en vanlig.

Man hoppar inga höjder med gramanen på och eftergift mot munnen (alltås inte längs mankammen) har räkt gott åch väl på de hästar jag sett hoppas med graman (rider inte själv med det, tror inte att det har framgått tidigare). Men som alltid när det gäller hjälptyglar och "specialmetoder" ska det göras av erfarna ryttare som kan sina grejer.

Fick du svar på dina frågor?
 
Sv: hoppa med graman?

Okej! Tack för svaren!

Jag vet inte så mycket om detta pga att jag inte rider med det själv, men detta var bara en fundering som slog mig! ;)





Diana
 
Sv: hoppa med graman?

Nej, jag rider inte heller med det, men har jobbat hos familj med ryttare i landslaget, både senior, YR och junior, där det användes ibland på vissa hästar och då bara av dem själva, aldrig av oss anställda.
 
Sv: hoppa med graman?

Fast aj vad ont i ryggen han skulle få. Det ligger ju inte direkt några mattor bakom hindren ;)

Vilken härlig syn jag fick nu :rofl: Förutom att han måste få ont av landningarna måste det se kul ut när han springer mellan hindrena :D

Som LadyCovergirl skrev, han kan ju saxa över det :p Längdhinderna blir kanske lite problem, men om man bara tänker höjdmässigt så har han nog lättare att hoppa 150 utan häst än med häst.
 
Sv: hoppa med graman?

men hur ska jag komma till nästa hinder om hon står på 2 ben? problemet är att såfort jag tar i högertygelnn (oavsett dressyr eller hoppning) så ställer hon sig så måste ha den mellan hindrena oxå
 
Sv: hoppa med graman?

Men om hon ställer sig enbart när du tar i högertygeln måste ju något vara fel. Då kan hon ju knappast göra det "bara för skoj skull", utan har kanske ont någonstans? Graman ska ju aldrig vara ett krav för att kunna rida hästen.
 
Sv: hoppa med graman?

jag rider med graman..
och jag orkar inte gå in på varför och varför inte.. men jag vet vad ja gör och hur ja rider med den! rider dock inte varje dag med den..
i vissa fall har de hänt att ja hoppat med graman. men låga hinder. max 110.. å de e verkligen MAX MAX höjd
har skett 1gång..
men de e om ja sitter å rider dom lite markarbete å lydnad på små enkla hinder.. typ kavaletti. så har ja den på! då rider jag med den med och för att få en ökande efekt på övningen..
men annars hoppar ja aldrig med graman!
 
Sv: hoppa med graman?

*halvt kl*

Hur kan det vara så att vissa "inriktningar" inom ridsporten anser sig behöva hjälpmedel som andra inriktningar aldrig tar till hjälp?
Är det något speciellt med hästarna, ridningen eller krävs det något som man inte kan få fram med bara bra ridning?

Red dressyr tidigare, och där används det väl graman ibland, tror jag sett det väldigt få gånger.
Nu rider jag islandshäst, och där har jag aldrig sett en graman. Jo, en gång, men den ryttaren var å andra sidan bra på att använda spön och sporrar till blodvite också....

Bara en stillsam undran från en som varit borta från storhästridningen länge :)
Vad är det man vill uppnå med gramanen som man inte kan uppnå utan den?

/Ia
 
Sv: hoppa med graman?

tyvärr vet jag några som har gramanen mellan benen när de hoppar(hoppar upp till 1m-110 med gramanen så):S
jag tycker att om man ska använda graman så ska man spänna den i sadelgjorden i sidorna, men helst ska man ju självklart rida utan(är lite emot det)
 
Sv: hoppa med graman?

ingen som hittar något fel på henne, röntgad allt som går, massör och ET har kollat henne.

Det ligger i att jag måste hitta en annan ridning på henne för hon gör inte såhär med sin förra ryttare som rider henne ibland nu också
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Är lite sugen på ett fautras-släp så undrar om någon har erfarenheter av dem och är nöjda? Vilken modell isåfall och tycker ni att...
Svar
18
· Visningar
744
Ridning hej! jag har ett litet problem. min maxade c ponny från irland tycker typ inte om att hoppa. typ 2020 hoppade han jätte bra med sin...
Svar
13
· Visningar
1 376
Senast: Nikan
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 376
Senast: zarmino
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 670

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp