hoppa med graman?

Sv: hoppa med graman?

Fast det finns ju faktiskt dom som behöver det!! Jag tex. har en ponny som går och knockar en med huvudet om jag inte hade ridit på martingal/graman, tro mej han behöver det. En c-ponny... Jag har ridit sen hon var 4 och är 14is nu, har haft 4 tävlingshästar+flera andra som jag ridit in och tävlat med!!
Det finns ju dom som kan och behöver rida med det. Man hade ju inte uppfunnit dom om dom bara hade suttit där för pynt, allt som är uppfunnet och mkt använt har enmening.
Fast sen är det ju inte helle rätt att missbruka dom :bump:
 
Sv: hoppa med graman?

Borde kanske inte gå in på detta men graman som används RÄTT! är absolut inte spänd och sätter inte hästen i en onaturlig ställning eller tvingar ner den på "tygeln" Sen håller jag med att barn, mindre rutinerade ryttare inte ska använda en graman då den verkligen kan förstöra en häst!

Men det är undersökt att en graman (tillsammans med en tygel) om den används rätt förhöjer träningen och hjälper hästen till ett optimalt arbetsätt, (skriven i en artikel bla i ridsport och i övriga hästrelaterade tidningar för något år sedan)

Vid arbete med graman på rätt sätt och då hästen "går på tygeln" så ska inte gramanen vara verkande, den verkar om hästen kastar sig, sticker o.s.v. samma sak gällande fast martingal!! Den är inte heller i vägen för hästens språngkurva på lägre hinder o.s.v.

Alla hjälptyglar kan vara skälpande och få hästen att gå dåligt, och tyvärr ofta används utav folk som inte riktigt vet vad de gör.
Men hjälptyglar kan även vara riktigt bra då de använd rätt så skriv inte att det är djurplågeri och att man enbart använder det om man är lat. Detta tycker jag visar på okunskap.

Till direkt farliga hästar kan en graman vara en räddning!

Men man kan inte poängtera det för mycket. ska man använda en graman eller en hjälptygel ska man vara en rutinerad ryttare, och man ska ha en tanke bakom varför den används. Åk till ett "proffs" och fråga tror inte de säger att jag ska få ner den på tygeln!
 
Sv: hoppa med graman?

Hej :) Jag vet knappt vad graman är men jag hoppar då aldrig med nå hjälpmedel (Eller överhuvudtaget rider jag inte med nå hjälptyglar eller sporrar). Jo föressten med spö.. men jag slår inte hästen med det utan jag har just köpt han och känner han inte riktigt när han testar mig. men oftast använder jag det inte utan bara har det dära. För han kan börjag jappa lite i skogen utan spö. men jag försöker få han och lita på mig genom NH så jag slipper spö :)

P.S. Tycker det är jättedumt att såga hästen i munnen för att få den gå i ''form''. Dem är gode mkt känsliga dära.
 
Sv: hoppa med graman?

Mycket bra skrivet!:bow:
Jag tycker fel när orutinerade småungar rider o hoppar med graman. Men som många har påpekat, alla fall o hästar är olika. En del hästar behöver det verkligen och andra inte. När jag själv använder det, så är den aldrig på hård hand utan en oerhört mjuk hand och gramanen i sig är aldrig hårt spänd för mig, den finns där mest som ett stöd när jag känner att det behövs. Ett par hästar/ ponnyer har verkligen behövt det av olika orsaker.
 
Sv: hoppa med graman?

Ang. graman när man hoppar anser jag lite dumt men jag kanske inte har fattat fördelarna med det (för orutinerad för att använda graman, enligt mig själv)

Tack för att du säger det!! Kanske några andra också kan inse att en graman inte rättar till alla fel (vilket jag ofta upplevt det som att många tror). Iofs är jag mest dressyrryttare nu men graman är inget jag använder längre. Har använt det förr men gillar det inte alls. Har aldrig ens tänkt tanken på att man skulle kunna använda det till hoppning?:confused: Låter ju helt befängt, men så är det tydligen inte. Jaja, alla gör som de vill med sina hästar. Jag är ganska säker på att det finns både för- och nackdelar med det mesta inom ridning:). Det gäller ju då även graman isf:).
 
Sv: hoppa med graman?

Borde kanske inte gå in på detta men graman som används RÄTT! är absolut inte spänd och sätter inte hästen i en onaturlig ställning eller tvingar ner den på "tygeln" Sen håller jag med att barn, mindre rutinerade ryttare inte ska använda en graman då den verkligen kan förstöra en häst!

Men det är undersökt att en graman (tillsammans med en tygel) om den används rätt förhöjer träningen och hjälper hästen till ett optimalt arbetsätt, (skriven i en artikel bla i ridsport och i övriga hästrelaterade tidningar för något år sedan)

Vid arbete med graman på rätt sätt och då hästen "går på tygeln" så ska inte gramanen vara verkande, den verkar om hästen kastar sig, sticker o.s.v. samma sak gällande fast martingal!! Den är inte heller i vägen för hästens språngkurva på lägre hinder o.s.v.

Alla hjälptyglar kan vara skälpande och få hästen att gå dåligt, och tyvärr ofta används utav folk som inte riktigt vet vad de gör.
Men hjälptyglar kan även vara riktigt bra då de använd rätt så skriv inte att det är djurplågeri och att man enbart använder det om man är lat. Detta tycker jag visar på okunskap.

Till direkt farliga hästar kan en graman vara en räddning!

Men man kan inte poängtera det för mycket. ska man använda en graman eller en hjälptygel ska man vara en rutinerad ryttare, och man ska ha en tanke bakom varför den används. Åk till ett "proffs" och fråga tror inte de säger att jag ska få ner den på tygeln!

ojoj, det här var verkligen bra skrivet! Håller också med om att hjälptyglar som används rätt är just hjälptyglar. hjälptyglar som används fel blir däremot som tortyrredskap. Men men, det är fortfarande hästens ägare som bestämmer ifall hästen ska ha det eller ej...
 
Sv: hoppa med graman?

På sätt och vis håller jag med dig, hur man rider med olika hjälmedel, eller för huvud taget och vad det ger, beror ju på vilka kunskaper man har. Även om gramanen i mina ögon inte ser trevlig ut, ens i den snällaste hand, så hjälper den säkert någon. Men av alla de som rider med graman (uppenbarligen är det ganska många, och de som skrivit här är ju mindre än en bråkdel) så har jag svårt att tro att alla rider med den för att uppnå något vettigt, eller att de rider med den korrekt. Graman är ju ingen lätt hjälptygel, ändå sitter folk och trimmar med den dag ut och dag in, och alla dessa kan ju inte i praktiken vara så duktiga som tygeln kräver. Alla har ju olika syn på hur mycket kunskap som krävs för att rida med denna hjälptygel, och många ser kanske upp på sig själva. När barn rider med graman tex, så står ju någonting inte riktigt rätt till, antingen har de blivit uppmuntrade eller så är det ingen som säger till dem...

Jag själv fick tipset av en vuxen människa att använda graman när jag red in en ponny för ett par år sedan. Hon ville bara se att hästen sprang nere med huvudet, och då kan man ju undra, hur många finns det som tänker så? Hur många håller ner sina hästar när det inte står någon och tittar på? För hur mycket man än vill tro att alla vill sina hästar väl, så finns de nog dem som bara har framgång i huvudet.
 
Sv: hoppa med graman?

Man ska väl inte hoppa med graman ? Vad tjänar det till att dra ihop hästen. den kan inte hoppa på rätt sätt och drar man ihop den innan hindret så kan den ju inte se det

Man kan tjäna mycket på att hoppa med graman! och va då hästen ser inte hindre!? den ser ju men än en männsíska gör:d
 
Sv: hoppa med graman?

ojoj, det här var verkligen bra skrivet! Håller också med om att hjälptyglar som används rätt är just hjälptyglar. hjälptyglar som används fel blir däremot som tortyrredskap. Men men, det är fortfarande hästens ägare som bestämmer ifall hästen ska ha det eller ej...
Kunde inte ha sagt det bättre själv! :bow::bow:
 
Sv: hoppa med graman?

Man kan tjäna mycket på att hoppa med graman! och va då hästen ser inte hindre!? den ser ju men än en männsíska gör:d

Sanning med modifikation det där.
Saxat från wiki: "Synfältet sträcker sig i halvcirklar på vardera sida. Hästen har dock inget synfält precis rakt bakåt över ryggen och synfältet rakt fram är något begränsat, även om de kan se och även bedöma avstånd om de tittar rakt framåt med båda ögonen. För att kunna se rakt bakåt måste hästen vrida på huvudet.
Hästen fokuserar för att se klart genom att lyfta eller sänka huvudet. Med sänkt huvud ser hästen saker på nära håll tydligare medan de lyfter huvudet för att se saker på långt håll.
Detta är bland annat viktigt att tänka på när hästen ska hoppa. Får den inte titta upp och se hindret så kommer den inte hinna se det tidigt nog för att klara hindret. Hästen kan dock inte se ett hinder under sig precis när den hoppar över det, inte heller kan den se gräset den äter om den har sänkt huvud för att beta."

Så om en graman används fel och tvingar hästen att ha huvudet onaturligt sänkt fram till hindret och i upphoppet, så blir det knepigt för hästen.
 
Sv: hoppa med graman?

ja hon är kollad helt och hållet pga att hon var väldigt bråkig som ung och det har sedan följts upp, senaste plåtarna på ryggenär 18-19 månader
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Är lite sugen på ett fautras-släp så undrar om någon har erfarenheter av dem och är nöjda? Vilken modell isåfall och tycker ni att...
Svar
18
· Visningar
744
Ridning hej! jag har ett litet problem. min maxade c ponny från irland tycker typ inte om att hoppa. typ 2020 hoppade han jätte bra med sin...
Svar
13
· Visningar
1 376
Senast: Nikan
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 376
Senast: zarmino
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 671

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp