Hoppa upp utan hjälpmedel

iNHALE

Trådstartare
Vette tusan vart denna ska ligga någonstans, men provar här.

Ni som kan hoppa upp på era hästar utan stigbyglar eller andra hjälpmedel, alltså helt sonika skutta upp från backen, hur gör ni och vilken teknik använder ni?

Riktar mig främst till er med större hästar, iaf där hästen är stor i förhållande till er själva.

Min vbl kille är 173 cm och jag vill gärna lära mig hoppa upp barbacka utan att stå på något.

Så dela med er nu, hur gör ni? :D
 
Sv: Hoppa upp utan hjälpmedel

Kunde göra det förut men nu är jag ungefär lika smidig som ett kylskåp och kan möjligtvis ta mig upp på araben:p Antagligen för att jag har varit lat och använt pall i typ 2 år eller så...

Står helt enkelt framför hästen med ett ordentligt grepp i manen, tar sats och svingar mig upp.
 
Sv: Hoppa upp utan hjälpmedel

Nu är min bara d-ponny, men ett sätt jag tycker är smidigt är att börja med ryggen vänd mot hästens huvud och ta lite sats därifrån. Istället för att stå vänd mot hästens sida, alltså. Skall försöka tänka ut hur det går till rent tekniskt... :p Om jag skall hoppa upp från vänster sida tar jag avstamp med vänster fot och svänger högerbenet (böjt, ej utsträckt! :D) lågt över hästens rygg. Inga akrobatfasoner, alltså! Händerna på eller i närheten av manken... Jag har tagit mig upp på åtminstone 160-hästar såhär, men det var ett tag sedan sist. :angel:

Ett enkelt knep för att underlätta är ju att ställa hästen på tvären i en backe, så att man själv hamnar lite högre upp. Eller använda en mur, kulle, sten, bildäck...
 
Sv: Hoppa upp utan hjälpmedel

Svarar båda.

Tack för tipsen, ska testa och se hur det går. Trots mina 185 cm är jag ungefär like smidig som ett vitrinskåp :D
 
Sv: Hoppa upp utan hjälpmedel

Jag är 163cm och kan utan större problem ta mig upp på min kallblodstravare som är ca 145-150 cm men de större har jag inte provat på.
 
Sv: Hoppa upp utan hjälpmedel

Vilken bra tråd :D

Jag försökte mig på att svinga mig upp i westernsadeln när jag fick lite tid i väntan på ridsällskapet, då gjorde jag som något tipsade om och ställde mig med ryggen mot hästens huvud, tog tag i hornet och gungade lite innan jag fick mod till mig att svinga upp det över. Första två gångerna fastnade jag med knät på sitsen men tredje gången kom jag över såpass att jag kunde dra mig upp.

Jag har inte tyckt jag fått något bra grepp av manen/manken och inte vågat mig på detta men hornet gav mig det jag behövde för att börja träna.
 
Sv: Hoppa upp utan hjälpmedel

kl

Antar att man måste sparka ifrån väldigt mycket från marken? Eller handlar det mer om en metod?

Har provat att hoppa upp på häst i rörelse - och där kände jag ändå att det fanns en chans... En häst som travade på lina. Efter ett tag kom man in i en rytm och fick en hel del kraft.

De välgymnastiserade skuttade upp direkt. Vi andra stela stackare flåsade runt efter hästen och gjorde små hopp med jämna mellanrum för att slutligen lyckas kravla "ombord". Men med mer träning kommer man säkerligen in i rytmen snabbare och kan kontrollerna sina rörelser bättre.

Börjar man bli lite kaxig är det alltid hälsosamt med en lektion i voltige - att stå där, knappa en och sextio över havet, och förväntas hoppa upp på en travande häst på 1.78... Det inger en spännade känsla... ;)
 
Sv: Hoppa upp utan hjälpmedel

Har alltid fått känslan av att det är lättare att hoppa upp på en galopperande häst än en travande för att man kommer in i ett annat "gung" när man själv också "galopperar" bredvid hästen, men jag kanske har fel :D
 
Sv: Hoppa upp utan hjälpmedel

Jag ställer mig med ryggen emot hästens huvud, med hästen då på min vänstra sida. Ställer mig ungefär vid bogen. Sen svingar jag bak mitt högra ben, för att få lite fart på det. Sen gäller det att få med resten utav kroppen i " svinget", i början fick jag verkligen tänka att benet liksom drog mig upp över hästen. Håller min vänstra hand i manen, precis där manen tar slut. Trixet är att vända sig i luften vid rätt tillfälle, så att man inte stör den svingande rörelsen.

Jag tog ut Nalle, en rund haflinger på ca 150 cm, band honom vid uppbindningsstockarna och testade mig fram ett tag :D Större hästar än så har jag lite problem med ännu, går mycket lättare med knoppen på westernsadeln ;)
 
Sv: Hoppa upp utan hjälpmedel

Har alltid fått känslan av att det är lättare att hoppa upp på en galopperande häst än en travande för att man kommer in i ett annat "gung" när man själv också "galopperar" bredvid hästen, men jag kanske har fel :D

Ja, galopp borde vara enklare - rent teoretiskt i alla fall, och så länge hästen galopperar i slowmotion. När man ser alla voltigemänniskorna hoppa upp (oavsett gångart) verkar det ju skitenkelt... :devil:
 
Sv: Hoppa upp utan hjälpmedel

Jag har visseligen "små" hästar (mellan 134-154 cm)
men jag står riktad rakt mot hästens mage liksom, på vänster sida. Sen tar jag ett så högt skutt jag kan, upp så jag hänger på mage över hästen:o
sen e de bara till o kravla lite längre fram och lägga över högerbenet på andra sidan :angel:

Kanske inte det mest graciösa sättet att ta sig upp på, men de funkar för mig :D
 
Sv: Hoppa upp utan hjälpmedel

Jag har kunnat hoppa upp utan något på min 174-kille. Gjorde det dag ut och dag in i 3 år typ, så är det när man rider galopp haha! Men jag står bredvid, med en hand på manken och en bakom sadelläget, sen hoppar jag upp så jag hänger med magen över ryggen, sen svingar jag bara över benet. Man får rätt bra "bounce" efter ett tag :) Övning ger färdighet! :)
 
Sv: Hoppa upp utan hjälpmedel

Hah, gör på samma sätt jag med ;) Fast då är jag 179 cm lång och har en ponny på 145 och lyckas långt ifrån varje gång:angel:
 
Sv: Hoppa upp utan hjälpmedel

Den gjorde jag en gång, tog rejält avstamp och tänkte "nu jäklar ska jag komma upp!". Böjde knäna som vid upphopp och sköt ifrån allt vad jag kunde..
..
Och insåg att jag precis hade kastat mig över hästen och landat på andra sidan :D

Inte på fötterna förstås, så graciös är jag inte. Men sedan dess har jag faktiskt inte vågat försöka igen :D
 
Sv: Hoppa upp utan hjälpmedel

Har en ganska väluppfostrad ponny så jag brukar släppa honom och ta sats några meter bort :angel: Sen springer jag bara och tar ett rejält hopp så jag ligger på mage över ryggen. Sen är det "bara" att svinga över benet och så är det klart! Lättare sagt än gjort, men har övat ganska mycket och blir bättre för varje gång! :laugh:
 
Sv: Hoppa upp utan hjälpmedel

Haha, skulle jag göra det skulle jag få springa betydligt längre ändå. Min ponny skulle nämligen springa ifrån... :angel: :devil:
 
Sv: Hoppa upp utan hjälpmedel

Jag är 158cm och jag svingade med upp på en häst som e 175cm utan hjälpmedel. Jag tog tag i manen med vänster handen och sköt ifrån :)
 
Sv: Hoppa upp utan hjälpmedel

Hans filmer har jag tittat mycket på! Dock kan jag tänka mig att det blir enklare när du har en sadel att hugga tag i och ta hjälp av, det är nog liiite svårare iaf när man ska upp barbacka och möjligtvis har lite man/manke att hålla i och pälsen är hal som bara den :D Kan dock hålla med om att det är en bra teknik han har!
 
Sv: Hoppa upp utan hjälpmedel

hmm... det låter mer som en rugbytackling än uppsittningsmetod. Jag tror jag skulle välta min stackars lille isis om jag skulle försöka detta :p
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 540
Senast: zarmino
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 971
Senast: SkorpSmulan
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 558
Senast: Ramona
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 712

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp