Hoppa upp utan hjälpmedel

Sv: Hoppa upp utan hjälpmedel

Min vbl kille är 173 cm och jag vill gärna lära mig hoppa upp barbacka utan att stå på något.

Konstaterar att vi alla har olika mål här i livet. Jag försöker desperat hoppa av min häst, som är i samma size som din, utan att slå ihjäl mig. Det är alldeles för långt ner till backen. :rofl:
Upp går jättebra..... med hjälp av diverse klätterställningar. :D
 
Sv: Hoppa upp utan hjälpmedel

Kan man inte montera en stege på sidan eller nått, typ en liten repstege man fäster i manen som man halar upp när man klättrar upp och sen hissar ned när man ska av? :D
 
Sv: Hoppa upp utan hjälpmedel

Min förra pålle var bara 131 i mankhöjd men inte tusan kunde jag ta mej upp så där smidigt och graciöst.

Inga problem sa min dotter och la helt sonika upp höger ben på pållens rygg och vips! så bara satt hon där! Hon är 178... :angel:
 
Sv: Hoppa upp utan hjälpmedel

hehe.. så det är sådär man löser ridskolornas problem med hängade och klängande och eller pallar överallt. Bara att lära sig att svinga sig upp! > ; ) Tar ju bort ryttarnas knäproblem med.
 
Sv: Hoppa upp utan hjälpmedel

Sådär kunde jag göra med min gamla ponny. Med mina 185 var det inga problem att bara "kliva ombord", bokstavligen med hans 135 cm :D
 
Sv: Hoppa upp utan hjälpmedel

Har alltid fått känslan av att det är lättare att hoppa upp på en galopperande häst än en travande för att man kommer in i ett annat "gung" när man själv också "galopperar" bredvid hästen, men jag kanske har fel :D

Yess det är mycket lättare att hoppa upp i galopp än i trav, det är bara att hitta takten. :)
 
Sv: Hoppa upp utan hjälpmedel

Nu brukar inte jag hoppa upp på en stillastående häst så ofta, men jag skulle nog stå vänd mot hästen, sätta en hand på manken och en på ryggen/korset, och hoppa och trycka mig upp på raka armar. Sen är det ju bara att lägga över det andra benet.
 
Sv: Hoppa upp utan hjälpmedel

Börjar man bli lite kaxig är det alltid hälsosamt med en lektion i voltige - att stå där, knappa en och sextio över havet, och förväntas hoppa upp på en travande häst på 1.78... Det inger en spännade känsla... ;)


Tänk då en liten tjej på kanske 1.20 eller vad hon kan ha varit, som helt själv svingar sig upp på en häst som var kring 1.65... Det var i voltige.
 
Sv: Hoppa upp utan hjälpmedel

kl

Antar att man måste sparka ifrån väldigt mycket från marken? Eller handlar det mer om en metod?

Har provat att hoppa upp på häst i rörelse - och där kände jag ändå att det fanns en chans... En häst som travade på lina. Efter ett tag kom man in i en rytm och fick en hel del kraft.

De välgymnastiserade skuttade upp direkt. Vi andra stela stackare flåsade runt efter hästen och gjorde små hopp med jämna mellanrum för att slutligen lyckas kravla "ombord". Men med mer träning kommer man säkerligen in i rytmen snabbare och kan kontrollerna sina rörelser bättre.

Börjar man bli lite kaxig är det alltid hälsosamt med en lektion i voltige - att stå där, knappa en och sextio över havet, och förväntas hoppa upp på en travande häst på 1.78... Det inger en spännade känsla... ;)

:rofl::rofl:
 
Sv: Hoppa upp utan hjälpmedel

Jag har visseligen "små" hästar (mellan 134-154 cm)
men jag står riktad rakt mot hästens mage liksom, på vänster sida. Sen tar jag ett så högt skutt jag kan, upp så jag hänger på mage över hästen:o
sen e de bara till o kravla lite längre fram och lägga över högerbenet på andra sidan :angel:

Kanske inte det mest graciösa sättet att ta sig upp på, men de funkar för mig :D

Det där provade jag på gammelpållan 150 cm hög nordistravare. Hon hade en rejäl mage ( iiiinte fet, nejdå :angel:) så det gick inte så bra. Hon blev ganska sur på mig när jag hade försökt springa omkull henne ett antal gånger utan att komma upp.
Så jag provade det andra sättet, med ryggen mot hennes huvud och svingade mig (nåja) upp i stället. Det fungerade.
 
Sv: Hoppa upp utan hjälpmedel

kl

Kanske inte riktigt hör hemma här men är bara tvungen att lägga in detta!

Haha, åh vad coolt, jag vill också lära mig sånt!
:p
 
Sv: Hoppa upp utan hjälpmedel

hehe.. så det är sådär man löser ridskolornas problem med hängade och klängande och eller pallar överallt. Bara att lära sig att svinga sig upp! > ; ) Tar ju bort ryttarnas knäproblem med.

DKL
Det bästa hade ju egentligen varit om man förbjöd uppsittning med pall och stigbyglar från första början, från när folket är mini. Då hade dom flesta ryttare varit smidigare tror jag. Är dom osäkra får dom träna på en hög plasthäst först.

Jag kommer fortfarande ihåg när jag va och titta på en clinic med john whitaker för väldigt många årsen och han från stillastående bara liksom flög upp på nåt vänster på en häst som var väldigt mycket högre än honom själv. Det gick så fort och enkelt och smidigt.

Barbacka kommer jag upp på min häst relativt smidigt men med sadel på är det en helt annan sak..iallafall för mig.
 
Sv: Hoppa upp utan hjälpmedel

KL
hej,, behöver hjälp och tips med hur jag kan hoppa upp på hästen utan exempelvis en pall. Gick på ridskola förut och där fick jag aldrig lära mig riktigt hur man skulle göra för att komma upp i sadeln, då det bara var att bli uppkastad (bokstavligen :S) fortast möjligt så att lektionen kunde komma igång. Då jag är lika smidig och graciös som en betongsugga så skulle jag gärna behöva lite tips! Tacksam! :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hoppa upp utan hjälpmedel

Varför sitta upp utan pall?

Alternativet är ju det vi diskuterat i tråden, dvs hur man från marken svinga/hoppar upp på hästryggen utan att använda stigbyglarna. Är det så du menar finns det massor med råd i tråden.
Om du menar vanlig uppsittning (som inte är bra för hästens rygg i längden) är det bara att sätta vänsterfoten i stygbygeln och sen svinga sig upp. Om sadeln hamnar på sniskan kan du be någon hålla emot i stigbygeln på andra sidan, så det blir mottyngd när du sitter upp och sadeln inte dras lika hårt åt ena hållet.

Annars är pall ett väldigt bra hjälpmedel och man ska försöka använda pall (eller annat motsvarande) så mycket som möjligt, om man inte kan svinga sig upp vill säga. Går utmärkt att använda stenar och stubbar eller vad man nu kan tänkas hitta i skogen.
 
Sv: Hoppa upp utan hjälpmedel

Hittat fler länkar.... tänk om man kunde göra det och dessutom göra det snyggt. De få gånger jag lyckats har det inte varit det minsta graciösa. Hur kan det se så lätt ut och vara så obegripligt svårt. Antar att det bara är till att se hur andra gör och sen försöka själv. Öva öva öva...

http://www.youtube.com/watch?v=QRPQIIZkyY8&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=l9is1mHDg0U&NR=1

Se i den forsta videon, mounting nr 2, han liksom tar handerna valdigt langt ut pa halsen, det kanske ar tricket!
gillar den nar han ser ut som att han hoppar hojdhopp over hasten men satter sig pa
 
Sv: Hoppa upp utan hjälpmedel

Konstaterar att vi alla har olika mål här i livet. Jag försöker desperat hoppa av min häst, som är i samma size som din, utan att slå ihjäl mig. Det är alldeles för långt ner till backen. :rofl:
Upp går jättebra..... med hjälp av diverse klätterställningar. :D

Haha! :rofl:


Nu har jag inte ridit på läänge, men när jag red kunde jag komma upp iaf på D-ponnys utan hjälpmedel. Gjorde som någon här i tråden beskrev, med ryggen mot hästens huvud, hoppa upp och ta spjärn med händerna mot manke och kors. MEN jag har så länge fått höra så mycket om hur dåligt det är för hästarna när man hoppar upp utan pall/stege/whatever att jag undviker att göra det om det går. Kanske är olika bra/dåligt beroende på vilken metod man använder för att komma upp?
 
Sv: Hoppa upp utan hjälpmedel

jaa du jag rider en b-ponny så det är bara att ta ett litet skutt och svänga över benet för mig :)
men man står med ryggen mot hästens huvud och tar yrrte benet ochsvingar med det samtidigt som man hoppar... jag är skitdålig på att förklara men hoppas att du fattar :)
 
Sv: Hoppa upp utan hjälpmedel

Jag puttar upp denna tråden lite då jag hittade den här videon nyss. Visar en rad olika tekniker för att svinga sig upp på en häst, både med och utan sadel och även hur man hjälper någon annan upp om man rider två stycken på samma häst. Mycket bra video, även om de pratar väldigt mycket.

http://youtu.be/NHpK9F1SCuA
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 542
Senast: zarmino
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 971
Senast: SkorpSmulan
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 558
Senast: Ramona
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 712

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp