Hoppa upp utan hjälpmedel

Sv: Hoppa upp utan hjälpmedel

Det har jag försökt med på min ponny som typ är 147 cm hög, jag är väl 168 kanske. Jag lyckas aldrig.
Glider alltid ner på samma sida igen. Börjar fundera på om jag har för mycket glansspray på henne. :angel:
 
Sv: Hoppa upp utan hjälpmedel

Det är en speciell teknik och kommer man på den så spelar inte höjden på hästen någon roll. Däremot är det svårare på en rund häst ;)

Men jag har kommit upp på ett 162cm rund nordsvensk genom att stå bredvid och svinga benet, så det går det med ;)

Lättast är att öva med en voltigegjord först :)
 
Sv: Hoppa upp utan hjälpmedel

Inte ofta jag gör det men jag studsar upp. Hästen står still och jag hoppar lite och tar i så är jag uppe. Jag är förvisso väldigt smidig och spänstig så som vissa dansare gör att de tar upp benet så foten är ovanför huvudet kan jag göra (haha sämst på att förklara :D) så kan lägga upp ena benet på min hästs rygg utan problem när jag står bredvid. Är 165 och min häst är 165 med.
 
Sv: Hoppa upp utan hjälpmedel

Jag är väldigt liten och nätt och samtidigt väldigt kort, har ett halvblod på 166 och med sadeln handlar det väl mest om att lyfta benet över sitt eget huvud och känna att foten ligger med tryck mitt på stigbygeln så att inte benet "svingar iväg" när man hoppar upp.

Och ska jag vara ärlig så, barbacka brukar jag ta av mig ridskon på vänster fot och sätta stortån vid sidan om hennes framknä och häva mig upp.. Känner mig som en cirkusapa men upp kommer jag!
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 542
Senast: zarmino
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 971
Senast: SkorpSmulan
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 558
Senast: Ramona
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 712

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra torrfoder
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp