Bukefalos 28 år!

hopplös...

S

strulxx

.. att fånga i hagen..
mitt 10 åriga varmblod är en underbar kille på alla sätt o vis utom ett han vill aldrig bli fångad i hagen mitt på dan. det går bra att ta in honom om alla andra oxå går in men ska man bara ta in honom så vägrar han att komma, brukar få jaga honom i hagen i 1-2 timmar innan han ger sig. han har aldrig fått komma undan men vägrar ge sig. vad tusan ska jag göra?:confused:
 
Sv: hopplös...

Hej!

När en häst inte låter sig fångas i hagen så är det ledarskaps rpoblem som det handlar om. Det är verkligen ett klockrent bevis på att det är något i ledarskapet mellan hästen och människan som inte fungerar. Förmodligen så ser din häst sig själv som rang hög och dig som ranglåg och tycker därför att den kan göra som den vill.
Så det du måste göra är alltså att ta tag i själva grundproblemet och skapa ett bättre ledarskap till din häst. Sen, när ledarskapet är befäst så kommer problemet försvinna i sig själv. Tills vidare när du ska hämta han i hagen så gör så att så fort han försöker springa iväg, driv på han! Driv och driv och driv, han ska bannemej springa! Det är ju faktiskt det han vill, så du säger du till honom: om du vill springa så ska du få göra det! eftersom hästar är lata djur och så kallade "comfort seekers" så kommer din häst snart att tycka att det är jobbigt att behöva springa. då kommer han att börja tänka att det kanske är bättre att samarbeta med dig. Det kommer han visa genom att sänka huvudet och/eller tugga sig om munnen. När ha gör det så sluta då att driva på och inta en avslappnade ställning. Vad händer då? Förmdoligen så kommer din häst att stanna upp och titta på dej, det är väldigt bra! Berömm då din häst jätte mycket och lämna sedan hästen ifred en stund så han får tänka efter en stund. När du sedan kommer tillbka till hagen igen så gör om samma sak. Förhoppningsvis så går det lite lättare denna gång och det kanske inte tar en timma innan han visar att han vill samarbeta. Så fort han visar det, stanna upp och berömm. Om du gör så här varje gång så kommer du att se att han snart förstår och att det kanske bara tar en minut innan han lugnar sig är uppmärksamm på dej och sänker huvudet och tuggar. Så småning om kommer han också att börja komma till dig.
Förstår du hur jag menar? Jag är ledsen om det blev lite rörigt men jag hoppas att du fattar ändå, jag är inte bäst på att förklara;)
Lycka till hur som helst!

Mvh emma:)
 
Sv: hopplös...

tror jag förstår, och ska prova detta. men om det inte funkar? han har varit vanvårdad och har nu ingen som helst respekt för människor. inte någon. han har varit nära på att springa över många...
 
Sv: hopplös...

Det som Zalmiak beskrev är effektivt, men var beredd på att det kan ta TID!
Om han varit nära på att springa över många låter det som en häst som det behöver arbetas en hel del med.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
749
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 047
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
927
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 587
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp