Hoppning i bomlöst (ST Comfort)

Camilla_H

Trådstartare
Vi har ju diskuterat detta ämne lite då och då men då ingen faktiskt hoppar i sin bomlösa så har vi haft lite brist på faktaunderlag men jag har nu ridit en hoppträning i min Comfort och kan berätta hur det gick.

Nackdelar
Ja, jag kan ju klart säga att en Comfort ska man INTE hoppa i! Detta för att stödet är minimalt och då jag inte har järnskänklar så fladdrade de betänkligt över hindren, fick mig ur balans och gjorde att jag hjälplöst ryckte min häst i munnen. :cry: Tränare beordrade mig att släppa tyglarna helt över hindren för att min hoppälskande häst inte skulle få skit när han gjorde det så bra och till slut band hon fast stiglädren i gjorden så att jag inte kunde flytta skänklarna. Varför hoppade jag då i den? Jo, jag trodde att vi skulle markarbeta med bommar första passet... Det andra red jag i en lånad Stübben.

"Fördelar"
Eller ja - de påstådda nackdelarna som inte hände:
Spirres rygg påverkades inte det minsta. Passet var nästan två timmar och med rätt många hopp och han gav ingen som helst signal om att det var otrevligt att landa med mig i sadeln och efteråt var avtrycket precis som vanligt och han hade ingen ryggömhet vare sig direkt efter eller dagen efter. En myt, troligen, att bomlösa skulle ge mer punkttryck vid nedslaget efter hinder.

Nu har jag, till min stora förvåning, en gammal snygg Kieffer som lånesadel för hoppning. Varför jag är förvånad är för att jag för några år sedan (då jag hade westernsadel) lånade denna sadel för hoppning och dressyrtävling och då låg den inte alls speciellt bra och Spirre visade det tydligt vid sadling. Nu när Spirres rygg ändrats enormt så ligger den superbra! Red i den igår och den åkte inte fram, glappade inte, låg inte i bakvikt och avtrycket efteråt var helt jämnt och fint. Dessutom sa inte Spirre halvsju vid sadlingen utan stod nöjt och och lugnt.

/Camilla
 
Sv: Hoppning i bomlöst (ST Comfort)

"Fördelar"
Eller ja - de påstådda nackdelarna som inte hände:
Spirres rygg påverkades inte det minsta. Passet var nästan två timmar och med rätt många hopp och han gav ingen som helst signal om att det var otrevligt att landa med mig i sadeln och efteråt var avtrycket precis som vanligt och han hade ingen ryggömhet vare sig direkt efter eller dagen efter. En myt, troligen, att bomlösa skulle ge mer punkttryck vid nedslaget efter hinder.

Fast det kanske är för dåligt musklade hästar som kanske inte använder ryggen så bra det gäller? En stark häst som vet hur man hoppar kanske inte påverkas av punkttrycket som uppstår men en klen häst kanske skulle? Det jag funderat på är ifall man inte kan padda upp sadeln extra inför ett hoppass, öka på stötdämpningen lite.
 
Sv: Hoppning i bomlöst (ST Comfort)

Vi har inte hoppat träning på flera år... Nu är han visserligen välmuskald i ryggen ändå, beroende på den bomlösa sadeln och timmar av distansträning och dressyr men ändå - någon van hoppare är han inte även om han tycker att det är kul.

/Camilla
 
Sv: Hoppning i bomlöst (ST Comfort)

Jag tror helt klart att det blir olika tryck från olika stiglädersfäste. ST har ju sitt längre upp från hästen än vad T + kopior har. ST är en stabilare o stelare sadel. Så jag tycker inte man kan diskutera hoppning i bomlös utan man får diskutera de olika modellerna var för sig.
Hade du varit mer hopptränad själv är det möjligt att du varit stabilare o inte behövt mer stöd.
Sen finns det alltid frågan om var trycket i landningen hamnar på en bomsadel. Det lär ju bli där stigläderfästet är. Betydligt längre fram än på en bomlös.
// Linda
 
Sv: Hoppning i bomlöst (ST Comfort)

Jo, men hoppar han med ryggen och går bra mellan hindrena? Det var väl mer så jag menade än att hästen måste ha hoppat nyligen.
 
Sv: Hoppning i bomlöst (ST Comfort)

"Fördelar"
Eller ja - de påstådda nackdelarna som inte hände:
Spirres rygg påverkades inte det minsta. Passet var nästan två timmar och med rätt många hopp och han gav ingen som helst signal om att det var otrevligt att landa med mig i sadeln och efteråt var avtrycket precis som vanligt och han hade ingen ryggömhet vare sig direkt efter eller dagen efter. En myt, troligen, att bomlösa skulle ge mer punkttryck vid nedslaget efter hinder.

Det är INTE en myt! Däremot är risken olika stor beroende på modell av bomlös, hopphöjd, ryttarens vikt, ryttarens hoppteknik.

Det som KAN hända är att sadeln vid nerslaget inte kan stå emot ryttarens vikt och då plötsligt och mycket kortvarigt med stor kraft lägger tryck på hästens högsta hårda punkt, dvs tornutskottet. Tornutskottet kan hålla för många sådana här plötsliga "slag" eller så kan det gå sönder direkt.
Det viktiga är alltså att se till att kanalen håller sin form under HELA hoppet så att tornutskotten skyddas. Svårt att kontrollera är detta förståss, kanske funkar det att kolla med denna.. http://www.lollosridsport.se/impressionpad.htm

För att vara säker på att man inte skadar sin häst kan man köra med knäslut och inte stå i stigbyglarna när man hoppar.

Hur svårt kan det vara att fatta risken med detta??? :mad:


Observera att jag skriver beroende på modell osv, ST Comfort tex är byggd så att jag skulle gissa på att den håller ganska långt vad gäller hoppning, men bara för att DEN klarar det betyder det inte att de lågbyggda Torsion mfl är lika bra byggda...

Så sluta dra alla bomlösa över en kam, de skiljer sig SÅ mycket!
 
Sv: Hoppning i bomlöst (ST Comfort)

*kl*

Såja, Skuggi, lugna dig nu - jag tycker jag skriver klart och tydligt att det är min Comfort jag refererar - inte alla bomlösa? Det är ingen som har kollat trycket av en vanlig engelsk sadel heller med impressionpad eller liknande så jag misstänker att det finns bra med mankar som får sig smällar vid högre hoppning, i så fall.

Det är ju inte heller så att man studsar ner efter hindret - oftast är man i balans med hästen och kommer ner mjukt med fjädring i knäna efter hindret.

/Camilla
 
Sv: Hoppning i bomlöst (ST Comfort)

Jag tycker det låter jätte bra med en bomlös sadel. Tänkte skaffa en sån. Men vet ej vart man får tag på en bra. Någon kanske vet vart man kan hitta en bra bomlös sadel? Någon hemsida typ.?
 

Liknande trådar

F
Utrustning Jag ska nu gå och köpa mig en bomlös sadel! Det finns ingen sadel som passar på min ponny.:crazy: Då kom jag på att en bomlös skulle...
Svar
5
· Visningar
916
Senast: joneya
·
Utrustning Jag börjar ju nå oanade höjder av desperation i sadelletandet, och ju värre desperationen blir dessto mer börjar ju tanken på att lämna...
Svar
2
· Visningar
996
Senast: jennis
·
Utrustning Jag har idag provat en bomlös sadel. Jag har länge varit nyfiken på bomlöst och tyckt det skulle vara PERFEKT till valacken som är ett...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 344
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp