Bukefalos 28 år!

Bomlös! för- och nackdelar!

F

Foxx

Jag ska nu gå och köpa mig en bomlös sadel! Det finns ingen sadel som passar på min ponny.:crazy: Då kom jag på att en bomlös skulle vara bra. Jag har hittat den jag vill köpa mm. Men då sa en kompis till mig att hon inte tyckte jag skulle köpa den! :confused: :mad: ... Hon sa att man måste ha perfekt balans, perfekt sits, inte göra avancerad dressyr/hoppning. Jag visste att man inte kan hoppa så bra i den. Jag har försökt ta reda på mycket om dom, men inte lyckats så bra, sen har jag tagit kunskap av vänner mm.

En annan kompis tycker att jag absolut ska köpa den! Hon säger att min ponnys rygg är som gjord fö en bomlös sadel!

Så nu vill jag att ni ska skriva ner era för- och nackdelar med bomlös sadel!:idea: :)
 
Sv: Bomlös! för- och nackdelar!

Ett tips: Använd sökfunktionen och läs igenom några av de hundratals trådar som redan finns i ämnet!
 
Sv: Bomlös! för- och nackdelar!

Är själv ägare till bomlössadel. Jag älskar min sadel :love: Helt underbar att rida i. Har en treåring så jag har varken ork eller pengar att byta sadlar till titt som tätt. Har haft den i kanske ett halvår, lite mindre tror jag. Min häst trivs och sätter väldigt bra och fina muskler över ryggen så jag tror att det är en bra sadel.
Alla jag känner som rider i bomlöst trivs jätte bra med dom. En tjej har haft jätte problem med sin häst och sadlar. När hon bytt till bomlöst så sa hennes equiterapeft (stavning?) att hästen aldrig varit så fin i ryggen som han blev med den bomlösa.

Men sen beror det helt på vem man frågar, endel säger att det inte alls är ngn bra sadel och att den förstör hästens rygg. Men då vet inte jag om dom verkligen har provat en bomlössadel för att själva se, eller om dom bara har "hört".
Man får lita på sig själv och tro på det som verkar logiskt.
Jag ska förhoppningsvis byta till en vanlig sadel när min tjej har växt färdigt. Men det är ju ngr år kvar och då kanske det har kommit upp ngt helt annat i denna värld av sadlar.

Man ska ju inte hoppa med den, själv hoppat små stockar i skogen som inte är ngn fara. Bra balans får du av sadeln! Får en väldigt bra sits eftersom stigläderna sitter längre bak. Sadeln ligger helt stilla om du har en ordentlig padd!
Det är padden som fördelar trycket, så viktigare med en bra pad än en jätte dyr bomlössadel! Sa en som jobbade på Torsion till oss. Att en dyr och bra pad är det viktigaste! Sen om du köper en billigare bomlös, det gör man som man vill.

Inte så lätt att hoppa upp som vanligt. Bäst att använda en pall!
Min medryttare var ute och red idag med en annan tjej. Den andra tjejens häst stegrade sig och skenade hem, min medryttare orkade inte hålla våran häst så hon ramlade också av tillslut. När pållarna kom upprusandes hem på gården så hängde den bomlösa (som vi har till våran ena) under magen :eek: Den har ju ingen stadga så den glider lätt med om man själv glider av. Fast allt gick bra iaf både med tjejer, hästar och sadlar!


Om det är ngt du vill veta så kan du alltid PM:a mig! Kanske jag kan hjälpa dig! Lycka till :banana:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bomlös! för- och nackdelar!

Jag har bomlöst på mitt arabsto. Har provat mängder med andra sadlar och inget har legat i närheten av perfekt på henne.
Så då hade jag inget annat val än att prova. Men det är inget jag ångrar för den är helt underbar att rida i och hon trivs jätte bra med den. Har inga problem med att sitta upp heller, den ligger kvar där den ska.
 
Sv: Bomlös! för- och nackdelar!

Hon sa att man måste ha perfekt balans, perfekt sits, inte göra avancerad dressyr/hoppning.

Min tränare rider bomlöst på sina tre hästar och hon gör både piaff, passage, spansk skritt och allt däremellan. Så det där med avancerad dressyr tror jag inte ska vara nåt bekymmer:)
 
Sv: Bomlös! för- och nackdelar!

Det går att göra ALLT i en bomlös sadel (förtum körning då kanske ;) ) så det behöver du inte oroa dig över. Men sen är det ganska svårt att uttala sig innan du ens nämnt vilken typ av bomlös du tänkte köpa, för det finns ju en uppsjö av bomlösa modeller som fungerar lite olika i uppbyggnad och stabilitet för ryttaren.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 222
Senast: iNHALE
·
Utrustning Ni sadelnördar, snälla hjälp och utbilda mig! Jag behöver uppenbarligen en ny sadel till min 4-åring. Dessvärre är hon bred och utan...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 355
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 312
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 036
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp