Hoppnissarnas snacktråd

Sv: Hoppnisssarnas snacktråd

Ja, jag anser ändå att min häst har helt OK kondition, har blir aldrig trött på träningarna där vi hoppar banor som är mycket svårare och längre än de jag tävlar på.
Men precis som du säger så tappar han "gnistan". Han hoppar ändå, för det mesta, men det är mer för att hindret står i vägen än för att han faktiskt vill. Ska prova med bara en start så får vi se!
 
Sv: Hoppnisssarnas snacktråd

Kl
Lillehästen varit på mini hoppträning och skuttat några hinder på raken. Bra träning bara att styra runt bland många hinder och våga gå emellan dom. Tämligen försiktig men stunder med trevlig känsla och lite bjudning på hinder. Nu är vi nästan redo för vintervila vilket passar bra när decemberhetsen närmar sig...
Tittat på tävling idag och var mycket impad över en pappa dotter konstellation på ponny. Kunnig pappa som lågmält hjälpte sin dotter, var trevlig mot funktionärer och medtävlande. Och otroligt trevlig dotter som var lugn och fokuserad på ganska mediokra ponnies men med fin grundridning och känsla. Oj vad många föräldrar som hade kunnat lära sig av det!! Inte bara ridmässigt utan hur man beter sig i en yävlingssituation!
 
Sv: Hoppnisssarnas snacktråd

Sånt är så roligt att se :)

Vi hoppade faktiskt igår. Eller mina stalltjejer fick hoppa. Jag var ute och tjuvhoppade lite i skogen i lördags.
3 av 4 hästar fick skutta, över hinder vi byggt av vad vi kunde skrapa ihop. Snart kommer det riktiga hinder :bow:

Ingen av hästarna har hoppat (mer än lite i skogen) på över tre månader, men skötte sig fint. Blev inget avancerat, två hinder på varsin raka, samt upphöjda cavalettis på medellinjen.

Alla hästarna studshoppade cavalettin i galopp ett par gånger, innan de behagade trava över :cautious: Så smidiga är dom iaf ;)

Stella var riktigt lugn, för att inte ha gått bommar på väldigt länge. Vanligtvis räcker det med ett par dagar så blir hon helt wacko av att se hinder. Den som var mest taggad var gammeltanten, fort gick det, och hon började med att kasta sig över cavalettiserien som om det vore ett längdhinder :D
 
Sv: Hoppnisssarnas snacktråd

Kl

Nuu är det för dött här igen tycker jag!

Ikväll ska jag iväg på hoppträning, hopptränar bara varannan vecka. Men nu framöver ska vi börja hoppa mer hemma nu då jag fått det som "hemläxa" av min dressyrtränare. Världens bästa dressyrtränare! :D

Vad ska ni andra göra i veckan?
 
Sv: Hoppnisssarnas snacktråd

Jag hoppar väl in här ;)

Jag, precis som fio, hänger en del på dressyr men tävlar inte heller dressyr (jaja, okej ibland då :p och det händer att vi vinner också :angel: ) utan är egentligen ft-ryttare...

Har äntligen lyckats komma iväg på lite hoppträning, något vi brukar ligga på latsidan med annars. Uppvärmt ridhus + fancy tränare + trevligt sällskap = motiverad PrinceFair! (och tom plånbok men det är en annan historia)
Var så jäkla nöjd med hoppningen igår!
Vi fick rida på typ en åtta med två räcken med bom 2 galoppsprång före, och plötsligt var hindrena höööga.
I vart fall högre än min lilla häst har hoppat förut, men han hoppade så fint så.
Han kan när han lägger den sidan till, annars är han mer "Vaa? Öh? Jag rev inte!! De där pinnarna? Som ligger i en hög på marken? :confused: Det var INTE jag O_o Och btw... I don't care".

"Jag tänkte att du skulle få känna att det var en riktig häst du har under dig" sa tränaren.
Yey! Min lilla lurviga ponnyhäst hoppade fint och högt och blev kallad "riktig häst" på samma träning :banana:

Så här ser han förresten ut i o-lurvig sommarkostym:
DSC00411.JPG
 
Sv: Hoppnisssarnas snacktråd

Jag ska rida dressyr faktiskt i veckan... har sett några fantastiska filmer på youtube som innebär att vi kommer utvecklas med stormsteg inom en månad om jag bara kan disciplinera mig nog :D
 
Sv: Hoppnisssarnas snacktråd

Red du för P.M?
Exakt samma sak brukar jag råka ut när jag ridit för honom?

Det där är ju ingen ponny, det är ju en stor häst ;)
 
Sv: Hoppnisssarnas snacktråd

kl. vilket härligt initiativ... Här tänker jag läsa lite i smyg och hämta inspiration och sukta efter när jag kan hoppa på riktigt!! Har bara hoppat typ 4 fjuttis-språng på min lilla häst. Sedan var hon halt av alltför svårbehandlad mugg, fick hippotrim, blev bra men har nu hunnit gå in i 5 e dräktighetsmånaden så jag får ge mig till tåls tills nästa år innan jag kan hoppa igen.
 
Sv: Hoppnisssarnas snacktråd

Red du för P.M?
Exakt samma sak brukar jag råka ut när jag ridit för honom?

Det där är ju ingen ponny, det är ju en stor häst ;)

Nej den här tränaren är en mr A

Well, to me kommer han alltid att vara ponny... stora hästen jag har är 177, minst, så denna lurviga sak på 163 = ponny :D
 
Sv: Hoppnisssarnas snacktråd

Stilig häst, och jag gissar min är mindre... säkert lurvigare oxå!
 
Sv: Hoppnisssarnas snacktråd

Kl

Nuu är det för dött här igen tycker jag!

Ikväll ska jag iväg på hoppträning, hopptränar bara varannan vecka. Men nu framöver ska vi börja hoppa mer hemma nu då jag fått det som "hemläxa" av min dressyrtränare. Världens bästa dressyrtränare! :D

Vad ska ni andra göra i veckan?

Jag ska göra såntdär roligt tre åring göra. Skrittprommenad, tömköra, uteritt och nåt pass på banan. Sista veckorna innan vintervilan nu och jag hade velat hoppa nåt lite till faktiskt. Mest för att se om liten mognat efter att ha varit iväg och hoppat riktiga hinder...
Idag longerade jag och det är bara balanstrav och korsgalopp fortfarande:meh: Ser för jäkligt ut och jag längtar efter en mogen häst ibland och riktiga träningar!! Låter så roligt!
 
Sv: Hoppnisssarnas snacktråd

Jag längtar efter en mogen häst ibland och riktiga träningar!! Låter så roligt!

Träningen igår gick inget bra alls! :( Hästen gick med handbromsen i och jag löste det inte. Skrev på facebook om hur träningen kändes;

Ni vet den där jobbiga känslan när man pratar med någon, och så märker man att den personen inte lyssnar utan tänker på annat, och när man frågar "eller vad tycker du?" så svarar dem "eh va..? vad sa du..?". Så kändes Jan-e att rida idag.

Skulle nog varit hemma och tömkört istället ;)
 
Sv: Hoppnisssarnas snacktråd

Träningen igår gick inget bra alls! :( Hästen gick med handbromsen i och jag löste det inte. Skrev på facebook om hur träningen kändes;

Ni vet den där jobbiga känslan när man pratar med någon, och så märker man att den personen inte lyssnar utan tänker på annat, och när man frågar "eller vad tycker du?" så svarar dem "eh va..? vad sa du..?". Så kändes Jan-e att rida idag.

Skulle nog varit hemma och tömkört istället ;)

Om det aldrig går dåligt, kan det aldrig gå bra ;)
 
Sv: Hoppnisssarnas snacktråd

Det är ju bra att det är på träningen det går skit, då kan man ju få hjälp! Så var det för mig på förra hoppträningen, red för en annan tränare (som f.ö. har en blogg som blivit poppis) och min kära häst passade på att vara på sitt muppigaste humör, som betyder svårstyrd, svårbromsad och allmänt jobbig. Jag fick kämpa mig blå, men det är ju bättre att det går skit på träningen än hemma, där ingen kan hjälpa en ;)

Är ju ingen mening att träna om det bara går fint där jämt, det enda man får höra är 'bra'. Då utvecklas man inte, utvecklingen sker ju genom att man höjer sin sämstanivå.

Jag har för övrigt hopptävlat för sista gången i år också, det gick bra i första klassen där jag lyckades få till det genom att rida bättre och på så vis få med mig min något trögstartade häst som nog inte vaknat än.. Vi blev felfria efter att jag fick ordning på galopptempot efter ett par hinder med lite svagare bjudning.
Klassen efter hade hon tappat lite energi men gjorde ändå ett bra jobb på de flesta hinder. I princip debut på höjden, fick några pet när hon inte riktigt fick energi från galoppen in i språnget och hon blev snabbt trött. Vi kom iaf runt :)

Nu ska vi trimma hela vintern så vi kommer ut på nästa tävling i februari :D
 
Sv: Hoppnisssarnas snacktråd

KL*

Var på Jens Fredricsson clinic på SRK i veckan (Onsdags har jag för mig)

Det var så sjukt intressant och väldigt inspirerande!

Jag gillade den skarpt!

Någon annan som sett hans Clinic-serie "From Good to Great"?
 
Sv: Hoppnisssarnas snacktråd

Det är ju bra att det är på träningen det går skit, då kan man ju få hjälp! Så var det för mig på förra hoppträningen, red för en annan tränare (som f.ö. har en blogg som blivit poppis) och min kära häst passade på att vara på sitt muppigaste humör, som betyder svårstyrd, svårbromsad och allmänt jobbig. Jag fick kämpa mig blå, men det är ju bättre att det går skit på träningen än hemma, där ingen kan hjälpa en ;)

Är ju ingen mening att träna om det bara går fint där jämt, det enda man får höra är 'bra'. Då utvecklas man inte, utvecklingen sker ju genom att man höjer sin sämstanivå.

Jag har för övrigt hopptävlat för sista gången i år också, det gick bra i första klassen där jag lyckades få till det genom att rida bättre och på så vis få med mig min något trögstartade häst som nog inte vaknat än.. Vi blev felfria efter att jag fick ordning på galopptempot efter ett par hinder med lite svagare bjudning.
Klassen efter hade hon tappat lite energi men gjorde ändå ett bra jobb på de flesta hinder. I princip debut på höjden, fick några pet när hon inte riktigt fick energi från galoppen in i språnget och hon blev snabbt trött. Vi kom iaf runt :)

Nu ska vi trimma hela vintern så vi kommer ut på nästa tävling i februari :D

Hur tyckte du det var att rida för hen?
Jag red ett par kurser för hen för en 8-10 år sedan, men det var bland det skummaste jag varit med om. Hade väl rätt intressanta övningar, men ingen utav oss fick varken feedback eller kritik. Det var mest över det hindret, sen det och sen det. Inget om hur det gick eller liknande.
En träning satt hen själv o red en av elevernas häst i en halvtimme, medans vi andra fick skritta runt :meh:.
Men det finns mkt matnyttigt i bloggen :bow:, men inget vi ngnsin fick ta del av under kurserna.
 
Sv: Hoppnisssarnas snacktråd

KL

Hoppar oxå gärna in här :)

Ska hoppa ikväll, det var en månad sen pga diverse omständigheter, ska bil så kul!!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 958
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 600
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 360
Senast: Amha
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 902

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp