Hoppstam på D-ponny?

F

Frågvis

Till våren så funderar vi på att köpa en unghäst att ha på tillväxt till våra barn. Vilka hingstar ger bra hopphästar? Tänker mest på New Forest och Connemara men även andra...
 
Nu orkar jag inte fråga varför, du ska köpa en unghäst till barn. alla andra kommer att fråga det ändå.
Jag svarar bara på frågan.

En häst som ger (ofta) fantastiska avkommor är Poetic Justice RC 81, en connemarahingst.

kolla bara på hur många poetic avkommor hästar som tävlar ponnyhopp SM.
 
En connemara!

Min som är e Carnaby Patrick Hooligan hoppar som en lite studsboll, iaf än så länge, hon är bara tre så hon är ju inte inhoppad under ryttare.

Och det är väl klart att man kan ha en unghäst på tillväxt åt barnen, barn kan vara duktiga de med och annars kan man få hjälp med att rida in hästen.
 
Fast jag kan svara ändå :) Skulle skrivit vidare igår men min data fick det nya viruset....

Mina flickor har flera ponnier redan och tävlar hoppning sedan många år... Jag har ridit in och pysslat med flertalet unghästar... Just nu rider de B och C-ponny och så småningom är det dags att gå vidare...

Tack för tipsen om hingstar!

:cool:
 
Och jag glömde... vi ville ha ett sto för att så småningom ta föl efter... och jag skulle gärna vilja syssla lite med utställning...
 
Connemarahingsten Poetic Justice är nog det säkraste valet om man vill ha en bra hoppare, hans avkommor går ju super. Annars vågar jag inte uttala mig om connemarorna eftersom jag är för dåligt insatt.

På new forest sidan får du nog vara lite uppmärksam på storleken på din tilltänkta ponny annars riskerar du att få en C-ponny eftersom majoriteten nf hamnar i den kategorin. Bra hopplinjer är tex söner och sonsöner till Smedhults Cavat (tex Miclas Activ, Fredriksbergs Dali, Fredriksbergs Dizney mfl). Gentleman lämnar också ofta bra hoppning och Xandino, båda dessa är dessutom lite större. Hingstar som ligger väldigt bra på tex kvalitetsbedömingsindex för hoppning är Silverlea Top Hat och Sörbys Lotus, det är dock sällan du ser d-ponny avkommor till dessa båda hingstarna.
 
Jag kan bara rekommendera inom welsh, det finns ju större welshar med och flertalet bra ridponnyer med welsh i.. Breccles Minstrel Boy har har träffat många avkommor efter, alla har varit mycket trevliga och lätta att arbeta med.

Veronas Bo-Gi är ju ett annat stalltips ;)

//E
 
Om du kan tänka dig ridponny så har Russian Ivory xx's avkommor börjat visa sig på tävlingsbanan och har stor hopptalang. Även de e.... nån av fullblodshingstarna från Ylva L-S.
 
En annan connemarahingst som verkligen har utmärkt sig på kvalitetsbedömningar o dyl är ju Lofty Roderic, det finns dessutom ganska många unghästar efter honom nu.


Länk till stuteriet finns på connemarasällskapets hemsida.
 
Det fanns en bra artikel i ridsport för ett tag sedan... kommer bara inte på i vilket nummer aj aj... men där fanns listor på de bästa ponnyförvärvarna... Rota i gamla ridsport sen sommaren eller möjligtvis våren om du har några...
 
Sv: Hoppstam på D-ponny?

Håller med om att Poetic-hästarna är något utöver det vanliga...
Vill man hålla på med utställningar och avel så är ju ridponny ett bra alternativ. Tyvärr är väl de flesta ridponnyhingstarna så nya så man har väl svårt att se hur de förärver sig i hoppning. Men Verona´s Bo-Gi och Leun Veld´s Elegant är ju äldre hingstar som båda har egna prestationer samt har förärvt hopponny (och dressyr) i Holland...Kika in på deras hemsida (www.bo-gi.com), kanske deras ägare kan tipsa er om någon bra framtidsponny. Annars finns det jättefina ponnyer i Tyskland och Holland med goda framtisutsikter....om man nu är intresserad av ridponnyer...
 
Sv: Hoppstam på D-ponny?

Fast det finns en hel del *knäppa* poetic avkommor också om man ska vara riktigt ärlig, själv är han ju inte direkt känd för sitt trevliga temprament så många av poppes avkommor är *svåra* fast hoppar hur bra som helst. Själv har vi faktiskt 2 st new forestar som är D-ponnyer och den ena är åndå bara 2 år och son till den andra vi har. Hon är efter Sörby´s oboy som har lämnat en hel del bra hoppavkommor fast de är ju inte så gammla ännu + att man ofta får lite gång i de eftersom han är efter Fredriksbergs Chopin,
Sen betäckte vi henne med Eloge (tyvärr kastrerad nu) och har fått en kanon avkomma om jag får säga det, Gentleman lämnar också som sagt bra avkommor, Sörbys Lotus likaså.
 
Sv: Hoppstam på D-ponny?

:love: Connemara!!!! :love:

Hade du tänkt köpa en ponny med hoppstam, då kan jag varmt rekommendera dig en Connemaraponny! och jag måste tillägga att nästintill varenda Connemara är fantastiska hoppare! (men någonstans finns det kanske något undantag?)

Dessutom kan jag tillägga att det är en ras med ett helt fantastiskt temperament, ofta kallas den ju "den lilla hästen med det stora hjärtat"!

Vad du än väljer, så hoppas jag att Du väljer rätt! men jag kan inte nämna en annan ras som ligger mig närmare hjärtat än Connemaran!

Lycka till!
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
907
Senast: Fiorano
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 560
Senast: Johannna1
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 278
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp