Horse Reality II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja alltså, nu har ju jag väldigt lite data att gå på, men betäcker jag ett sto med lågt GP med en hingst med hög GP tycker jag generellt fölen ofta får GP i nivå med stoets (strax över eller strax under). Nu har jag börjat betäcka de ston med lägre GP med hingstar med medel GP (alltså högre än stoets, men inte extremt mycket högre) och där verkar det vara större chans till att få föl med GP i nivå med hingstens (även över). Som sagt, extremt lite att gå på ännu, men väntar några fler såna kombinationer under veckan, så får vi se. :D
Jag är mycket nyfiken på resultatet av detta så du får gärna meddela vad du kommer fram till :)
 
Skam den som ger sig ett av mina misslyckade hingstföl fick på försök 23 en stjärna. Maxresultat 80,88 men det räknas det också. Att jag vill ha en stjärna på honom är att jag vill testa att använda honom någon gång och ta semin från honom. Han har hela 312 i GP för reining.
 
L

https://www.horsereality.com/horses/243405/foal-doe-243405
Varken stoet eller hingsten har väl särskilt högt GP men fölet hade ju inte behövt bli sämre🤨 Och hon kunde ju fått sw1 genen eller CR genen iaf😑
Fast där är det ju ganska varierade matchningar, om man kollar på de individuella poängen. Då tror jag att det lätt blir lite "high Chaparall" över det hela. Eftersom det ska finnas två dolda poäng bakom varje del, det vi ser är snittet. Säg då att ena hästen har 70 och den andra har 80 för exempelvis balance, då kan vi i det här fallet anta att häst 1 har två poäng på ex. 68 och 72. Häst två har 75 och 85. Bästa möjliga resultat är alltså att fölet får ut en poäng på 79 (om de avrundas uppåt), och den chansen är inte jättestor. Skulle istället båda hästarna ligga på poäng runt 75 är ju sannolikheten stor att båda har dolda poäng över detta och möjligheten till ett föl som är lika bra/bättre än föräldrarna är betydligt större.

Däremot ska man ju ha i åtanke att det där fölet som är "i princip lika bra" som ena föräldern i exempel 1 mycket väl kan ge bättre avkommor än föräldrarna, eftersom den fått det bästa från båda. Men som sagt, att avla på två hästar med väldigt skilda poäng ger en inte vidare stor chans att få föl som är i nivå med den bättre. Sen kan man givetvis ha otur i mitt andra exempel också, men då är det i alla fall lite mer 50/50, vilket bör vara det bästa man kan få.
 
Nu har jag handlat en del på marknaden och slogs ganska fort av hur många hästar som jag köpt billigt, som är totalt "misshandlade" där de inte kan ha fått mat/vatten/mockat mm på flera dagar.
Sedan är det rätt enkelt att ge dem lite kärlek några dagar så har man helt plötsligt en häst som gör bra ifrån sig på utställningar från att ha varit bland bottennappen. :up:

Sedan har ett gäng föl fötts och jag upplever väl samma form av besvikelse som många andra här, är lite ambivalent kring hur jag skall göra med dem. De är liksom okej, men inte direkt bra, och har tråkiga färger. Ska man vänta tills de växer upp och se om de går bra på tävling, sälja, eller pensionera? :confused: Måste fundera vidare...
 
Dagens föl var det här stoet:
https://www.horsereality.com/horses/237762/
Inga problem för henne att bli star i alla fall. :D Hennes GP blev lägre än både mamma och pappa, men hon fick 1 VG mer än sin mamma i alla fall, så sammanlagt 4 VG och 8 G. Hon fick även mammas CR-gen. Mamma häst är den welsh jag vanligen vinner Day Champion med (36 st so far), men fölis verkar inte ta över den rollen.

Nämen hade helt missat, den är ju efter min svarta lilla hingst :love:
 
Hänger inte med i tråden så mycket längre, tydligen finns det något som heter IRL :confused:

Men i alla fall. Mitt första Cleveland-föl kom idag :D Blev en förbättring av mammans GP och en 1:a prisrosett i utställningen, återstår att se vad siffrorna i confon landar på.
Iom att jag håller i mina DP och inte åldrar hästarna så känns det som jag halkar längre och längre efter alla andra - men jag tänker strunta i det och jobba på att förbättra det material jag har i den takt det tar. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Ronneby horse center öppnar igen efter tre veckors isolering
Svar
0
· Visningar
57
Senast: Gunnar
·
Kultur Måste vara fler än jag på Buke som tittar på skräp-TV! :D Vad kollar ni på nu, några tankar om säsonger eller personligheter? En ny...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 083
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Hästnyheter Göteborg Horse Show närmar sig sitt slut. Men helgens stora hopptävling återstår.
Svar
0
· Visningar
107
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det vankas hästfest i Göteborg. SVT sänder hela helgen från Göteborg Horse Show. I kväll är det dags för de svenska stjärnorna i...
Svar
0
· Visningar
159
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp