Horseware ponny

Ajda

Trådstartare
Jag söker bilder på era hästar/ ponnys som använder horsewares täcken i modellen ponny. Vi är i ett mellanläge känner jag. Islandshästar och en c ponny som normalt drar 125 i täcken. Köpte ett amigo hero 0 gram i modell ponny. Sitter kanske något tajt i bogen men lagom långt i övrigt.

Jag funderar nu på att köpa ett amigo bravo 100grams som man kan komplettera med liners. Men är så osäker på storlek. Ska det till liners under får det inte bli för tajt i bogen redan innan. Men jag vill inte ha en stor lös klänning till hästarna heller.
 

Bifogade filer

  • 99031852-701A-46EC-841A-6B8E6004290F.jpeg
    99031852-701A-46EC-841A-6B8E6004290F.jpeg
    450,2 KB · Visningar: 121
Har inga ponnybilder men tänkte bara säga att v-fronten har helt annorlunda passform i bogen, mer tillåtande. Testat ett sådant?
 
Har inga ponnybilder men tänkte bara säga att v-fronten har helt annorlunda passform i bogen, mer tillåtande. Testat ett sådant?
Det kan vara en idé. Men då är det ju om det finns en ponny modell med v-front. Jag har mest kikat på strömsbergsgård och jag tror inte jag sett ett sånt amigo där. De hade visserligen inte heller amigo bravo ponny i 100g.
De tyckte i stället jag skulle köpa ett rhino wug, men halvhals är jag inte intresserad av.
 
Jag har nyligen köpt ett pony plus med discfront till min shetlandsponny. Det är mer v-front än ett vanligt bravo.

Här kommer iaf en bild på ett bravo pony plus på en mycket nätt d-ponny.

9BA0BEE8-DBDE-4BD6-9F77-E45D610CDAD5.jpeg
 
Jag har Amigo bravo 100 gr och ett 50 gr Amigo Mio. Båda sitter bra på min rejäla islandshäst. Bucas har bra passfom över bogarna. Även lippo har prisvärda täcken. Jag byter gärna mellan olika märken så blir det mindre punkttryck på bogarna. Använder inte ofodrade täcken då jag upplever att dom kyler ned hästen även om dom har hyfsat med päls.
 
Det kan vara en idé. Men då är det ju om det finns en ponny modell med v-front. Jag har mest kikat på strömsbergsgård och jag tror inte jag sett ett sånt amigo där. De hade visserligen inte heller amigo bravo ponny i 100g.
De tyckte i stället jag skulle köpa ett rhino wug, men halvhals är jag inte intresserad av.
Nej kan vara så att de inte finns i ponnymodell. Har du testat vanlig storlek också?
V-front finns i amigo bravo 12, rhino och rambo. Inte de billigare amigo.

Jag handlar oftast från Veidelands. De brukar ha bra priser 😊
 
Discfronten tycker jag är väldigt mycket mindre i bogen än v-front..

Hur är discfronten i hållbarhet? Ä lite skeptisk pga att det är kardborre enbart.

Skulle passa bra på min häst om det var lite tajtare. Rambo original är alldeles för stort i fronten men ger inte skav tack vare att passformen i övrigt är bra och täcket ligger still, samma med Rhino wug. Men det är arvegods från tidigare häst och jag är för snål för att byta ut en hel garderob med Rambo och Rhino, dock spanar jag på andra lösningar inför att täcken behöver bytas ut. Konstigt nog ligger Amigo med vanlig knäppning bra i stalltäcket, så kanske skulle det göra det även i Bravo eller Hero? Nån som har bägge sorter och vet om de är lika, dvs både stall- och utetäcken i Amigo med rak knäppning?
 
Hur är discfronten i hållbarhet? Ä lite skeptisk pga att det är kardborre enbart.

Skulle passa bra på min häst om det var lite tajtare. Rambo original är alldeles för stort i fronten men ger inte skav tack vare att passformen i övrigt är bra och täcket ligger still, samma med Rhino wug. Men det är arvegods från tidigare häst och jag är för snål för att byta ut en hel garderob med Rambo och Rhino, dock spanar jag på andra lösningar inför att täcken behöver bytas ut. Konstigt nog ligger Amigo med vanlig knäppning bra i stalltäcket, så kanske skulle det göra det även i Bravo eller Hero? Nån som har bägge sorter och vet om de är lika, dvs både stall- och utetäcken i Amigo med rak knäppning?
Jag har inte haft något täcke med discfront så vet inget om hållbarheten tyvärr. Har bara testat på min häst!
 
Hur är discfronten i hållbarhet? Ä lite skeptisk pga att det är kardborre enbart.

Skulle passa bra på min häst om det var lite tajtare. Rambo original är alldeles för stort i fronten men ger inte skav tack vare att passformen i övrigt är bra och täcket ligger still, samma med Rhino wug. Men det är arvegods från tidigare häst och jag är för snål för att byta ut en hel garderob med Rambo och Rhino, dock spanar jag på andra lösningar inför att täcken behöver bytas ut. Konstigt nog ligger Amigo med vanlig knäppning bra i stalltäcket, så kanske skulle det göra det även i Bravo eller Hero? Nån som har bägge sorter och vet om de är lika, dvs både stall- och utetäcken i Amigo med rak knäppning?
Jag har discfront på ett av mina mellantäcken till halvblodet, det har klarat sig i 1,5 år utan problem. Men jag stänger alltid kardborren när jag tar av täcket för att minimera risken att det ska fastna hår och skräp.

Jag uppfattar storleken på Amigo (med rak knäppning) inne och ute som likvärdiga. Dessa har jag nog 10-12 st av.
 
Nyfiken på vad som skiljer ponny modellen från vanlig?
Köpte min första ponny (Connemara 144 cm) i förra veckan. Fick stanna med hästen i släpet o panikköpa täcke då han är klippt😝
received_506739330486671.jpeg
. Köpte ett vanligt i 125 då jag inte ens visste att det fanns speciell ponny modell. Men tycker ju det ser lite långt ut på han. Asså att det går ner på benen 😎
 
Nyfiken på vad som skiljer ponny modellen från vanlig?
Köpte min första ponny (Connemara 144 cm) i förra veckan. Fick stanna med hästen i släpet o panikköpa täcke då han är klippt😝Visa bifogad fil 67553. Köpte ett vanligt i 125 då jag inte ens visste att det fanns speciell ponny modell. Men tycker ju det ser lite långt ut på han. Asså att det går ner på benen 😎
received_197993085105886.jpeg
 
Nyfiken på vad som skiljer ponny modellen från vanlig?
Köpte min första ponny (Connemara 144 cm) i förra veckan. Fick stanna med hästen i släpet o panikköpa täcke då han är klippt😝. Köpte ett vanligt i 125 då jag inte ens visste att det fanns speciell ponny modell. Men tycker ju det ser lite långt ut på han. Asså att det går ner på benen 😎
Ponny-modellerna är lite kortare i sidorna, svanssnöre lite högre upp. Om jag inte minns fel så kan maggjordarna vara aningen kortare också.
 
Aha det förklara varför min ser ut som att han fått på sig för stor pyjamas 😁
Min ser oftast ut som att han har klänning om han inte har ponny-modell ;)
Men, med deras skärning för framben och annat så tycker jag det på min fungerar lika bra med icke-pnny som med ponny, så jag varierar beroende på vad som finns i den täckesmodell jag vill ha. Har bådfe Amigo & Rambo till min isis, ca 137cm hög och stl 125 i rygglängd. Har haft 115 i Horseware men har breddat sig så att de blir aningen korta numera.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Blev till slut tvungen att skaffa mig ett användarkonto efter att ha läst på forumet i det dolda i en halv evighet 🙄 Det som...
2
Svar
20
· Visningar
1 784
Senast: blayenka
·
Utrustning När jag köpte min häst hade han väldigt lite hull och muskler. Då fick han ett nytt täcke från horseware, amigo 0g med disc front i...
Svar
12
· Visningar
1 182
Senast: Sixten
·
Utrustning Jag har 2 klippta hästar som klipptes för ca en månad sen, så pälsen har vuxit ut endel. Just nu går de med 0 grams regntäcke. Men...
Svar
7
· Visningar
800
Senast: Elo
·
Utrustning Förutom lite skav på den tjocka sommarmagen tycker jag att Rambo Protector har suttit bra på min häst (hade dock önskat att flughuvans...
Svar
12
· Visningar
858
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gårdar förr
  • Sommarföräldrar 2024
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp