Bukefalos 28 år!

Host spöket

Shaggy

Trådstartare
Så har host spöket tittat in (sucka). Novan har klarat hela vintern utan hosta men nu kommer den troligen pga att vitlöken har tagit slut (har beställt ny men den har inte kommit). Vad kan man göra. Jag försöker rida varje dag så hon får chans att hosta ur sig (krullar inte ihop eller anstränger utan hon får ta det i sin takt). Har dessutom börjat blöta allt foder. Men finns det nåt mer man kan göra? Drömmen är ju en lösdrift men var hittar man en sån ute i obygden i Värmland???
 
Proppa i färsk vitlök? Går det att ordna en provisorisk utebox? Kanske kan du byta box till en som är nära en dörr som kan vara öppen? Kan de gå ute fler timmar i hagen? Försök hålla nere dammnivån i stallet, vattna vid sopning, sopa när hästarna är i hagen osv...

De vintrar min hostat har det tyvärr setat i resten av vintern när hon väl börjat hosta. :( Frisk luft o blöt maten, svårt att göra mer. Vet. kan skriva ut Fabrol :confused: (heter det väl?) kan kanske hjälpa.
 
Det enda som skulle gå av detta är att proppa i henne färsk vitlök. Inga öppna dörrar i det stallet inte och att inte sopa gångarna på kvällen det går väl inte. Sen sitter givetvis höluckan precis utanför Novans box :crazy:.
 
Har du provat att ge henne alger? Det funkade jättebra på min häst, och även en till i stallet som hostade lite.

/ Maris
 
Jag skulle ställa mig frågan; Varför hostar hästen? Om hästen hostar så är det bästa (och egentligen) den enda räddningen att byta stallmiljö.
Om du inte har möjlighet att ha lösdrift, så kan utebox vara ett bra alternativ.
Se även över boxströet, torv el. spån kan vara att föredra.

Börja med att ordna dessa saker innan ni börjar gömma symtomen med hjälp av alger etc.

Har vet. lyssnat på hästen?
 
Det enda som skulle gå av detta är att proppa i henne färsk vitlök. Inga öppna dörrar i det stallet inte och att inte sopa gångarna på kvällen det går väl inte. Sen sitter givetvis höluckan precis utanför Novans box .

Byt stall, för hästens skull. Jag VET att det inte är det lättaste etc, men får du inte till stånd en ändring så är det vad du måste göra. Det där är rena mardrömmen för vilken frisk hästs luftrör som helst, och för en känslig häst eller en dammallergiker är det rena döden :(
 
Utebox är en dröm och lösdrift en önskedröm. Här finns varken det ena eller det andra :smirk:
Tyvärr finns det nog många anledningar till varför hon hostar. Bla har hon tidigare stått i ett stall som det visade sig vara mögel i taket i :(
 
Byt stall, för hästens skull. Jag VET att det inte är det lättaste etc, men får du inte till stånd en ändring så är det vad du måste göra. Det där är rena mardrömmen för vilken frisk hästs luftrör som helst, och för en känslig häst eller en dammallergiker är det rena döden :(

Jag vill verkligen byta till ett bättre stall men mig veterligen finns det inga bra stall häromkring. Alla stall är gamla ombygda ladugårdar med för lågt tak och dålig ventilation. Fördelen med det stall jag står i nu är att det iallafall är fina hager. Innan jag flyttade dit så letade jag efter något eget (har just köpt hus försökte köpa hus med mark till men det fanns inget bra ställe) och hade då tänkt bygga en lösdrift till henne (+ skaffa en kompis till henne givetvis).
Sen jag började blöta höt har hostan försvunnit men det känns verkligen som om jag balanserar på en knivsegg :crazy: (alla i stallet tycker som vanligt att jag skämmer bort hästen :confused:).
 
Du kan inte få bygga uteboxar elelr lösdrift där du står nu då? Om du betalar själv (och har pengarna såklart, det är ju inte alltid det lättaste?)

Hur länge går hon ute per dag? Kan du och någon annan hästägare kanske ha era hästar ute längre och ta ind em själv? Så minskar du ju tiden hon står inne.

Synd du inte bodde här i närheten. Jag har ledig boxplats. Kallstall, 17 meter i takhöjd, samma luftkvalitet som utomhus och optimalt för hosthästar. Fodras med hösilage både inne och ute och alla hästar i stallet står på spån (för att fölis fick en ihängande hosta efter sina två luftvägsinfektioner och vet varnade mig att de små, små skador som blir på slemhinnan vid luftvägsinfektioner kan skapa bronkit om man har otur. SÅ för att vara på den säkra sidan bytte jag höet mot hösilage och halmen mot spån. Då försvann den sista lilla hostan (hon har inga problem med att äta hö och stå på halm NU, men jag gillar spån och hösilage bättre oavsett, så *s*). Dessutom har jag stoora, kuperade hagar och 12 - 14 h utevistelse/dag. Men jag bor som sagt inte där du bor =/
 
Mitt emellan Gävle och Uppsala, utanför Tierp =)

Sa jag att det var fri tillgång på analyserat hösilage dygnet runt, och att sista kollen är vid minatt och morgonkollen vid åtta? Och de som inte kan äta fri tillgång har fem fodringar/dag? Och jag är äckligt billig? :angel:

Å andra sidan är jag rätt restriktiv med inackorderingar, tar gärna helinack/konvalescenter men är rätt restriktiv med att ta "vanliga" just för att slippa en massa meningsskiljaktigheter. :devil: fast du verkar ju vettig =)
 
Synd att jag inte bor närmare. Skulle verkligen vilja ha ett sånt stall och det vill Novan med.
Bygga lösdrift/utebox där jag står nu blir nog svårt får ta och titta runt lite och fundera hur man skulle kunna lösa det hela praktiskt.
 
*host,host*
Det är redan bokat hos Alexandra. ;)
Jag har bestämt att mitt sto ska dit vid fölning och sen hämtar jag hem henne igångsatt och ännu senare en uppfostrad fölunge.. :D :cool: :rofl: :bump: :banana:
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 489
  • Artikel
Dagbok Vårens ljuvligaste dag sitter jag inne nästan hela dagen och känner mig bara frustrerad. Jag har en deadline för att lämna in...
Svar
2
· Visningar
813
Senast: cassiopeja
·
Ridning Lägger ut detta som ett svar till alla som ”hoppar på ridskolan” och även ställer frågor, kan bara börja med att jag absolut inte...
Svar
1
· Visningar
1 209
L
Relationer Hej! Jag är en tjej som skulle vilja prata om en sak nämligen om när man är bortskämd. Det var en som sa till mig att jag är bortskämd...
2
Svar
37
· Visningar
5 093
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp