Höstföräldrar 2020 - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här tror jag vi har typiska 4 months sleep regression just nu 😴 stökar på kvällarna innan hon kommer till ro... sen vaknar hon oftare än vanligt på nätterna, försöker stå emot så mycket jag orkar att inte erbjuda bröstet för lätt 😅 vill ju inte att hon vänjer sig vid att äta oftare natte tid... Hon somnar om utan så verkar inte vara hunger, men de går fortare att amma ibland... går ju i bara farten när jag inte har koll på vad klockan är och är trött 😅
Åh, är det en grej alltså?? Låter precis som mina pojkar!

Vad är nästa steg, och när kommer det?

Elsa vänder sig till mage 1000 gånger om dagen, det tar tre sekunder och sen blir hon frustrerad. Jag försöker visa hur hon kan vända tillbaka och hon har gjort det nån gång men oftast Börjar hon gråta. När jag vänder henne till rygg så lägger hon sig nästan omgående på mage igen.... Och börjar gråta. 😅

Här är en till med jobbiga nätter. 🙋‍♀️
Alltså, EN gång på 6,5 månad så har vi haft en natt med bara tre uppvak. Annars är det 5-7 uppvak per natt i bästa fall och 10-15 under tuffare perioder. Jag blir totalt knäpp av att aldrig få någon längre sammanhängande sömn, under dagarna känns det som att ständigt gå runt i någon slags dimma. Jag var helt inställd på dålig sömn som småbarnsförälder men just nu känns det som att det aldrig kommer ta slut. 😴

Någon som har förmåga att se in i framtiden och kan ge mig ett datum för när det vänder så att jag åtminstone kan räkna ner? :p

Inatt har Lilly återigen varit vaken mer än sovit. Extremt snuttig. Förmodar att det kanske är tänder på gång? Har glömt hur brorsan var i den åldern.

Ja ungefär hur lång tid brukar det ta för tänderna att titta fram? Här syns inga tänder än men det dregglas massor, fingrarna ofta i munnen och väldigt snuttig. Dock har det varit så för oss rätt länge nu så jag blir osäker på om det kan vara tänderna som spökar i vårt fall eller om det bara är det nya normala så att säga. :D

Här är en till med jobbiga nätter. 🙋‍♀️
Alltså, EN gång på 6,5 månad så har vi haft en natt med bara tre uppvak. Annars är det 5-7 uppvak per natt i bästa fall och 10-15 under tuffare perioder. Jag blir totalt knäpp av att aldrig få någon längre sammanhängande sömn, under dagarna känns det som att ständigt gå runt i någon slags dimma. Jag var helt inställd på dålig sömn som småbarnsförälder men just nu känns det som att det aldrig kommer ta slut. 😴

Någon som har förmåga att se in i framtiden och kan ge mig ett datum för när det vänder så att jag åtminstone kan räkna ner? :p
Nej, känner ju igen det där med att man tror att det aldrig tar slut. Men lika fort som det kan bli sämre kan det ju också bli bättre. Sonen har aldrig sovit så dåligt men heller inte hela nätter. För oss blev det faktiskt bättre när han slutade äta på natten runt 9-10 månader. Men för en del hjälper ju inte det. Då räckte det med att stryka honom på ryggen för att han skulle somna om. Han är ju två år men sover oftast inte hela natten än. Skillanden är dock att han alltid somnar om om vi lägger oss bredvid och håller handen vilket inte stör ens egen sömn så mycket.

Tar han flaska på natten? Ni kan inte dela upp och ta halva natten var? Så gör vi rätt ofta. Visst att jag är hemma på dagarna men eftersom Elsa inte går att lägga ner eller sova i stillastående vagn så blir det ju inte direkt nån chans till vila för mig. Delar vi upp natten i typ 20-01 och 01-06 fr ju båda sova sammanhängande i 5 timmar vilket ju är acceptabelt tycker jag

Nej, känner ju igen det där med att man tror att det aldrig tar slut. Men lika fort som det kan bli sämre kan det ju också bli bättre. Sonen har aldrig sovit så dåligt men heller inte hela nätter. För oss blev det faktiskt bättre när han slutade äta på natten runt 9-10 månader. Men för en del hjälper ju inte det. Då räckte det med att stryka honom på ryggen för att han skulle somna om. Han är ju två år men sover oftast inte hela natten än. Skillanden är dock att han alltid somnar om om vi lägger oss bredvid och håller handen vilket inte stör ens egen sömn så mycket.

Tar han flaska på natten? Ni kan inte dela upp och ta halva natten var? Så gör vi rätt ofta. Visst att jag är hemma på dagarna men eftersom Elsa inte går att lägga ner eller sova i stillastående vagn så blir det ju inte direkt nån chans till vila för mig. Delar vi upp natten i typ 20-01 och 01-06 fr ju båda sova sammanhängande i 5 timmar vilket ju är acceptabelt tycker jag
De första tre månaderna accepterade han flaska på kvällen vilket gjorde att jag kunde få några timmars sammanhängande sömn om jag gick och la mig tidigt. Numera vägrar han nästan alltid och blir förbannad för att sambon ens försöker. Just nu är han dessutom väldigt mammig så ofta är det bara jag som duger även vid läggning etc.

En del av problemet är nog även att jag är väldigt lättväckt, även om jag sover ensam i ett annat rum med stängda dörrar emellan så vaknar jag direkt vid minsta ljud från Lilleman. Det gör ju att jag ändå inte kommer ifrån uppvaken så att säga, även om det är sambons del av natten. Sen så tenderar uppvaken att bli betydligt längre och mer högljudda om det bara är sambon i närheten så för att maximera sömnen för alla så har vi pausat uppdelningen av nätterna på vardagarna. På helgerna brukar vi se till att vi får en sovmorgon var åtminstone.

Sen så är han ju väldigt rörlig och rörig. I natt t.ex har han haft väldigt svårt att komma till ro och klättrat på mig jag vet inte hur många gånger, skallat mig, snurrat runt, krupit iväg, ställt sig upp mot väggen, bankat i väggen etc. i långa perioder i sträck. Väldigt lätt att försöka sova då 😅

Nåväl, en dag vänder det väl. :)

En helt ok natt sömnmässigt, ammade henne tre gånger mellan midnatt och kl 8 tror jag.
Och nu sover hon, två timmar i sträck i vagnen nu. Har varit tvungen att kolla till henne flera gånger. Såhär sammanhängande har hon inte sovit på veckor!
Har både blivit en timme promenad med hunden och sen en timme ute i trädgården.

Ni andra som har bebisar runt halvåret. Hur långt har ni kommit med mat? Storebror har alltid varit sjukt enkel och bara gapat år allt vi serverat. Det var liksom magen som sa stopp och att vi fick ta det lugnt med mat, aldrig att han inte velat ha mer. Och ville måltidsordning har ni?

Elsa är 6 månader och hon brukar få gröt till frukost, äter typ 2 msk pulver. Sen får hon 2 mål mat/ puré och då kanske hon äter en halv deciliter/ en 1/3 burk. Mellanmål får hon en halv banan. Det är det enda som hon verkligen gillar. Sen ammar jag såklart massor däremellan. Hon går upp i vikt som hon ska. Det är bara det att storebror åt mer än det dubbla i denna åldern 🙄

Tintin äter lunch, typ en halv burk pure plus lite som han får plocka med själv. Nån grönsak, omelett, macka etc. En tredjedels burk fruktpure efter. Sen äter han gröt när vi äter middag. Gör en hel portion, 5 msk pulver, plus fruktpure på. Brukar få i sig nästan hela eller nära på. Ammar 3-4 gånger om dagen och tusen gånger på natten 🥴

Hur mycket dom äter är nog högst individuellt. Storebror 5 år äter nog ungefär lika stora portioner som lillebror här 😅

Ska säga också att Tintin inte gapar åt allt han heller. Verkar vara en ganska kräsen kille. Tycker inte om banan tex. Trodde jag alla barn gillade 🤪 Och när han är mätt kniper han igen och äter inte en tugga till.

Här varierar det stort när det gäller mat. Det som är gott ena dagen är plötsligt oätligt nästa dag vilket gör att matintaget varierar ganska mycket. Oftast värmer jag på ungefär en halv matburk till varje mål. Ibland äter han allt och kanske till och med vill ha mer, ibland blir det max ett par skedar. Ofta lite fruktpure eller mosad banan till efterrätt eller mellanmål vilket brukar vara populärt. Varken gröt eller välling är någon höjdare just nu, färdig burkmat som innehåller fisk verkar vara totalt oätligt men rotfruktspure och typ spagetti och köttfärssås är helt okej.

I början gapade han åt allt och var väldigt nyfiken, nu är han betydligt mer kräsen. Vill gärna smaka på det vi äter dock så ofta får han smaka små, små bitar av allt möjligt men det är ju inget han blir mätt på. Amningen är definitivt fortfarande det huvudsakliga näringsintaget, upplever att amningen plötsligt blev väldigt viktig för honom när mer mat började introduceras och plötsligt ville han snutta mycket oftare igen.

Vi helammar ju ännu, 5,5 månader. Försöker minnas hur vi gjorde med mellanbarnet (han ammades också till 6 månader) men minnet tycks vara kort. Enda jag mins är att han började äta själv vid 10 månader. BVC stressar och tycker att vi absolut måste introducera mat. Hör väldigt dåligt på det öra. Senaste veckan var hon 63,5 cm och 8,4 kg. Dippar på längdkurvorna men så gjorde även äldsta så stressar inte. Ligger mellan 0 och minus 1 just nu (äldsta dippa från 0 till minus 2 i samma ålder)

Vi helammar ju ännu, 5,5 månader. Försöker minnas hur vi gjorde med mellanbarnet (han ammades också till 6 månader) men minnet tycks vara kort. Enda jag mins är att han började äta själv vid 10 månader. BVC stressar och tycker att vi absolut måste introducera mat. Hör väldigt dåligt på det öra. Senaste veckan var hon 63,5 cm och 8,4 kg. Dippar på längdkurvorna men så gjorde även äldsta så stressar inte. Ligger mellan 0 och minus 1 just nu (äldsta dippa från 0 till minus 2 i samma ålder)
Samma här. Vi kommer nog inte börja introducera smakportioner förrän vid sex månader, jag upplever att amningen funkar så bra.

Samma här. Vi kommer nog inte börja introducera smakportioner förrän vid sex månader, jag upplever att amningen funkar så bra.
planen är 6 månader här också, och är först nu som hon har börjat visa lite intresse när vi äter (sitter alltid med vid matbordet om hon är vaken) Med äldsta barnet fungerade aldrig amningen riktigt, stödmatades med ersättning så då var tröskeln mycket lägre att börja med smakportioner vid 4 månader + att jag började arbeta heltid när han var 5,5 månader så var lite ett måste att han i alla fall kunde äta ett mål mat per dag

Känner mig dissad av dottern. Jag har sjungit, vaggat, erbjudit bröstet, legat hud mot hud, osv osv. Hon har mest gråtit, lugnat sig lite och sen börjat om.
Så tar sambon henne (och ger mig sura minen för att hon inte blir nöjd hos mig O_o ) och lägger sig med henne hud mot hud och nynnar - och hon tystnar typ på en gång.

Ja men välkommen känslan av värdelös mamma :(

planen är 6 månader här också, och är först nu som hon har börjat visa lite intresse när vi äter (sitter alltid med vid matbordet om hon är vaken) Med äldsta barnet fungerade aldrig amningen riktigt, stödmatades med ersättning så då var tröskeln mycket lägre att börja med smakportioner vid 4 månader + att jag började arbeta heltid när han var 5,5 månader så var lite ett måste att han i alla fall kunde äta ett mål mat per dag
Bvc (som jag inte alltid håller med) sa att de inte fick dela ut häfte om mat förrän vid 5 månader. Alla bvc verkar tycka olika...
Med båda äldre började jag mycket tidigare, vid 4 månader tror jag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Låst
Gravid - 1år Jag är för otålig för att vänta på att någon annan ska starta en tråd för oss som väntar tillökning till hösten :angel: Hoppas att vi... 2
Svar
27
· Visningar
4 101
Senast: Hedinn
·
R
Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 519
R
Gravid - 1år Hur tänker ni kring KUB? Det känns som att det nästan är en självklarhet att man "ska" vilja göra det. Alla (det är inte jättemånga... 2
Svar
32
· Visningar
2 314
Senast: Kilauea
·
R
Gravid - 1år Jag är gravid och orolig för det mesta. Eftersom jag är 40+ är jag väl medveten om att det är en ökad risk för missfall m. t. p. min... 2
Svar
38
· Visningar
3 181
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka