Höstföräldrar 2020 - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ni som varit hemma ensamma ett tag nu, hur ser era dagar ut? Vad gör ni på dagarna?
Varierar.
Måndag, onsdag och fredag är sonen hos dagmamman i 5 timmar (9-14) och leker av sig. Då blir det en som är upp med honom vid 8 och får honom klar och iväg. Den andre får sovmorgon med lillasyster. Jag har tex passat på att åka till stallet och fixat och kört en sväng.
Frukost vid 10.

Vid 12 brukar lillasyster vara trött, så då brukar jag lägga henne i vagnen och ta en promenad på 45 min-1 timme med hunden.

Pappan brukar hämta sonen, så då är dom hemma typ 14.15. Då blir det lek, ofta med duplo.
Om han inte varit iväg så lunch vid 13. Sen middag vid 16 och sen mer lek.

Tv med barnprogram typ 17.30-19-ish. Sen macka och göra storebror redo för natten, oftast i säng och läst för så han somnar 20.30-21.

Ammar gör hon lite nu och då däremellan :). Ofta runt 7 och sen vid 11 (och det är därefter hon gärna sover i vagnen).

Tycker inte jag gör så mycket men hinner kolla till hönsen, släppa ut hunden några gånger/ta nån mer promenad, fixa disk och tvätt (men det blir ofta nån gång mellan 21-00, när sonen sover.

85135E47-8968-417A-9A80-9C85F7B5C0A8.webp

om 20 min skall vi vara på förskolan och hämta brorsorna. Tur de ligger 2 min bort med bil

Elsa har varit snuvig inatt, löst snor som jag fått lösa ännu mer med Physiomer och snorsug flera gånger. Nån gång kom slemmet ner i halsen och då kräktes hon. Huvudet är svårt att höja eftersom hon sover i min säng. Har ni några tips för snuvig bebis?

Elsa har varit snuvig inatt, löst snor som jag fått lösa ännu mer med Physiomer och snorsug flera gånger. Nån gång kom slemmet ner i halsen och då kräktes hon. Huvudet är svårt att höja eftersom hon sover i min säng. Har ni några tips för snuvig bebis?
Det går inte att höja huvudändan på din säng tillfälligt med t.ex. böcker under sängbenen eller så? När Lilleman var förkyld sist så lät jag honom sova med huvudet/överkroppen på en vanlig kudde i sängen så att han kom upp lite. Fungerade ganska bra, kruxet var att få honom att ligga still (när han sov alltså). :p Hoppas att hon kryar på sig snabbt, så jobbigt att se dem sjuka tycker jag ❤️

Det går inte att höja huvudändan på din säng tillfälligt med t.ex. böcker under sängbenen eller så? När Lilleman var förkyld sist så lät jag honom sova med huvudet/överkroppen på en vanlig kudde i sängen så att han kom upp lite. Fungerade ganska bra, kruxet var att få honom att ligga still (när han sov alltså). :p Hoppas att hon kryar på sig snabbt, så jobbigt att se dem sjuka tycker jag ❤️
Jo kanske! Jag tänkte att hon är så kort så att det inte blir så mycket lut i stora sängen men kanske idé att testa ändå!

Tack ❤️ Jag är lite nervös att hon ska få falsk krupp son tonåringen hade som liten när hon var förkyld.

De gånger Tintin varit förkyld har jag som @Martenix lagt upp honom med hela överkroppen på en kudde, eller pallat upp mig själv med kuddar och låtit honom sova på armen. Med kudde bakom ryggen för min arm och kudde bakom hans rumpa har han legat stadigt och bra.

Puh, verkar som att H har börjat hata att åka bil. Nu har han flera gånger börjat gallskrika så tårarna sprutar när vi åkt, det börjar tidigare och tidigare för varje gång. Han är helt otröstlig och försöker kasta sig framåt. Trodde först att han kanske hade ont men han blir på väldigt gott humör så fort man tar ut babyskyddet ur bilen, då kan han sitta där och skratta. Idag försökte jag roa honom maniskt med vad jag hade att tillgå (en mössa, en boll och mitt eget ansikte 😅) och då fick jag lite känslan av att han bara är uttråkad. Hursomhelst är det extremt påfrestande att åka bil just nu 😅.
Imorgon börjar min sambo jobba för första gången sedan de föddes, känner mig helt oförberedd! Just nu är de rätt krävande stimulansmässigt, de vill inte göra någonting längre än typ två minuter och helst vill de stå i ens knä och prata konstant. Tittar jag bort en sekund blir de ledsna. Tur de är så himla gulliga 😍.

Puh, verkar som att H har börjat hata att åka bil. Nu har han flera gånger börjat gallskrika så tårarna sprutar när vi åkt, det börjar tidigare och tidigare för varje gång. Han är helt otröstlig och försöker kasta sig framåt. Trodde först att han kanske hade ont men han blir på väldigt gott humör så fort man tar ut babyskyddet ur bilen, då kan han sitta där och skratta. Idag försökte jag roa honom maniskt med vad jag hade att tillgå (en mössa, en boll och mitt eget ansikte 😅) och då fick jag lite känslan av att han bara är uttråkad. Hursomhelst är det extremt påfrestande att åka bil just nu 😅.
Imorgon börjar min sambo jobba för första gången sedan de föddes, känner mig helt oförberedd! Just nu är de rätt krävande stimulansmässigt, de vill inte göra någonting längre än typ två minuter och helst vill de stå i ens knä och prata konstant. Tittar jag bort en sekund blir de ledsna. Tur de är så himla gulliga 😍.
Ånej vad jobbigt, I know The feeling!

Sonen var sådär ett tag, urjobbigt när det skriks vad man än gör. Minns inte hur länge det satt i, men inte alltför länge tror jag.

Varit en tuff vecka, jag har varit ensam med barnen större delen då sambon haft fullt upp med jobb och tentor denna veckan. Och barnen har varit krävande, lillan vill ha mer stimulans och uppmärksamhet samtidigt som stora är trotsig 🤯

Men nu har vi haft en supermysig familjehelg, varit ute flera timmar båda dagarna. Event i stan med snölekplats ute, där stora haft så kul! 🤩 vi har ätit god lunch ute båda dagarna... enda nackdelen har varit att en skruv lossnat från vagnen men den har ändå hållt ihop och går nog att laga med en ny skruv 😅

När man lägger en så bra ryggbajs att det enda som inte är indränkt i bajs är insidan av blöjan. (Bajsade när hon satt i babyskyddet i bilen och tydligen höll inte blöjan tätt uppåt 😅🤣)
Det är imponerande! Vilken talang!
De där babyskydden verkar väldigt bra att bajsa i har jag märkt, S bajsar under varje bilresa 😅.

Alltså huuuuu vilken start på den här dagen. Min sambo åkte till jobbet vid 6.30 typ, sen dess har barnen sovit om varandra och varit konstant gnälliga. De vill inte ligga ner, inte sitta upp, inte vara i babysitter, inte vara i famnen, inte leka, inte sjunga. När jag lägger ner en för att sova vaknar den andra och så börjar det om. Har varit nära bristningsgränsen kanske tio gånger hittills så känns lovande 😅. Nu har de till slut somnat båda två och jag har hunnit dricka en kopp kaffe från termosen jag så förutseende hällde upp i.
Bara 5,5 timmar kvar!

Lillasyster vänder sig till mage hela tiden ikväll - när hon ska sova. Försökt stötta upp med kudde men nä, platt på mage med huvudet åt sidan tänker hon sova.
Känns olustigt, vet ju att rekommendationen är att de inte ska sova så men kan ju inte tejpa fast ungen :p.

Lillasyster vänder sig till mage hela tiden ikväll - när hon ska sova. Försökt stötta upp med kudde men nä, platt på mage med huvudet åt sidan tänker hon sova.
Känns olustigt, vet ju att rekommendationen är att de inte ska sova så men kan ju inte tejpa fast ungen :p.
Kan hon vända sig själv till rygg också? I så fall menade mitt BVC på att det inte längre är någon fara med att sova på mage. Man kan ju inte som du säger tejpa fast barnet eller vara vaken hela natten själv för att vända tillbaka. Lilleman har nog sovit på mage från 3-4 månaders ålder tror jag. Försöker vara noga med att det inte finns massa onödiga täcken och kuddar att trassla in ansiktet i bara. :) Men i början var jag jättenojjig. ❤️

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Låst
Gravid - 1år Jag är för otålig för att vänta på att någon annan ska starta en tråd för oss som väntar tillökning till hösten :angel: Hoppas att vi... 2
Svar
27
· Visningar
4 101
Senast: Hedinn
·
R
Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 521
R
Gravid - 1år Hur tänker ni kring KUB? Det känns som att det nästan är en självklarhet att man "ska" vilja göra det. Alla (det är inte jättemånga... 2
Svar
32
· Visningar
2 314
Senast: Kilauea
·
R
Gravid - 1år Jag är gravid och orolig för det mesta. Eftersom jag är 40+ är jag väl medveten om att det är en ökad risk för missfall m. t. p. min... 2
Svar
38
· Visningar
3 181
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka