@julgrisen vi ger oftast den som den är. Med storebror serverade vi mixad katrinplommon men lillan tycker inte om det. När hon blir lite större kanske vi stoppar i lite blåbär eller mosat päron eller nåt
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, det låter rimligare tycker jag! Då kör vi likadant.Ja, det går ju lite väl drastiskt att gå på med hel portion direkt. Vi har fått råd att först ge nån tesked, sen en matsked, sen 1/4 portion, halv portion, 3/4 portion och sen hel och hålla fast vid varje ökning nån vecka. Elsa är ju 7 månader nu men vi har ännu inte kommit upp i mer än halv portion. Hon är nöjd med det helt enkelt![]()
Ja eller hur, tycker det känns väldigt märkligt och man undrar ju då hur bra koll hon har på andra saker.Vad konstigt råd från bvc, jag trodde det var ganska stor risk för förstoppning om bebisen får för v mycket för snabbt. De är ju bara 5 månader med. Här rekommenderar de smakprov från 6 månader och amning /ersättning tills dess
Tycker ofta BVC går på egna åsikter och inte alltid följer rikshandboken.Ja eller hur, tycker det känns väldigt märkligt och man undrar ju då hur bra koll hon har på andra saker.
Ja visst är det bra, men ibland undrar jag lite hur det går för de barn och föräldrar som litar på råden när det är helt knas.Nånting är ju lite fel när man som jag känner att det är bättre att läsa på själv på typ 1177 eller i rikshandboken istället för att fråga sin BVC-sköterska. Vi går i princip dit för vikt och vaccination känns det som.
Men, visst är det kanske så att andra som inte är i branschen behöver det stödet mer än mig och sambon. Det är ju ändå bra att det finns och att det är gratis.
Vi har också haft en del problem med att få in orosanmälningar från BVC på mitt jobb, tror det blivit bättre nu men ofta kan man i efterhand när man begär in deras journaler se massor med riskfaktorer som man önskar att de hade anmält. 3-åringar som det skrivs ut lugnande till för att de ska ”komma till ro” på kvällen osv.För att inte tala om läkarundersökningarna.
Sist var vi ute på mindre än 7 minuter
Jag jobbar ju med barn med misstänkt autism och de måste alltid ses av läkare på BVC innan remiss till oss. Det händer rätt ofta att läkaren skriver ”ger fin kontakt/ ögonkontakt” och jag bara ”nja kanske inte är så jag skulle beskrivit det”
Men till BVC försvar så har de blivit mycket bättre på att fånga upp barn tidigt jämför med för ett par år sen (iaf på min ort) så det är ju bra.
Håller med, känns väldigt godtyckligt beroende på vem man får som BVC-sköterska. Jag tyckte ju att det var likadant på bb, alla sa olika saker hela tiden och tillslut känner man bara att man inte kan lita på nån.Tycker ofta BVC går på egna åsikter och inte alltid följer rikshandboken.
Alltså det är så sjukt att kunskaperna är så låg hos utbildad personal!Ja BB var om en nästan ännu värre. Jag var ju kvar i två dygn för att jag verkligen ville få hjälp med amningen denna gången. En del ville inte hjälpa till för de kunde inte och av de som ville fick jag olika råd hela tiden. Jag blev bara stressad. Mitt mål var att klara mig utan amningsnapp men till sist fick jag ta till den ändåoch det var nog bäst just då, men istället fick jag typ skäll av min BVC sköterska som var på mig på varenda besök om att jag skulle sluta med den att jag till sist inte vågade fråga eller ta upp nåt om amningen eftersom jag kände sån skam typ
Båda våra barn har slutat amma med amningsnapp vid 3-4 månader av sig själva och inte tack vare några råd jag fått![]()
Goda råd suger ibland!Jag har själv varit irriterad när jag har jobbat för att en del föräldrar bedömt mig som mindre vetande för att jag inte har några egna barn, men ibland tror jag att BVC-sköterska är en roll där det faktiskt underlättar att ha egna barn.
Jag känner ibland att vår BVC-sköterska (som väntar sitt första barn) ibland kommer med så många ”käcka” råd och jag känner bara typ ” men kom hem till mig en eftermiddag när jag har både lillasyster och hennes vilda storebror hemma så ska du se hur lätt det är att tillämpa dina sömnråd”.
Tänk om hon istället typ hade sagt nåt i stil med att chilla; Det blir säkert bättre om ett tag när barnen blir större. Försök att få avlastning med storebror. Skaffa städhjälp. Låt tvätten vara.
Nåt som jag har lärt mig av att vara förälder och som kommer göra mig bättre på jobbet är förståelsen av hur trött man kan vara. Jag försöker verkligen peppa en del föräldrar som jag träffar (och som är väldigt ambitiösa) att de gör så gott de kan och att det är fullt tillräckligt och att man inte orkar allt alla dagar.
Jag köpte en på pops rea i somras. Hoppas att den funkar bra. Hade en därifrån till sonen och tyckte att den funkade bra och att skärmen var rejäl så det blir säkert bra till Elsa ocksåVad ska ni ha för solhattar till bebisarna? Jag har läst bra om Manymonths men tycker på bilderna att tyget i nacken ser ut att gå ner särskilt mycket?
Vid hade keps med sjok bak på storebror sommaren när han fyllt ett, och jag tror Tintin kommer kunna ha den ocksåVad ska ni ha för solhattar till bebisarna? Jag har läst bra om Manymonths men tycker på bilderna att tyget i nacken ser ut att gå ner särskilt mycket?
Vi hade liknande till storebror, med uv-skydd tror jag. Från newbie i alla fall.Vid hade keps med sjok bak på storebror sommaren när han fyllt ett, och jag tror Tintin kommer kunna ha den ocksåTyckte den var väldigt bra.
Typ sån här:
Visa bifogad fil 67640
Ja precis, finns med uv-skydd också. Den vi har är i linne tror jag. Sval och skön.Vi hade liknande till storebror, med uv-skydd tror jag. Från newbie i alla fall.
Den får lillasyster ta i sommar.