Höstföräldrar 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gud nej, ingenting.
Ett papper med vad foglossning är och så bara "vill du ha några övningar också?"
"Eeh, ja...?"
Gud vad trist, delar dock din erfarenhet. Första gången hos fysio för foglossning så fick jag erbjudande om en övning först efter att jag brutit ihop och börjat gråta, och då med frågan om vilka övningar jag själv lyckats googla fram. 🙄
Jag träffade tre olika fysios under min graviditet och fick tyvärr inte någon adekvat hjälp från någon (alla jobbade på samma ställe) så gav upp och tänkte att det ger sig efter graviditeten. Det gör det ju också oftast men i mitt fall så har jag fortfarande en hel del besvär så här 10 månader efter förlossningen och har därför fått söka hjälp på annat håll och kan konstatera att det är enorm skillnad på fysioterapeut och fysioterapeut. Jag önskar verkligen att jag fått all denna hjälp och kunskap/information redan under graviditeten för då hade min tid som gravid varit betydligt bättre tror jag. Så mitt råd är att söka hjälp någon annanstans, det finns betydligt bättre bemötande och hjälp att få! :heart

Senaste veckorna har inte varit bra i Cocoslivet, är så svullen i ena benet och foten samt nån nerv i kläm så det kryper och sticker konstant och sömnen ligger på i snitt 4 tim/natt upphackat.
Har surat över att jag allt som oftast har sånt oflyt men taggat för RUL på tisdag.
Men också gråtit många tårar över att min sambo inte får följa med.
Men så lyckas jag knipa en avbokad tid för privat RUL imorgon där man får ta med en besökare. Har suttit varje dag och kollat tider på de privata kliniker där man får ta med en medföljare och så bara dök den upp nu!
Sambon har ju både antikroppar samt är fullt vaccinerad så känns inte fel att ha med honom.
Är såååå glad nu så det förtjänar min favoritdans: :bump::banana::bump::banana::bump::banana::bump::banana::bump:

Jag har sovit 5 timmar i sträck :D precis vad jag behövde inför idag. Nu lämna dottern på fritids och försöka hantera den där exalterade, glada nervositeten som pirrar runt i kroppen.
Sambon messade från nattjobbet och bad mig packa ner näsdukar, får se hur mycket han lyckas sova före ultraljudet som är vid 12 ;)
Är såklart nervös att nått ska va tokigt men samtidigt fick jag ett par små buffar inifrån magen inatt strax innan jag somnade så bebbot verkar leva iaf så försöker att inte noja upp mig.

Bebbot verkar va en frisk och kry liten rackaren, allt ser normalt ut! Sov gott när hjärna och hjärta kollades men sen blev det värsta festen i magen så näsan gick inte att kolla men har ju ”riktiga” RUL på tisdag så får kolla mer då :)
Jag blev en hundring fattigare så nu ser jag fram emot att få berätta för dottern som önskat sig en lillasyster :D

Bebbot verkar va en frisk och kry liten rackaren, allt ser normalt ut! Sov gott när hjärna och hjärta kollades men sen blev det värsta festen i magen så näsan gick inte att kolla men har ju ”riktiga” RUL på tisdag så får kolla mer då :)
Jag blev en hundring fattigare så nu ser jag fram emot att få berätta för dottern som önskat sig en lillasyster :D

Härligt ❤️

Tror tyvärr jag får sälla mig till skaran som drabbats av foglossningssmärta :crazy: Huggande smärta på båda sidorna strax ovanför rumpan. Kanske är det som gör att min vänsterben är helt svullet och kryper samt krampar osv.
Ska boka läkartid och har pratat med jobbet om alla krämpor så dom sa bara att ”då lär du behöva gå ner i tid/va ledig snart om du har ont redan nu”.
Och jag som vill jobba :(
Dessutom har vi alltid personalbrist och hade supersvårt att hitta en som kunde ta mina pass under semestern så mitt dåliga samvete är stort.
Kvällspassen är mycket enklare fysiskt så kunde jag bara byta bort mina morgonpass till kväll kommer jag nog kunna jobba ett bra tag till men det finns ingen som kan ta morgonen pga det tydligen är så ”svårt” :crazy:
Är mycket detaljer att ha koll på men så knepigt är det inte så tror mer att folk tycker det är jobbigt.

Vi var på TUL idag.
Storebror var liten när han kom så det var skönt att få en extra koll på lillasyster.
Tidigare arbetsnamn är ersatt med ”ninjan” eller ”fällkniven”. Hon sitter bekvämt med rumpan neråt och fötterna i huvudhöjd 😂

Nu är ju mitt snitt redan godkänt, men sitter hon kvar sådär så är det helt odiskutabelt att jag skulle föda på annat vis än genom ks.

Bifogade filer

• 737AE3FE-B3DB-4FDF-A2BA-D52E7501B176.webp
    737AE3FE-B3DB-4FDF-A2BA-D52E7501B176.webp
    10,3 KB · Visningar: 56
Vi var på TUL idag.
Storebror var liten när han kom så det var skönt att få en extra koll på lillasyster.
Tidigare arbetsnamn är ersatt med ”ninjan” eller ”fällkniven”. Hon sitter bekvämt med rumpan neråt och fötterna i huvudhöjd 😂

Nu är ju mitt snitt redan godkänt, men sitter hon kvar sådär så är det helt odiskutabelt att jag skulle föda på annat vis än genom ks.

Vad mysigt :love: Har du fler TUL inbokade för att se hur mycket bebisen ökar i vikt, eller ligger bebisen inom det vanliga? Tänker eftersom storebror var liten när han kom.

Vi var på TUL idag.

Hur liten var storebror när han kom?

Mitt första barn var också ganska liten (2460g) men det är aldrig någon som sagt något om extra kontroller pga det. Men det kanske inte var tillräckligt litet :D

Vad mysigt :love: Har du fler TUL inbokade för att se hur mycket bebisen ökar i vikt, eller ligger bebisen inom det vanliga? Tänker eftersom storebror var liten när han kom.
Bebis låg -1% så hon är helt klart inom det normala. Vi bokade själv TUL, blev en miss med min bm och spec mvc så ingen av dem kallade oss på utlovat TUL. Nu har min bm semester så vi bokade helt enkelt det själva för att få veta istället för att ringa runt överallt och försöka få en tid.
Storebror beräknades ligga +30% men vägde sen 2996g till 50cm när han kom vecka 38+1. Min bm är tillbaka från sin semester om nån vecka så ska prata med henne då om att göra ett uppföljande ultraljud till för att se att hon växer som hon ska.
Hur liten var storebror när han kom?

Mitt första barn var också ganska liten (2460g) men det är aldrig någon som sagt något om extra kontroller pga det. Men det kanske inte var tillräckligt litet :D
Inte pytteliten, 2996g till 50cm.
Men han beräknades till +30% så vi blev lite chockade när den lilla sparven kom 😅
Vill följa så lillasyster följer en kurva och inte stannar av sådär mot slutet som han gjorde.

Bebis låg -1% så hon är helt klart inom det normala. Vi bokade själv TUL, blev en miss med min bm och spec mvc så ingen av dem kallade oss på utlovat TUL. Nu har min bm semester så vi bokade helt enkelt det själva för att få veta istället för att ringa runt överallt och försöka få en tid.
Storebror beräknades ligga +30% men vägde sen 2996g till 50cm när han kom vecka 38+1. Min bm är tillbaka från sin semester om nån vecka så ska prata med henne då om att göra ett uppföljande ultraljud till för att se att hon växer som hon ska.

Men han beräknades till +30% så vi blev lite chockade när den lilla sparven kom 😅
Vill följa så lillasyster följer en kurva och inte stannar av sådär mot slutet som han gjorde.

Vad skönt att bebis ligger inom det normala. Ja, det där med viktuppskattning är ganska knepigt och jag har hört om flera där det skiljt sig massor mellan uppskattad vikt och födelsevikt.

Jag vet inte hur det är där du bor, men här är det svårt att få TUL om det inte finns indikationer på att man behöver ha koll på bebisen. Samtidigt behöver man ju göra minst två TUL för att se hur mycket bebisen ökar i vikt, så förhoppningsvis har du en förstående barnmorska som kan prata med specmvc :)

Vad skönt att bebis ligger inom det normala. Ja, det där med viktuppskattning är ganska knepigt och jag har hört om flera där det skiljt sig massor mellan uppskattad vikt och födelsevikt.

Jag vet inte hur det är där du bor, men här är det svårt att få TUL om det inte finns indikationer på att man behöver ha koll på bebisen. Samtidigt behöver man ju göra minst två TUL för att se hur mycket bebisen ökar i vikt, så förhoppningsvis har du en förstående barnmorska som kan prata med specmvc :)

Verkligen skönt! Har också förstått att det kan skilja sig väldigt.

Med sonen fick vi TUL som en del i ”behandlingen” mot min förlossningsrädsla. Men barnmorskan har sagt nu att om spec mvc inte vill göra det så ordnar hon det. De har ultraljud på plats på den mvc jag går på. Nu har vi ju gjort ett privat redan så det är bara ett hon behöver hjälpa oss med.

Verkligen skönt! Har också förstått att det kan skilja sig väldigt.

Med sonen fick vi TUL som en del i ”behandlingen” mot min förlossningsrädsla. Men barnmorskan har sagt nu att om spec mvc inte vill göra det så ordnar hon det. De har ultraljud på plats på den mvc jag går på. Nu har vi ju gjort ett privat redan så det är bara ett hon behöver hjälpa oss med.

Vilken förstående barnmorska du har :heart
På vilket sätt hjälper TUL mot din förlossningsrädsla? En privat fråga som du givetvis inte behöver svara, men det hjälper inte mot min rädsla/ångest för kejsarsnitt så jag tar gärna emot andra perspektiv om det kan hjälpa :D

Vilken förstående barnmorska du har :heart
På vilket sätt hjälper TUL mot din förlossningsrädsla? En privat fråga som du givetvis inte behöver svara, men det hjälper inte mot min rädsla/ångest för kejsarsnitt så jag tar gärna emot andra perspektiv om det kan hjälpa :D
Ja hon är fantastisk ♥️ Så nöjd jag kunde få samma denna graviditeten.

Det hjälpte inte 🤷🏼‍♀️😅
Men de försökte väl med allt.. de extra ultraljuden var för att försöka lugna mig med att bebis var inom normalspannet och att inget skulle hända.
Sen följde han ju inte deras plan när de båda gångerna beräknade honom till +30%

Jag träffade kurator, psykolog, två olika spec barnmorskor, blev visad förlossningen och fick två TUL som en del av deras försök att få mig trygg inför en vaginal förlossning. När jag var lika rädd i vecka 35 satte en läkare till slut ner foten.
”Nu räcker det, känner du dig lugnare med snitt så gör vi snitt”
Och så blev det.. även om det också gjorde mig livrädd. Men propofol hade en himla trevlig effekt på mig under snittet 🙈

Nu står det på ultraljudsbarnmorskorna att en anhörig för följa med på undersökningen! From 5/7! Och jag har RUL 7/7, vad glad jag blir! :love:

Men vad bra! Hoppas de ändrar där jag ska göra RUL också. De har till den 20:e på sig :D

(Fast inser sen att maken kanske får stanna hemma och ta hand om de andra barnen ändå, barnvakter tenderar att vara på semester mitt i juli :p )

Det beror väl lite på varför TUL görs också? När jag var gravid med andra barnet gjorde jag TUL en gång, precis i slutet i vecka 39. Kurvan hade inte planat ut som den skulle på slutet så de ville kolla hur stor bebisen var.

Nej det var ju inte så litet!
Vi blev också överraskade. SF-kurvan låg exakt på medelkurvan hela graviditeten men bebisen var inte särskilt medel :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Låst
Gravid - 1år Jag är för otålig för att vänta på att någon annan ska starta en tråd för oss som väntar tillökning till hösten :angel: Hoppas att vi... 2
Svar
27
· Visningar
4 112
Senast: Hedinn
·
Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
993
Senast: Blyger
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag... 6 7 8
Svar
140
· Visningar
12 659
R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 687
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V