hovar..olja eller vatten?

B

boppan

man läser o hör så mycket olika, ska man olja hovarna eller blöta ner dom?? vilket är bäst??? kramar carro :confused:
 
Jag smörjer in min hästs hovar med fodertran.... super bra. Finns att köpa i de flesta ridspotbutiker.
 
Vatten är ju det sättet som hovarna fuktas av i naturen. Men jag kan inte säga vilket som är bäst. Jag brukar rida i alla vattenpölar jag ser, blöta hovarna med vatten (de måste iaf tvättas innan de oljas) och sen ev smörja med vanlig matolja. Men min pålle har inga torra hovar och har aldrig haft det så jag oljar mest när han ska vara fin...

M.
 
Jag oljar absolut inte min hästs hovar. Olja tillför fett har jag hört, och inte fukt vilket är det som skulle behövas.
 
Är hovarna torra så tycker jag man ska blöta dom. Om man vill olja in hovarna, så tycker jag man i så fall man ska
använda sig av en veg. olja typ olivolja. Men, hovarna blir
lätt beroende av typ olja/fett och börjar man väl använda
dom, finns risken att de snarare bara blir fula om man
slutar använda sig utav fettet/oljan. Vet en vet. som rekommenderat olivolja.

Annars tycker jag att cornucresine är JÄTTE BRA! Två av ridskolehästarna smörjs med det dagligen - det ska masseras in vid kronranden, det fungerar super och deras hovar har
blivit mycket fina. Det tar ett tag innan hovarna blir bättre, men det har nu använts i ca 5 månader men resultatet
har verkligen visats.. :)

Cornucrescine kostar ca 100:- för 95g (finns även i större
förpackning), men det räcker länge! För det behövs inte alls
så speciellt mkt vid varje användning, utan det är egentligen rätt så drygt.
 
VATTEN!!!!!

Olja har kanske en korttidseffekt där den mjukar upp hovarna, men den gör också att vatten inte kan tränga in i hornet.
Tänk efter - så här års är det i princip INGA trådar om hästar med torra hovar - kan det möjligen bero på att hovarna tar åt sig av det vatten som finns i markerna ute i hagen? ;)
Sommatid är det MASSOR av trådar här om hästar med torra hovar - inte särskilt konstigt eftersom det då inte finns något vatten i markerna i hagarna...

Och, hur tror ni vildhästarna gör? Letar reda på en liten söt oljekälla nånstans där de går och doppar tassarna med jämnan mellanrum? ;)
 
Det konstiga i sammanhanget är att den nya(?) videon om Hovar och hovvård så säger de att det är just vatten som torkar ut hovarna. Och det stämmer ju, vatten ÄR uttorkande på hud och hornämne. Oljan ska man använda för att stänga in fukten i hoven enl videon!

Sen så är det ju lite skilnad på petroleumprodukter och vegetabiliska oljor...men det var kanske inte en sån oljekälla du menade? :D
 
jag har faktiskt precis fått lära mig att de blöta hagarna som de flesta hästar går i nu, "drar" ut vattnet ur hovarna och det blir torra.

där jag praktiserade för några månader sedan använde de sig av fodertran, på de hästar som hade sköra hovar. det var super bra. vi använde det cirka 2-3 gånger i veckan.

kram :bump:
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
935
Senast: Andromedae
·
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
9 506
Senast: Morces
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 145
Senast: super
·
Hästvård Undrar hur ni brukar rykta hästen inför ett vanligt ridpass? Får en känsla av att alla gör olika och ridskolor lär även ut olika så...
2
Svar
25
· Visningar
2 266
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp