Sv: Hovar

Vad skönt att du har fått tag på en bra:bow:

Det där är efter det nya tänkandet. Nu kommer hoven att kunna växa ut till en mer sund hov:bow:

många anser fortfarande att tåväggen ej får röras o deras kunder har blivit övertygade o lever kvar i att lasyrlagret (finns inget sådant) oxå mår dåligt av att smörjas.

Efter några dagar kommer det se ut som att en hinna har bildats även på den raspade ytan.
 
Sv: Hovar

Hovslagaren sa hon till största sannolikhet har haft fång.
Att lamellerna fortfarande var lite separerade (inte så farligt separerade enligt hovis) berodde troligen på att hon gått med alldeles för långa tår.

Det där har jag misstänkt hela tiden. (Fång alltså)

Riktigt glad för din skull nu, hästen ser mycket välskodd ut, så bra du lyssnade och bytade hovslagare till en som vet vad han/hon gör.
Nu kan det bara bli bättre, så lycka till! :)
 
Sv: Hovar

Hästen är nog väldigt nöjd. Hon står inte alls med frambenen under sig längre och hon tar mkt längre steg med frambenen och verkar allmänt mindre stel. Så det är nog bra :)


Skuggi: Jag ska försöka komma ihåg att fota underifrån också :)


Tack alla :love: :bow:
 
Sv: Hovar

Hovlageren var både mkt trevlig o enormt duktig! Kul att se:)
Nu har hon mkt finare hovar:love:

Skulle själv använda samma hovis om jag inte hade min:D
 
Sv: Hovar

Tack vännen! :) Visst verkar han riktigt trevlig och kunnig, samt kunde handskas bra med märra? ;)
 
Sv: Hovar

Idag kan jag se mer att hennes ben har blivit rakare, de ser inte alls lika sabelbenta ut nu med den här skoningen.
Kan det vara så att hon såg mer sabelbent ut för att hennes hovar var långa och understuckna?
 
Sv: Hovar

Nu på kvällen när jag var i stallet så provade jag kratsa H.F som hon reagerat så mkt på tidigare. Nu reagerade hon ytterst minilite först när jag satte dit hovkratsen men sen fick jag kratsa utan större reaktioner. Jag tog sedan en borste och borstade bort smutsen och det har jag tidigare inte fått göra men nu gick det galant :D


Skuggi ville se bilder underifrån så här kommer dem.

H.F. (den som varit öm runt strålområdet, och även den hov som har ärret/hålet efter pinnen.) Tagen direkt efter skoningen i måndags.


V.F.


V.B.


H.B.
 
Senast ändrad:
Sv: Hovar

Enligt min åsikt som inte är hovslagare så tycker jag att nya hovis har gjort ett bra jobb.
Hästen såg trångskodd ut förut.
Nya hovis har lagt ut skorna ordentligt för hoven att växa på.
Att räta upp trakterna är svårt och kan ta lång tid.
Har själv samma problem med min häst.
Sist tog det 2 timmar att sko honom.
Rid med boots fram så hästen inte slår sig eller trampar av sig skorna.
Ta det lungt i början och låt hästen vänja sig vid att vara skodd på ett lite annorlunda vis.
 
Sv: Hovar

Ser fint ut, lite trångt på framhovarna, men det går väl inte att lägga ut hur mycket som helst i början, hon kommer säkert bredda trakten lite framöver.
Skönt att hon verkar mindre irriterad, se till att hålla rent ordentligt i strålfårorna och luktar det illa kan man skura ur och ha på lite strålrens.
 
Sv: Hovar

Så nu har jag tid att skriva här i tråden. Den nya hovslagaren kom i morse. Och vilken pondus och självsäkerhet han utstrålade. Pålla var lite skeptisk i början men sen accepterade hon honom på stört!

Så lite bilder då :)

H.F.
Framifrån.


Insida.
Tycker nu att den ser högre ut på insidan o att kronranden går i en båge. Kan vara en synvilla, men...
Vad ser ni:confused:

Vore glad om ngn AKTIV hovis kunde kommentera.
Ang mer utlägg vet jag inte. Den måste ju att ngt att trycka emot för att bredda sig, men tycker inte att den är trång på ngt sätt. Däremot hade jag velat haft mer understöd längre bak, med självklar risk för tappskor då.

Hovisen som har sett hela hästen har nog en plan.
 
Senast ändrad:
Sv: Hovar

Tycker att kronranden är upptryckt. Sen ser den ut att ha haft en böld lite högre upp- på insidan. Var den halt för 2-3 mån. sen?
Ang. bilden framifrån tror jag att golvet lutar en gnutta.

Var är hovisarna:angel: *visslar*
 
Sv: Hovar

Golvet lutar lite ner åt H.F där det finns en golvbrunn.

Har inte varit halt sedan pinnen i juni.

Jag kan kolla lite noggrannare på kronranden på insidan H.F och se om det är hovskägget som spökar eller ej :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hovar

Nu har jag kollat och det är faktiskt så att kronranden går i en "båge" uppåt, om än inte riktigt lika mycket som det ser ut som på bilderna...
Vad kan det bero på? :confused:
 

Liknande trådar

Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
24 850
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 942
Hästvård Nu behöver jag tips och råd igen.. I måndags (för en vecka och två dagar sedan) busade min häst till det i hagen, och som resulterade i...
2
Svar
32
· Visningar
4 600
Senast: TinyWiny
·
Dressyr Frågar åt en vän då jag inte är helt bestämd själv över vad problemet kan vara och känner att jag inte kan ge så bra råd. Alltid svårt...
Svar
10
· Visningar
1 748
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp