Sv: Hovar

Som jag har fått lära mig så kan det bli en båge på kronranden på sidan om hoven inte fått ha lite hålfot där. Hoven sviktar ju, och då behöver den ha lite hålfot på bredaste stället på hoven. Har den inte det blir det stumt och för mycket tryck, vilket gör en sån båge i kronranden.
Jag tycker det ser ut som att hästen har lite hålfot nu iaf, så det lär gå bort framöver, om den får fortsätta ha det.
Tycker man ser detta på många skodda hästar.
 
Sv: Hovar

Du kan inte benämna välvd sula som hålfot eller annat humant- som häl istället för trakt. Det blir så när man översätter heel- till häl. Bars kallas det oxå som är mer som trakt.

Varför du anser dig se det på skodda hästar beror på att man kan o bör verka den mer eftersom skon står för slitaget. Sulan kommer upp ändå, även på en plattfotad.

Jag vill tro att den nya hovisen har en plan o att det kommer att se ännu bättre ut till nästa gång. Att den blev oöm är ju ett gott kvitto.
Den är ju renskuren i sula o stråle o vinterdonen togs bort:bow:

Ser många hästägare som inte tänker på hästarnas leder- låter brodden sitta kvar trots barmark o gör även stor skada på grusvägar:mad:

Himla onödigt att riskera broddtramp oxå. Kan bli som pinnhålet på C´s häst.
 
Sv: Hovar

Jag gör inte det heller :grin:

Hålfot kallar jag det urtag man gör i hovväggen vid hovens bredaste del. Om du tittar på bilden där man ser hoven från sidan, så ligger hovväggen inte an mot skon vid hovens bredaste del.
 
Sv: Hovar

jag vet vad du menar vissa barfotaverkare anser ju att det är så

Jag har inte fått något belägg för ett sådant samband när jag frågat experter
 
Sv: Hovar

Som jag har fått lära mig så kan det bli en båge på kronranden på sidan om hoven inte fått ha lite hålfot där.

Denna tes kräver att hornrören skall kunna röra sig relativt till varandra och att de i bågen då skulle vara upppressade på grund av övertryck underifrån

jag håller det föga troligt med tanke på det starka lamellverket som håller ihop hornrören. Sedan så brukar ju väggen vika sig av överbelastning...
 
Sv: Hovar

Vågen upp i kronranden- mjukdelen ger ju efter- bilden visar ju på att så sker.
hornrören lutar ju o har gjort så mer med understuckna trakter- trakten viker in sig o även dess hornrör.

Nej den behöver inte vika sig utåt- mer om hörnstöden blir liggande o trycker ut alltihopa.
 
Sv: Hovar

men den välvda kronranden kan hästen ha utan att trakten är understycken och även barfotahästar
 
Sv: Hovar

Vad menar du är orsaken till den välvda kronranden då?
Jag föreställer mig att det är vid tillväxten bågen skapas, inte att trycket underifrån skulle trycka upp vissa hornrör så att de glider mot de andra.
 
Sv: Hovar

Jag har inget svar

Jag har hört olika ideér bla att det skulle vara orsakat av för höga trakter av barfotafolk, men jag köper inte det

Hur menar du att det ska ske vid tillväxten= att det trycker på där? Köper jag inte heller

det är inte det att jag har en annan sanning - vill bara inte låsa mig vid en förenklad sanning
 
Sv: Hovar

Om en del av hornrören är för långa -var ska de ta vägen? Vad ger efter? jo kronranden.

om de lutar mer vid trakten än i tån- är hoven inte i balans. Större lutning innebär att de måste vara längre eller krulla sig.

En bra hovis tittar på hur den har verkat- via kronranden. Inte bara underifrån/ framifrån kontra benställning osv.

Har den tagit för lite på sidan men mer i trakten- ja då blir det så.


Tas det bort- jämn kronrand. Verkas till jämnhet- balans.

Dock inget som ska göras utan att det behövs- som barfotaverkarna verkar göra:confused:

*Var i hela friden har hovisarna tagit vägen:crazy:*
 
Sv: Hovar

Oavsett orsak tror jag man kan räkna med att det är "gammalt", skulle inte tro att kronranden kan få en välvning på några dagar/veckor bara.
 
Sv: Hovar

Vi pratar om att det finns en välvning på kronranden på sidan av hoven.
Min tro är att detta uppkommit på grund av att hornrören nedanför välvningen låtits vara för långa, och när hästen belastar hoven då blir det ett för högt tryck där. På barfota hästar kan man också se sprickbildningar som separationer i lamellranden just där.
Om man raspar som en liiiiten "hålfot" när man tittar på hoven från sidan, så kan hoven röra sig som den behöver vid belastning, och välvningen ska inte uppstå.

Som jag lärt mig, som jag ser det. Men så kallas jag barfotataliban av vissa :p och är INTE utbildad hovslagare.

Dock noterar jag att nya hovisen lämnat lite hålfot... så kanske är barfotatalibanerna inte helt fel ute? Eller så har han gjort ett misstag.

TS: kan du inte höra med din hovis om detta nästa gång? Skulle vara intressant att höra vad h*n säger.
 
Sv: Hovar

Jo det kan jag göra. Så jag ska alltså höra varför det är en liten hålfot på insidan av H.F?
 
Sv: Hovar

Ja, och även vad h*n anser är orsaken till den välvda kronranden.
Kan vara spännande att ta ett likadant kort innan nästa skoning, för att se om välvningen påverkats redan då. :idea:
 
Sv: Hovar

Jag har tyckt att pålla har varit väldigt lugn under vintern, men jag har i min enfald trott att det har berott på att jag har gjort saker med henne :o även om jag inte har ridit så mkt så har jag ändå pysslat mkt med henne.
Men icke! Nu när hon har fått nya fötter så är hon tillbaka i sitt gamla vanliga jag :D Hon pratar (gnäggar) hela tiden så fort hon ser mig. Hon tigger hela tiden om min uppmärksamhet och springer lite i hagen i protest för att jag inte kommer med maten tillräckligt fort ;)
Idag släppte jag henne lös i en del av hagen och hon sprang runt och bara njöt! Jag behövde inte driva på något utan hon travade runt lugnt och nöjt på egen hand och inspekterade omgivningarna. Emellanåt tog hon några riktiga busgalopper och sträckte ut efter lite bock och bakutsparkar. Men sen tillbaka till det lugna igen. Nu är hon sig själv igen :bow:

Tänk alltså vad uttryck "No hoof, No horse" kan betyda mycket...

Men jag tror att jag ska be hovslagaren korta tårna i bak för jag tycker att hon som "fastnar" lite i marken med tårna och då tappar hon balansen en kort kort stund. Det gjorde hon i söndags med när jag gjorde lite i longerlina i söndags (gjorde igångsättningar och avsaktningar och lite öppna och skänkelvikningar, inte bara på volt ;))
 
Sv: Hovar

Vad roligt för er, men sätt igång henne nu:cool:

Delvis KL När trakten blir understucken innebär det att hornrören börjar luta mer inunder hoven. Vad händer då i förlängningen?
Jo de trycks till en ännu brantare vinkel- ännu svårare att få rätt.

har sett en ponny där trakten var så lång o lutande- understucken, att den befann sig lodrätt under tån( kronranden)- som då var kort.
Det var oxå svårt att få till pga att hoven ej växer på höjden- dåligt med material att arbeta med iom att den bara flyter ut- allt växer framåt- tå som trakt.
Den verkades av proffs o ändå....:crazy:
 

Liknande trådar

Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
24 850
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 942
Hästvård Nu behöver jag tips och råd igen.. I måndags (för en vecka och två dagar sedan) busade min häst till det i hagen, och som resulterade i...
2
Svar
32
· Visningar
4 600
Senast: TinyWiny
·
Dressyr Frågar åt en vän då jag inte är helt bestämd själv över vad problemet kan vara och känner att jag inte kan ge så bra råd. Alltid svårt...
Svar
10
· Visningar
1 748
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp