Bukefalos 28 år!

Hovarna växer olika snabbt

tott

Trådstartare
Min hästs bakhovar växer olika snabbt. Då hovis verkar är han tvungen att ta mera från den ena än från den andra. Vad kan det bero på? Har tydligen inte alltid varit så:crazy:
 
Sv: Hovarna växer olika snabbt

enligt vår hovis beror det på att hästen inte belastar jämt. på min vänninas ponny är det så nu för att hon är uppverkad ordentligt pga. kraftig bärrandröta.

vet även hästar det blivit så pga. att den stått halt en längre period eller haft många återkommande inflamationer (som gjort att pållen stått och avlastat/inte belastat lika)
 
Sv: Hovarna växer olika snabbt

Hästen har varit halt fram, men är behandlad och frisk sedan försommaren.
 
Sv: Hovarna växer olika snabbt

Tillägger ännu...
Det verkar ha börjat efter igångsättningen - efter att jag började rida (tömkörde först ett bra tag).

Kan en sned SI-led göra så att hovarna växer olika snabbt/ att hästen belastar så olika?

Vilken hov växer mera? Den som används mera eller den används mindre?
 
Sv: Hovarna växer olika snabbt

Är hästen skodd eller barfota bak?
Problem med SI leden kan absolut vara en orsak till snedbelastningen.
 
Sv: Hovarna växer olika snabbt

Hästen är skodd, men var oskodd en period under konvalescenstiden.
 
Sv: Hovarna växer olika snabbt

Den som belastas MER nöts MER (=växer mindre)
 
Sv: Hovarna växer olika snabbt

Är du helt säker på den ekvationen?
 
Sv: Hovarna växer olika snabbt

Min tanke är att hovmekanisnerna funkar olika bra på hovarna.
Den hoven som växer mer, får mer blod pumpat genom sig.
 
Sv: Hovarna växer olika snabbt

Min hästs hovar började växa ojämnt i samband med en hovböld för några år sedan (svårlokaliserad sak, som hovis inte kunde skära upp....), och fortsatte med det ett litet tag efter att han blivit bra. Såsmåningom började de dock växa lika igen. Det var den sjuka hoven som växte mer, enligt hovis beroende på ökad blodgenomströmning pga inflammationen.
 
Sv: Hovarna växer olika snabbt

Min häst hovar växer också olika pga av en hovböld. Men den hade han för två år sedan och enligt min hovis så kommer den hoven alltid att växa mer. Kan det stämma?
 
Sv: Hovarna växer olika snabbt

Min häst hovar växer också olika pga av en hovböld. Men den hade han för två år sedan och enligt min hovis så kommer den hoven alltid att växa mer. Kan det stämma?


Nej. Det kan inte stämma.
 
Sv: Hovarna växer olika snabbt

Tack, då ska jag ta upp det med honom. Har själv tyckt att det är konstigt, men eftersom han är en utbildad hovslagare så tycker jag att jag ska kunna lita på att han kan sina saker.
 
Sv: Hovarna växer olika snabbt

forvaxthov2.jpg


Här är en till som växt lite olika snabbt...
Fotograferat i Sverige i verkligheten...
 
Sv: Hovarna växer olika snabbt

Jag fick förklarat av min hovis hur det funkar, eftersom att min ena har problemet.
Låt säga för enkelhetens skull att hästen väger 400 kg fördelat på 4 hovar = låt oss säga 100 kg/hov. (jag vet att det är mera fram än bak) Om det är samma belastning på alla hovar så växer dom lika mycket (med samma förutsättningar) hovens växtkraft måste överstiga hästens tyngd för att växa, (eftersom att hoven ska växa trots 100 kg tryck.) Om en häst avlastar ena hoven så att den bara har en tyngd på 50 kg på den hoven så är växtkraften BETYDLIGT mer än hästens tyngd, vilket gör att hoven växer "mer". Och den belastade hoven får 150 kg som därmed kan bli MER än hovens växtkraft.
Hoppas ni fattar vad jag skrev ovan.
Ovan har jag fått förklarat av hovslagare, så jag litar på det när det gäller mina hästar.
 
Sv: Hovarna växer olika snabbt

Hur får din hovslagare ihop det med tanke på att hoven har en stråle som behöver stimuleras för att få en cirkulation och därmed ökad tillväxt?
 
Sv: Hovarna växer olika snabbt

Jag tror att strålen får stimulans ändå eftersom att hästarna går inte på så plant underlag att ingenting tar emot strålen och stimulerar den. I hagen så ser du avtryck av strålen, i spånet/halmen/torvet och av aallt detta så stimuleras strålen.
Här är min hästs hovar (framhovar på samma häst)
Mycket belastad hov; (växer mindre (=slits mer)
Bild161.jpg


Mindre belastad hov; (växer mer (=slits mindre)
Bild166.jpg
 
Sv: Hovarna växer olika snabbt

Min häst belastar vänster fram mer och den hoven växer mer. Hon har mer muskler på vänster sida också. Både min vet och hovis instämmer i detta. Kämpar för fullt för att få henne att belasta jämnt, men det är inte lätt :crazy:
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
578
Senast: Grazing
·
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
768
Senast: jemeni
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 826
Senast: Askur2017
·
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
10 017
Senast: Morces
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldhamster ungar
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp