Bukefalos 28 år!

hovbensförbroskning

M

mysan_81

har en varmblodig travare på 11 år som blivit fel skodd . och när nya hovslagaren var ute så sa han att det hade påbörjats en hovbensförbroskning i v.f . något sätt för att under lätta för hästen ?
varit väldigt snubblig sista tiden.

mvh:confused:
 
Sv: hovbensförbroskning

Hej! Tycker det låter konstigt att han säger att det är början till hovbroskförbening. Det ska ju röntgen påvisa inte en hovslagare. Det är mycket mycket svårt att se och känna en sådan sak, om det är är långt gånget.. Många hästar berörs inte av "en början till" men jag tycker hällre att du pratar med en veterinär om saken, pg sulor är ju annars att rekomendera..
 
Sv: hovbensförbroskning

oj gick fort det dära.. om det inte är långt gånget skulle det stå :-P Jag hade själv en häst som hade rigäl förbening och det var vid hältutredning det uppdagades, då veterinären kände på hästens ben kunde han inte igentligen känna något fel. Han var då 15år gammal. men det var först vid röntgen som det syndes..
 
Sv: hovbensförbroskning

jag fick veta av min ET, att om man känner på hovleden så kan man märka om det blir en förändring, och om hovleden börjar kännas "hård" kan det vaar början på hovbroskförbening, även den lilla vingen på vardera sidan om hoven (precis på varje sida om typ. karleden (jättedålig på att förklara) ) den ska vara mjuk och vaxartad, om den börjar hårdna borde du kolla upp det, det rådet fick jag! För då håller ledvätskan och allt annat som ska transportare runt på allt som man inte riktigt vet vad det, den smörjer inte leden ordentligt.. typ..
 
Sv: hovbensförbroskning

öhm? "hovbensförbroskning" menar du hovbroskförbening, annars är mitt svar ganska värdelöst..
 
Sv: hovbensförbroskning

Min häst har hovbroskförbening båda fram, det upptäcktes vid röntgen under en hältutredning. Nu är hon bra så det var inte hovbroskförbeningen hon hade ont utav. Det är väldigt svårt att upptäcka hovbroskförbening utan röntgen så du kanske ska kolla upp hästen så att du får veta om det verkligen är det, speciellt om han snubblar mycket.

Min häst fick kilar för att underlätta "överrullningen" fram (höger alltså bakkanten av hoven lite) men nu har vi tagit bort dem igen eftersom hon inte känner av det.

malu
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 576
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 666
Senast: Stereo
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 038
Senast: Miingla
·
Hästvård Funderar på att köpa filttofflor/waterboots till hästarna att sätta på hovarna innan hovslagaren kommer eller som nu när det är väldigt...
2
Svar
20
· Visningar
1 467
Senast: janna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp