Bukefalos 28 år!

Hovböld - hjälp!

Mastermind

Trådstartare
VARFÖR får alla hästarna hovböld i stallet? Boxarna är såklart torra, och hagarna är ganska leriga... Men dock... En pålle har bölder på bägge fram.. :/ (fullblod allihop)
 
Sv: Hovböld - hjälp!

VARFÖR får alla hästarna hovböld i stallet? Boxarna är såklart torra, och hagarna är ganska leriga... Men dock... En pålle har bölder på bägge fram.. :/ (fullblod allihop)

Vissa fbl får lättare hovbölder med "fel" förutsättningar tex om de står på torv. Hade bara haft en av spiktramp på alla år på mina fbl och sen sista åren när valcken stod på torv hade han 2 inom ett år:crazy:

Hovslagaren sa att det är torven. Det kan oclså vara ridning på knöligt underlag eller ev knöligt i hagen. Nu har ajg alltid varit extremt noga med underlag så det var nog torven.

Fbl har ju oftare än andra platta tunna sulor på hovarna så av slag eller tryck får de lättare blödningar än hästar med hårdare/kraftigare sulor. Torv och i viss mån spän packas i hovarna och bildar tryck. Halm är därmed bäst. Men spånet och i viss mån även torven, är ok så länge det är torrt. Men med fukt i packas det. Torv är värst enligt hovis.

Är det någon häst som ofta får blödningar kanske man ska överväga sulor men det ska man ju egentligen undvika. Jag fick ha det periodvis på valacken dock.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 486
Senast: co-SMAD4
·
Svar
0
· Visningar
586
Senast: Lexa
·
Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
781
Senast: mily
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
912
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp