Hovböld. Läka ut själv eller inte?

eldkyss

Trådstartare
Min häst blev måttligt halt för en vecka sedan. Visade typiska symtom på hovböld. Jag har fått kliniktid på tisdag inklusive hovslagare. Men saken hör till den att hältan är borta nu. Så troligen har den kommit ut själv.

Hade ni avbokat tiden? Eller är det farligt att den kommit ut av sig själv?

Vad har ni för egna rutiner när det kommer till hovbölder?
 
Jag hade inte avbokat.

Det är inte dåligt eller farligt att hovbölden öppnar sig/spricker! Men jag hade velat att en hovslagare kollar på den och ev skär upp. För även om den spricker själv, så kan det finnas fickor som inte tömts eller bildats fickor som det kommer fastna nytt skräp i och så får man nya hovbölder.
 
Inte avbokat. Sen min häst fick infektion i hoven, hovbensproblem osv för att en böld inte togs hand om rätt så säger jag aldrig att hovbölder är att ”vänta ut”.
 
Har du sett att bölden kommit ut?
Jag hade åkt till kliniken ändå. Alt låtit duktig hovslagare titta och åtgärda hemma.

Om du dessutom inte vet säkert att det varit en böld är det ju viktigt att få det bekräftat, så det inte är ngt annat.
 
Hade inte heller avbokat.
Inte heller velat vänta en vecka på tid (!) om jag haft misstanke om hovböld via något söags symptom från hoven (tex värmeökning i sula elöer reaktion på visitertång) utan försökt få ut hovslagare åtminstone.
 
Hade inte heller avbokat.
Inte heller velat vänta en vecka på tid (!) om jag haft misstanke om hovböld via något söags symptom från hoven (tex värmeökning i sula elöer reaktion på visitertång) utan försökt få ut hovslagare åtminstone.
Tänkte samma sak förövrigt. Hovbölder gör ju jätteont, då behöver man undersöka och göra någon form av åtgärd så snabbt som möjligt.
 
Jag har en jätteduktig (fd) klinikhovslagare så hade ringt henne direkt vid misstanke och följt hennes rekommendationer tills hon kunnat komma ut och kolla.
 
Hade inte heller avbokat.
Inte heller velat vänta en vecka på tid (!) om jag haft misstanke om hovböld via något söags symptom från hoven (tex värmeökning i sula elöer reaktion på visitertång) utan försökt få ut hovslagare åtminstone.
Vill och vill, man får ju ta den tiden som finns. Så är det ju dessvärre.
 
Jag hade inte avbokat.

Det är inte dåligt eller farligt att hovbölden öppnar sig/spricker! Men jag hade velat att en hovslagare kollar på den och ev skär upp. För även om den spricker själv, så kan det finnas fickor som inte tömts eller bildats fickor som det kommer fastna nytt skräp i och så får man nya hovbölder.
Låter klokt. Behåller tiden 🙂
 
Vill och vill, man får ju ta den tiden som finns. Så är det ju dessvärre.
Såklart!
Trist om det inte gick att lösa så någon gjorde en första utvärdering av det tidigare.
Men om klinik är enda valet så får man väl tyvärr räkna med de väntetiderna om de inte är rejält halta...
 
Hade jag misstänkt hovböld på någon av mina hästar hade min hovis kommit ut samma dag eller dagen efter.

På mitt jobb (kirurg) brukar jag öppna upp bölder även om de själva har spruckit, just för att kunna få ut allt så att det inte kommer tillbaka. Hålen jag gör är mycket större än de som kroppen gör själv.
 
Min häst blev måttligt halt för en vecka sedan. Visade typiska symtom på hovböld. Jag har fått kliniktid på tisdag inklusive hovslagare. Men saken hör till den att hältan är borta nu. Så troligen har den kommit ut själv.

Hade ni avbokat tiden? Eller är det farligt att den kommit ut av sig själv?

Vad har ni för egna rutiner när det kommer till hovbölder?
Åk in som bestämt, eller ring ut en hovslagare under morgondagen.
 
Jag hade inte åkt till klinik utan istället tagit hem hovslagaren. Min nuvarande häst har fått en böld i snitt varje år, hon är känslig om hovarna, blir akut halt och efter två dagar går hon rent igen. Jag låter hovslagaren kolla på henne, hon känner hästen sedan den var föl och kan hennes historia.

Jag har varit på klinik en gång med en hovböld, det var på hästens storasyster, som var så halt att jag ringde ut veterinär akut. Denne misstänkte fraktur så jag ville röntga hästen.

Mina bedömningar grundar jag på hur jag känner hästen och hur den beter sig. Misstänker jag att en hälta kommer från hoven kontaktar jag hovslagare i första hand, annars veterinär.
 
Jag hade inte åkt till klinik utan istället tagit hem hovslagaren. Min nuvarande häst har fått en böld i snitt varje år, hon är känslig om hovarna, blir akut halt och efter två dagar går hon rent igen. Jag låter hovslagaren kolla på henne, hon känner hästen sedan den var föl och kan hennes historia.

Jag har varit på klinik en gång med en hovböld, det var på hästens storasyster, som var så halt att jag ringde ut veterinär akut. Denne misstänkte fraktur så jag ville röntga hästen.

Mina bedömningar grundar jag på hur jag känner hästen och hur den beter sig. Misstänker jag att en hälta kommer från hoven kontaktar jag hovslagare i första hand, annars veterinär.
Samma här faktiskt. Haft ett stort antal hovbölder genom åren och precis som du varit på klinik EN gång, då vi röntgade för misstänkt hovbensfraktur (vilket det inte var).
 
Min häst blev måttligt halt för en vecka sedan. Visade typiska symtom på hovböld. Jag har fått kliniktid på tisdag inklusive hovslagare. Men saken hör till den att hältan är borta nu. Så troligen har den kommit ut själv.

Hade ni avbokat tiden? Eller är det farligt att den kommit ut av sig själv?

Vad har ni för egna rutiner när det kommer till hovbölder?
Hade låtit en hovslagare titta så att allt har kommit ut osv. Haft en häst som var som din men visade sig den hade fistelgångar och behövde gipsas tex.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 303
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
905
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
3 835
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
390
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp