Hovböld!!

B

Bessie

Hästen var halt och det visade sig vara en hovböld. Hovslagaren kom ut igår och skar bort det onda.. han slog även på sko med sula men självklart är pållen fortfarande öm och har ont.
Till frågan: hur länge brukar sånt här hålla i sig? kan en hovböld bli farlig? Kan hästen få problem i framtiden? Kan det krångla med läkningen?
Hur länge brukar ömheten hålla i sig och hur märker man att det inte är som det ska va?

Erfarenheter? Tips! Någon?
:confused:

*orolig* matte
 
de hovbölder jag varit med om (eller hästar jag känner avrit med om då :D ) har tagit mellan en och tre veckor att läka. de hästarna har inte fått några komplikationer, men det vet jag inte om de kan få? Fråga hovslkagare eller veterinär! Hoppas det går över snart!

/Malin
 
min pålle fick en liten hovböld,dagen efter den var "tömd" var han inte halt...

han fick gå med bandage runt hoven för att hindra smuts och komma in i två veckor,en räckte de att vi tvättade noga!
 

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 848
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 346
Hästvård Min häst trampade på en sten eller liknande, fick ett märke i hoven följt av hovböld ca 1 vecka efter. Två dagar innan hovslagaren kom...
Svar
17
· Visningar
3 818
Senast: Ida94
·
Hästvård Nu behöver jag tips och råd igen.. I måndags (för en vecka och två dagar sedan) busade min häst till det i hagen, och som resulterade i...
2
Svar
32
· Visningar
4 454
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp