linzan

Trådstartare
Hur vet man om hästen har en sån, pållen var riktigt halt nu ikväll när jag skulle ta in dom, hon är bara lite svullen i benet men hon är varm över hoven, kan det vara en hovböld?
 
om dom har hovböld brukar värme ,puls, och omhet visa sig.Ömheten kollar du med hjälp av en visiteringstång.
Är det en böld som är riktigt mogen kan man ta hovkrastsen och trycka med (för att känna ef mjuka ställen.
 
Det är nog bättre att du ringer din hovslagare,
Om hästen är skodd så skulle jag nog först ta av skon och
kolla läget där.
Ofta, om det är en hovböld så sätter hästen bara försiktigt ner tån.
 
Visst kan hovslagare fixa en hovböld, bättre än vissa veterinärer. Fördelen med att ta ut en veterinär är att denne kan ge lugnande o ev lägga en bedövning om så behövs. En hovslagare får inte gå in i mjukdelar vilket innebär att h*n måste sluta så fort det kommer blod el var medans en veterinär får gå djupare det är nödvändigt.
En vettig veterinär fixar en hovböld minst lika bra som en hovslagare.
PL
PL
 
Men tänk om det inte är en hovböld då?
Det kan jag ju inte veta säkert, tror jag ringer veterinären istället....fast det blir kanske betydligt billigare med hovslagaren om det nu är en hovböld!
 
Min pålle hade en böld för att tag sen.Jag fick ett råd av min super braiga hovslagare.Ta bomull indränkt i jod på hoven...hela,sen bandage.....sånt själv häftande,sen en påse,,,,för att förhindra att väta kommer in,sen silvertejp runt allt så det sittar ordentligt.Ha detta i 1-3 dagar sen ska bölden ha spruckit.Man ska byta bandaget en gång om dagen och låta det andas däremellan.Det funkade på min pålle.Vi har inte hittat vart bölden kom ut men efter tre dagar så var hältan borta i skritten och nån dag efter även i traven på böjt spår.Hovis var ute efter detta och skodde om honom och hittade inte vart bölden gått ut.Detta var bara ett litet tips från mig.Lycka till
 
Skulle nog ta ut hovis först, blir billigare så om det visar sig vara en hovböld.
En hovböld kan man upptäcka med en visiteringstång, ganska lätt om bölden börjar mogna.
För att påskynda mognandet kan man lägga ett spritbandage på hoven.
Om det visar sig att det inte är en hovböld så är det ju bara att ta ut veterinären.
När min pålla fick en hovböld så hade jag lite tur iom att vet. skulle ut och vaccinera dagen därpå, men jag fick betala extra för hältutredningen, bara för att veta att jag skulle ringa efter hovslagaren istället.
 
känn efter om hon har puls ,kan inte hovis komma imorgon lägg ett varmt(ljumet) sprit eller svag jodopaxlösning i, runt hela hoven.
 
vad led din pålle av?Var det en hovböld?
Veterinären eller hovis har väl varit hos dig nu.
En som bara undrar. :bow: :bow:
 
jaa du, om vi ändå visste det!
Hovis hittade ingenting men hon är öm i tån, är hon inte bättre om några dagar så blir det väl veterinär...vad dom nu kan göra åt saken *suck*
 
Exakt så va min ponny idag också. varm på hoven, men hon haltade inte. lite svampig bak på ballen.

av alla dom hästkunniga personer ja har hört av ska man ringa veterinären.
 
Jo men problemet är att min haltar ordentligt....men eftersom det sitter i hoven så föredrar jag faktiskt min hovslagare eftersom veterinärerna här omkring inte är några höjdare :o
 
Ibland kan det ta ett tag innan hovbölden "mognat" tillräckligt så att hovslagaren kan tömma den. Ibland läker de ut av sig själva. Har den puls över ballarna så lutar det ju åt hovböld men om hovleden är "ifylld" dvs svampig så kan det ju tyda på en lågt sittande hälta relaterat till hovben- eller strålbenshälta- så då kan det vara ide´ att låta veterinär se hästen. Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 345
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min häst blev måttligt halt för en vecka sedan. Visade typiska symtom på hovböld. Jag har fått kliniktid på tisdag inklusive...
Svar
15
· Visningar
1 022
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
778
Senast: Fibusen
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
950
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp