Hovbölden...

Sv: Hovbölden...

Puttar.... eftersom Coari glömde bort dennna igår.

Putta på du,, jag har inte glömt men i detta fall krävs det lite finess å förspel,,

Jag kanske inte är lika snabb som du påvisar att du vill det ska vara.

I morgon kväll ska jag uppfylla din önskan,,,
 
Sv: Hovbölden...

Putta på du,, jag har inte glömt men i detta fall krävs det lite finess å förspel,,

Jag kanske inte är lika snabb som du påvisar att du vill det ska vara.

I morgon kväll ska jag uppfylla din önskan,,,

oooo, herregud!! :D
 
Sv: Hovbölden...

Äsch. det är bara du som har snuskig fantasi.

Coari uttrycker sig sådär utan att ha ngn tanke med det:bow:
 
Sv: Hovbölden...

Min lilla tjej är ute från morgon till kväll. Jag bytte gipset och Sorbacten igår kväll. Utan sedering och själv. Hon är tung och lite trams, men nu när hon inte har ont och kan vara ute så kan jag hålls med det utan att ha livet som insats.

Jag glömde ju självklart att ta en aktuell bild. :( Men jag ska byta på söndag igen om det inte tillstöter nåt innan. Jag bytte en dag tidigare pga att det regnat och jag inte vill att hon ska vara blöt om gipset. Det skulle inte vara någon fara, men jag vill inte ens chansa.. Det såg fint ut och inget illaluktande snuskilusker på Sorbacten. Jag tvättade lite för säkerhet skull och sen lade i Sorbacten och sen gips i hålet och i sulan, på med plattan och sen det svåraste.. Skruva i broddarna..:o Hon är pigg och glad, lugn och fin inne igen. :)

En sak är säker.. Ser jag en hund eller nåt dylikt i hagen igen ska jag persoligen vrida nacken av det djuret.. :mad: (viss ironi)
 
Sv: Hovbölden...

Min kuse står fortfarande snällt och fint i sin box och när jag byter gips...

Nu har jag däremot ett rent helvete att få väck gipspluggen! Skon täcker halva hålet så de tar mig nästan 10 min att få bort den... Bit för bit.
Hålet ser ut som förut, nu är det bara svårare att se med skon på.

Hästen är nästan ohalt iallafall, igen.
 
Sv: Hovbölden...

Hästen åkte ju in för en jobbig hovböld som blev skuren men som inte försvann utan samlade på sig en del gegga under 1 dygn och gjorde hästen blockhalt.
Till detta hör att han trampade in sin tåkappa i sulan några dagar tidigare och ja trodde hovbölden hade med det hela att göra...

Väl inne på kliniken så blir han röntgad och böldj*veln hade antagligen suttit så länge, utan att han visat någon hälta eller värme, att den börjat angripa hovbenet.

Till slut fick han komma hem efter 13 dygn på klinik (Billigt!).

Så här såg hoven ut 7 dagar efter hemkomst.

bild-769693.JPG

FREDAGSMYS !!!!!

Ok jag börjar med att läsa av själva hoven, det första jag noter är att som nämts tåkappan har perforerat själva bärranden i tådelen. Detta enligt vad jag kan se har inte orsakat ett ingångshål i själva kötthoven som kan aktivera ett bakterieangrepp. Däremot har detta trauma naturligvis orsakat individen smärta och obehag.

En hovböld startar alltid med en perforering av den skyddande hornkappseln,, vägg/sul/trålhorn vilket leder till ett bakteriellt angrepp in i själva kötthoven där en varbildning startar. En hovböld (liksom en finne) söker alltid sitt utträde genom vävnadens mjukaste struktur, väldigt ofta om inte omedelbara åtgärder vidtas "öppnas" den upp i rak riktning upp i kronranden. Förfarandet för mognad, aktivitet och utträde beror på många faktorer, olika individer uppvisar oxå individuell smärttolerans vid detta förfarande.

När jag läser av själva hovens undersida noterar jag en förväxt bärrand som troligtvis med en normal hovtillväxt är ca allt från 6 till 8 veckor. Själva sulans välvning anser jag i hovens bakre del vara helt normal och renskuren liksom hela strålen,, men sulkroppen i hovens främre del skvallrar om ett långvarigt sjukdomsförlopp.

En frisk sulkropp i denna del torde vara lika välvd och i samma balance som i hovens bakre del, konkav,, i den främre delen är sulhornet konvex... Detta kan bara avspegla att sulan i detta område är underminerat genom en långvarig varbildning med underminerad sula som följd. Den sjuka sulkroppen släpper från sitt tidigare friska samband med hovens sulläderhud och en konvex bild av den sjuka suldelen kan ses. Under denna konvexa del har vi nu ett aggresivt bakterieangrepp (varbildning) och tyvärr en läderhud som saknar sitt naturliga samband med sulläderhornet.

Resultatet av denna uppkomst är så som man kan se detta "hål" på tåsidodelen som lätt avslöjar att ett långt gående förlopp av en perforerad sula har inträffat. Gissningsvis minst allt mellan 3-4 veckor innan individen uppvisat symtom på smärta.

För att nu åtgärda en perforerad sula så måste allt undeminerat sulhorn friläggas,,det räcker inte med att öppna upp en drinering (hur stor den än förefaller vara) och "plugga" med gipstampong ex.. Den läderhud som fortfarande är underminerad av icke friläggande underminerat sulhorn riskerar att om mottryck saknas dels orsaka sk, sulläderhudframfall som att kvarvarande bakterier vandrar vidare och orsakar ännu större underminering.

Att decificera hovens känsliga horrnrörsstrukturer med "ren" jodopax leder ofelbart till att hornrören utsätts för en typ av frätnings process vilket leder till förhårdnad och tillbakabildning av deras naturliga tillväxt/upptagning av fuktighet. Notera att detta gäller enbart angrepp på frisk struktur.

Så man kan lösa detta problem på 2 sätt. Det ena är ett aggresivt angrepp, man renskär allt underminerat horn och gipsar all underminerad lamelläderhud för att mekaniskt återge ett mottryck för att undvika sulläderhudframfall. I detta fall har man oxå omgående fått bort att underminerat horn och fortsatt bakterieangrepp. Detta förfarande brukar normalt sett innebära byte av hovgips samt decificering var 5-8 dag i ca 2-3 veckor.. Allt beror på hur snart det nya sulhornet uppvisar nytt friskt samband med sulläderhuden, Normat sett brukar detta uppvisas vid 14 dagar. Under denna tid gäller strikt boxvila eller om hovgipset kan kompliteras med ett plast gips (typ dynacast) vdaglig rörelse och "sockerbit" (liten torr sjukhage). Jag förspråkar alltid att rörelse är bättre för snabbare läknings process om det kan ske kontrollerat och hästen inte under denna tid visar tecken på negativt rörelsemönster. Så snart läkningsprocessen är stabil så skos hästen normalt men med en hård sula och under denna sula ett täckande gipsomslag över hela den naturliga sulan som mottryck. Detta underliggande gips ska bytas var 10 dag i ca 2-3-intervaller, sedan kan den skos helt normalt.. Här gäller det dock att samarbetet med berörd hästhanterare är av fullaste förtroende,, minsta avvikelse på hästens allmäntillstånd ska ovidkorligt rapporteras till berörd hovslagares handlingsutövande.

Det andra är som här beskrivs och naturligtvis är det helt individuellt utifrån trauma och erfarenhet.

Man får helt enkelt utgå ifrån det förtroende man har för hur eftervården bedrivs.

Nu hoppas jag att jag skrivit en novell som ingen orkar läsa även om jag försökte bidra till lite fredagsmys..

Slutord: Bättre en finne i rumpan än ett arsel till finne :o:p
 
Sv: Hovbölden...

vilket mysigt inlägg:love:

menar du att man kan verka bort den sjuka sulan *en aning förenklat på lekmannanivå :angel:* o då oxå verka bärranden till sulnivå för att får det trycket som du verkar eftersträva:confused:

Ja det verkar knepigt hur man ska få det rent därunder.:confused:

Plockar fram popcornen o låter d o TS ha en fredagsmysig kväll framför datorerna:cool:
 
Sv: Hovbölden...

*kl*

Nu har jag bytt gips och Sorbact på min lilla tjej igen. Hålet minskar allt mer i storlek. Inget gegg eller illaluktande snusk. Jag måste få tummen ur och lägga upp bilderna. Jag tog en bild idag, men det var svårt att hålla Xantal kilo ben stilla och ta en bra bild samtidigt, men det går att se lite iaf.

När dom skar upp var hålet stort som en tumme, nu är det bara 4-5mm i botten.

Fröken är pigg, och är ute i en så torr hage som det går att uppbringa på en höst från 6-7 på morgonen till 22-23 på kvällen sen har jag en lugn och fin häst inne. Dock håller hon på att döda metallsulan.. Jag kommer helt klart att behöva en ny på måndag när jag ska in igen så att veterinär och hovslagare får kika på henne.. :eek: Men en metallsula är lite lättare att ersätta än en boxvägg eller transport :-)
 
Sv: Hovbölden...

Intressant att läsa!

Efter bara en dag med Sorbact har hålet fått en helt annan karaktär, nu ser jag varenda litet veck och skiftning, inte bara märkliga rodnader.

Nu börjar insidan av hoven på ytterkatten bli så där "fårig" och man ser att kratern börjar dra ihop sig lite. Men de är fortfarande blottat hovkött längst in.
Men de ser riktigt fint ut!

Imorgon är det återbesök!
Nu hoppas jag att han får gå ut i sjukhage.
(Någon som har ett bra tips på en typ "stövel" som man kan sätta över foten?
 
Sv: Hovbölden...

Sorbact är skitbra, jag har 1/3 av en mindre sorbact i hålet på min fortfarande. Snart är hålet så liten att jag går ner på 1/4.

Skönt att det är bättre!

Jag ska på återbesök på måndag. Jag hoppas att dom tycker att det ser like fint ut som jag tycker. Jag ska byta gips på henne ikväll igen. :)
 
Sv: Hovbölden...

Det finns ju gummitofflor, jag vet inte vad de heter men jag kan se om jag har min så kan du låna den om du vill! Kan skicka med M den isf.
 
Sv: Hovbölden...

Fick du ingen tanke av coaris inlägg:confused:

När man tittar på sulans utséende så är det rimligt- inte bara en liten utgång, utan även förhöjd.

tycker definitivt att du ska prata med den hovisen som behandlar den.
Är det den jag tror så är den ju duktig på vanlig skoning, men hur stor sjukdomserfarenhet denna har vete Katten. Fråga om denne har gått fortbildningarna.
det har du rätt att veta!!

HMM.
tittade i listorna o fortbildningen är lika som för många år sedan.
Endast ett fåtal har gått hela fortbildningsblocket o ännu färre är mästare.

den som jag tror är behandlande finns inte ens med:confused:
 
Senast ändrad:
Sv: Hovbölden...

Denne som behandlade min häst har gått 5 fortbildningskurser, bland annat hovsjukdomar och hovskador. Enligt hans examinations diplom.

Tyvärr var han sjuk förra gången jag var där, då passade klinikchefen på att skära lite till, sen om det var nödvändigt eller ej vet jag inte...
Idag fick jag goda glada besked, av hovslagaren, inom två veckor kommer jag slippa gipsa varje dag, YAY! Eftersom de fortfarande är öppet in till kötthoven.


Jag skrev här över att det var intressant läsning och har tycker mina senaste aningar stämmer rätt bra. Att han haft den ett litet tag...
 
Sv: Hovbölden...

Fråga om nu inte ny sula bildas under.
Att den övre dåliga på sikt ska tas bort.

Tänker... som om det vore en blåsa:angel:

som jag fattar av Coaris beskrivning hade hästen varit brukbar nu om det hade skett på hans vis. Större ingrepp men att allt ont hade tagits bort.
 
Sv: Hovbölden...

Ja, asså jag hade liiite svårt att hänga med i Coaris alla beskrivningar...
Men hur kan en häst vatra brukbar om den knappt har någon hov att gå på?

Idag ska jag bygga liten hage till kusen ialla fall så han får gå ut i sjukhage, sen får han gå på obegränsat med promenader eftersom han är ohalt...
 
Sv: Hovbölden...

Jag har lovat lite bilder och här är dom :laugh:

Innan operation. Det var på detta hon skulle tas bort..
DSC00963.jpg


10dagar efter att hon kom hem
DSC01018-1.jpg


Efter 4v
DSC01084.jpg


Jag ska försöka ta en ny bild idag igen.

Nu är infektionsrisken över, det har börjat komma ut ny sula och hon går med gips under sin metallsula fortfarande. Det kommer hon att få ha ett tag till. Hon kommer att bli helt frisk. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Har under alla mina år som hästmänniska haft turen att slippa hovbölder.. tills nu. Hittade min häst blockhalt, hoppandes på 3 ben för...
Svar
10
· Visningar
2 525
Senast: Elendil
·
Hästvård Den 1 juli hittade jag mitt Islandssto i hagen blockhalt på höger bakben. De första tankarna var hovböld och hovslagare var snabbt på...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 236
Senast: Bufera
·
Hästvård Börjar bli väldigt frustrerad över våra problem med strålröta, har aldrig stött på såhär långvariga problem med det förut och skulle...
2
Svar
22
· Visningar
8 490
Senast: Skywalker
·
Hästvård Gammelman fick en otäck hovböld som vi var in på klinik och öppnade förra Fredagen. Veterinären gipsade sen hoven,och sa att han bör ha...
Svar
2
· Visningar
834
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp