Hovbensfrakturer andras erfarenheter av läkning och konvalescens sökes

Jag som är ny här har en hel del att lära hur jag svarar på citat mm. Hoppas ni har tålamod att läsa trots att det dyker upp ofullständiga svar/citat lite här och var :confused: :D
 
@Magnum jag misstänker att hon trampat på en sten i hagen. Knytnävsstora stenar ska tydligen vara en risk. Jag har dock haft hästar i över 20 år i samma skogshage men när olyckan dyker upp så :(
 
Jag ska göra ny röntgen i början av september. Jag oroar mig redan för vad denna ska visa man vill ju att det ska ha gått mycket framåt men jag hör hur det låter i den skadade hoven så jag vågar knappt hoppas på pågående läkning :confused:

Håller tummar och tår för dig och din häst och hoppas jag snart får läsa mer positivt :)

Hör hur det låter :confused:?

Jag har också en häst med fraktur för dagen. Konstaterad i slutet av mars och har stått på box sen dess, i liten hage sen en vecka tillbaka. Vi ska på röntgen nu på onsdag för att kolla läget. Kraftig fraktur som gick upp i leden, liten chans att hon blir ridhäst igen men förhoppningsvis funkar hon i avelsboxen.

Tidigare har jag haft ett föl (betydligt bättre läkningsprocess) som blev helt bra av boxvila och gips i tre månader.
 
@Magnum jag misstänker att hon trampat på en sten i hagen. Knytnävsstora stenar ska tydligen vara en risk. Jag har dock haft hästar i över 20 år i samma skogshage men när olyckan dyker upp så :(
Åh :( nej man kan aldrig gardera sig tyvärr.
Var din häst bara halt eller syntes det något yttre så att säga? Dvs syntes det i hoven att hon trampat på något?
 
@athena ja jag kan ibland höra ljud från frakturhoven. Första gångerna trodde jag att jag inbillade mig och att det var underlaget som kraschade till. Men nu är jag nästan helt säker på att ljudet kommer från frakturhoven (jag lägger rätt mycket tid på knä i boxen på att göra såromläggning och lindning av det andra bakbenet.) Hon har en typ III fraktur så jag antar att kraschandet är när det rör sig inne i hoven och det bådar ju knappast gott för läkningsprocessen.....
Men ingen skulle bli gladare än jag om du kan övertyga mig om att det är totalt omöjligt att ljudet kan komma från frakturen ;)
 
@Magnum Inget syntes under hoven men hon var ju skodd förstås. Kan inte säga att hoven såg skadad ut på något sätt, men det finns ett litet märke i hornet men jag tror hon hade det redan innan, men säker är jag inte...

Jag har ju läst massor om hovbensfrakturer sista tiden och förstått att det kan ske av tillsynes små grejer som trampa på en sten (den behöver inte ens vara stor utan hoven blir sned samtidigt som trycket på hoven blir stort i nedtrampet), spark i boxvägg eller liknande, hästen rullar sig och slår i hovarna mot varandra, fastna i något ex trädrot
 
@athena jag blir ändå glad för att du tycker det låter osannolikt :D Jag hoppas verkligen jag inbillat mig ljuden!!
 
Det man läser kring skador och fakturer överlag är väl att låter det, är det definitivt fraktur? och förmodligen illa?

Sen ska man inte jämföra häst/människa men mitt knä krasar sådär otäckt. Har reumatiska besvär och just det knät har alltid varit värst drabbat med svullnader och tömts på ledvätska många gånger. Dvs det är inte skelett som krasar utan annat.
 
Min fick det i hagen, så eventuell tvärnit i hög hastighet....ren otur. Reds dagen innan efter intag, gick fint ut i hagen, haltade när medryttaren skulle rida efter intag.
 
Jag har en häst som nyligen blev T-märkt pga artros i samband med upprepade hovbensfrakturer. Hon fick första frakturen som vi är säkra på i Augusti 2013, skoddes med ringsko som byttes var 4-e vecka hon hade en liten fraktur i bägge de små vingarna på hovbenen. Det var läkt i Mars 2014 och hon sattes igång försiktigt. I slutet av April 2014 var hon halt igen och ena vingen var av igen. Ny ringsko och betäckning - sommaren 2015 var hon fortfarande oren och nu 2016 T-märktes hon.
 
Jag har en häst som nyligen blev T-märkt pga artros i samband med upprepade hovbensfrakturer. Hon fick första frakturen som vi är säkra på i Augusti 2013, skoddes med ringsko som byttes var 4-e vecka hon hade en liten fraktur i bägge de små vingarna på hovbenen. Det var läkt i Mars 2014 och hon sattes igång försiktigt. I slutet av April 2014 var hon halt igen och ena vingen var av igen. Ny ringsko och betäckning - sommaren 2015 var hon fortfarande oren och nu 2016 T-märktes hon.

Jag har förstått att artros i leden är en vanlig komplikation och som i många fall inte visar sig förrän man är under igångsättning. Så tråkigt för er :( Det är också en av mina stora farhågor då mitt sto också är lite äldre
 
Nu 8 år senare så är det bara på vintern om han skulle råka halka till som han kan få lite känning, men det går över snabbt.

Hej och tack för att du delar dina erfarenheter med mig :)

Jag har hittat en studie om hovbensfraktur som en veterinärstuderande gjort och jag förstår det som att det blir allt mer sällan man "lagar" hovbensfrakturer med skruvar eller beslag. När du beskriver att han kan få symtom om han halkar menar du att han blir tillfälligt halt på det benet då.

Jag oroar mig förstås för artrosbildning eftersom sprickan går upp i leden och dessutom är hästen f-99 :/[/QUOTE]

Han haltar inte men han blir stel i bakdelen, ungefär som om han känner ett obehag. Men detta går över efter några timmar. Han blev opererad för att han var så tung och gipset fungerade inte på honom.
 
Min häst blev diagnosernas med hovbensfraktur på yttersidan den 5/8-16. Väldigt diffust men det enda vi har sett och därmed utgår i från. Fann hästen på 3 ben i hagen den 29/7-16, har aldrig sett en häst ha så ont :cry:
Är nu inne på sin 3dje vecka på boxvila. Ska på återbesök nu på onsdag för byte av gips och koll av hältan. Sen nya röntgen ca 2 veckor efter det.
Verkar inte ha ont just nu, ligger ner i boxen och är glad.
Tar boxvilan med ro än så länge, hoppas han får gå i hage innan installningen i höst så han slipper stressen över att bli lämnad själv inne. :crazy:

Hoppas jag kan få en mer långsiktig plan vid nästa röntgen:)
 
Jag hade en treåring som det upptäcktes en hovbensfraktur på i maj 2014, den gick upp i leden, typ II med processus extensorius involverad. Det satt en lös benbit rakt fram på hoven precis nedanför leden, så den opererades bort. Enligt opererande vet. blir 70-80% bra efter en sådan op. Boxvila med PG beslag 2 månader, mindre hage 4 månader fortfarande med PG, sedan ohalt. Tyvärr halt med artros i leden 2 månader senare, och han togs därför bort.
 
Min första häst fick hovbensfraktur i hagen när hon var 26 år gammal. Det var mitt i vintern och hästarna släpptes i en ny stor hage där de sprang runt och busade. Personerna som var där sa att de sett min häst halka omkull när hon sprang, men att hon snabbt var uppe på benen igen och såg ok ut. De gick in och fikade, och när de kom ut igen en stund senare stod hon på 3 ben. Ett framben so var skadat. Distriktaren misstänkte först gaffelbandsskada, efter ett par dagar på box åkte vi till klinik för grundligare undersökning och då konstaterades hovbensfraktur som gick upp i leden. Trots hästensålder trodde veterinären att prognosen var god. Det var ringsko, gips, boxvila i månader. Återbesök på kliniken varje månad. Hästen föll ur och blev tuffsig och ful i pälsen, men frakturen blev ändå bättre och bättre. I april/maj fick hon börja gå i sjukhage. I juni valde jag att släppa henne på bete med en lugn kompis. Det är jag väldigt glad för såhär i efterhand, för under sommaren blev hon jättefin i hull och päls igen och fick tillbaka gnistan i ögonen, och blev även märkbart bättre både på röntgen och i rörele för varje klinikbesök. I september var hon hältfri och i oktober åkte vi på det vi trodde skulle bli sista ÅB och friskförklaring. Men röntgen visade att frakturen inte hade läkt riktigt, vilket den borde ha gjort vid det laget. Hon hade börjat falla ur igen och tappat några tänder, allt sammantaget hade jag inte mycket annat val än att låta henne somna in. Men hkn fick en jättefin sista sommar och jag är glad att vi gav henne en chans. Det här var ju en sorglig historia tyvärr, men som jag förstod det var min häst ett undantagsfall, de flesta blir helt bra och det var därför veterinären ville behandla från första början, trots att det var en äldre häst.
 
Min första häst fick hovbensfraktur i hagen när hon var 26 år gammal. Det var mitt i vintern och hästarna släpptes i en ny stor hage där de sprang runt och busade. Personerna som var där sa att de sett min häst halka omkull när hon sprang, men att hon snabbt var uppe på benen igen och såg ok ut. De gick in och fikade, och när de kom ut igen en stund senare stod hon på 3 ben. Ett framben so var skadat. Distriktaren misstänkte först gaffelbandsskada, efter ett par dagar på box åkte vi till klinik för grundligare undersökning och då konstaterades hovbensfraktur som gick upp i leden. Trots hästensålder trodde veterinären att prognosen var god. Det var ringsko, gips, boxvila i månader. Återbesök på kliniken varje månad. Hästen föll ur och blev tuffsig och ful i pälsen, men frakturen blev ändå bättre och bättre. I april/maj fick hon börja gå i sjukhage. I juni valde jag att släppa henne på bete med en lugn kompis. Det är jag väldigt glad för såhär i efterhand, för under sommaren blev hon jättefin i hull och päls igen och fick tillbaka gnistan i ögonen, och blev även märkbart bättre både på röntgen och i rörele för varje klinikbesök. I september var hon hältfri och i oktober åkte vi på det vi trodde skulle bli sista ÅB och friskförklaring. Men röntgen visade att frakturen inte hade läkt riktigt, vilket den borde ha gjort vid det laget. Hon hade börjat falla ur igen och tappat några tänder, allt sammantaget hade jag inte mycket annat val än att låta henne somna in. Men hkn fick en jättefin sista sommar och jag är glad att vi gav henne en chans. Det här var ju en sorglig historia tyvärr, men som jag förstod det var min häst ett undantagsfall, de flesta blir helt bra och det var därför veterinären ville behandla från första början, trots att det var en äldre häst.
Vad skönt att läsa att du fick ge henne en härlig sista sommar, men så tråkigt att det ändå slutade illa när det länge såg hoppfullt ut
 

Liknande trådar

R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 126
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
1 981
Senast: Sirap
·
Hästvård Har haft hästen på boxvila en längre tid pga. hovbensfraktur höger bak. Första månaden var riktigt jobbig vänster bak överbelastades med...
Svar
16
· Visningar
1 685
Senast: supersonic
·
Hästvård Skrev om min häst igår som jag plockade in från hagen och efter det ville han inte belasta höger bakben när han stod på det, kunde dock...
Svar
1
· Visningar
1 411
Senast: limona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp